AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #1 Skrevet 20. desember 2015 Jeg skal spare langsiktig, muligens til pensjon, men kan ingen ting om hvordan jeg velger beste eller mest riktige aksjefond. Er det noen som kan anbefale meg et? Hvor sparer dere langsiktig? Og hvor mye bør jeg maks sette inn i måneden i aksjefond? Har hørt folk anbefale bare 500 - 1000 kroner måneden? Men jeg skal spare mellom kr 10.000 - 15.000 totalt og de vil jo tape seg på konto, så skjønner ikke hvor jeg skal spare "alt i mellom". Og hvis man har et par hundre tusen stående på konto, bør de bare stå der og tape seg da? Har hørt man ikke skal sette inn større beløp i aksjefond. Hilsen forvirret :/ Venter spent på svar Anonymkode: 57419...36f
Cancellara Skrevet 20. desember 2015 #2 Skrevet 20. desember 2015 Skal du spare 150.000-180.000 i året så er det viktig å spre risiko, slik at ikke alt ligger i samme "kurv". Noe i aksjer, obligasjoner, eiendom og råvarer og kanskje noe valuta. Dersom du har en rådgiver i banken din så kan du sparre litt der, eventuelt spørre hos andre banker som tilbyr gode spareordninger. Du bør ha klart for deg hva som skal være langsiktig og hva som er kortsiktig sparing eventuelt. Dernest er det viktig å velge risikoprofil på sparingen din. Langsiktig er det smart å ha en lav/moderat risikoprofil, mens man kanskje kan ta noe mer risiko i sparingen på det som er kortsiktig. Finansmarkedene er urolige nå, og det vil by seg noen fine muligheter etterhvert med kortsiktig horisont. Som sagt, ta kontakt med rådgivere på sparing i de forskjellige bankene, start ihvertfall der.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #3 Skrevet 20. desember 2015 11 minutter siden, Cancellara skrev: Skal du spare 150.000-180.000 i året så er det viktig å spre risiko, slik at ikke alt ligger i samme "kurv". Noe i aksjer, obligasjoner, eiendom og råvarer og kanskje noe valuta. Dersom du har en rådgiver i banken din så kan du sparre litt der, eventuelt spørre hos andre banker som tilbyr gode spareordninger. Du bør ha klart for deg hva som skal være langsiktig og hva som er kortsiktig sparing eventuelt. Dernest er det viktig å velge risikoprofil på sparingen din. Langsiktig er det smart å ha en lav/moderat risikoprofil, mens man kanskje kan ta noe mer risiko i sparingen på det som er kortsiktig. Finansmarkedene er urolige nå, og det vil by seg noen fine muligheter etterhvert med kortsiktig horisont. Som sagt, ta kontakt med rådgivere på sparing i de forskjellige bankene, start ihvertfall der. Eksperter sier jo det motsatte? Anonymkode: 57419...36f 3
Musicman Skrevet 20. desember 2015 #4 Skrevet 20. desember 2015 (endret) I anbefalingen ovenfor var det mye rør. Hold deg unna råvarer, valuta, obligasjoner og obligasjonsfond/rentefond. Eiendom har du gjennom boligen din. Resten av sparepengene dine kan fordeles etter risikoprofil på disse tre stedene: 1. en bankonto med høyest rente fra www.finansportalen.no. 2. nedbetaling av boliglån (forutsatt at man ikke har billån eller kredittkortgjeld) 3. aksjefond, og da spesifikt indeksfond. KLP Aksjeverden indeks, DNB global indeks og Storebrand indeks alle markeder er de beste, det vil si de billigste, norskregistrerte indeksfondene. Du kan helt fint sette alle fondspengene i ett av disse fondene. Ingen grunn til å spre investeringene mer. Jeg kan ikke gi noen anbefaling mtp hvor mye du bør sette i aksjefond uten å vite alderen din, hvor stor formue du har osv. Men det er ingenting i veien for å sette inn 10 000 kr i måneden i aksjefond. Endret 20. desember 2015 av Musicman 1
Cancellara Skrevet 20. desember 2015 #5 Skrevet 20. desember 2015 4 minutter siden, Musicman skrev: I anbefalingen ovenfor var det mye rør. Hold deg unna råvarer, valuta, obligasjoner og obligasjonsfond/rentefond. Eiendom har du gjennom boligen din. Resten av sparepengene dine kan fordeles etter risikoprofil på disse tre stedene: 1. en bankonto med høyest rente fra www.finansportalen.no. 2. nedbetaling av boliglån (forutsatt at man ikke har billån eller kredittkortgjeld) 3. aksjefond, og da spesifikt indeksfond. KLP Aksjeverden indeks, DNB global indeks og Storebrand indeks alle markeder er de beste, det vil si de billigste, norskregistrerte indeksfondene. Du kan helt fint sette alle fondspengene i ett av disse fondene. Ingen grunn til å spre investeringene mer. Denne oppskriften her er en profil med svært lav risiko og punkt 1. er jo latterlig med dagens rente - altså ikke noe alternativ. Punkt 2. er joe noe de fleste gjør gjennom avdrag på boliglånet. Punkt 3 er eneste konkrete forslag til sparing. Som jeg sier : vil man ha litt annen risikoprofil i sin portefølje så må man velge andre investeringsaktiva. Det finns åpenbart flere muligheter enn det du fremstiller her.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #6 Skrevet 20. desember 2015 17 minutter siden, Musicman skrev: I anbefalingen ovenfor var det mye rør. Hold deg unna råvarer, valuta, obligasjoner og obligasjonsfond/rentefond. Eiendom har du gjennom boligen din. Resten av sparepengene dine kan fordeles etter risikoprofil på disse tre stedene: 1. en bankonto med høyest rente fra www.finansportalen.no. 2. nedbetaling av boliglån (forutsatt at man ikke har billån eller kredittkortgjeld) 3. aksjefond, og da spesifikt indeksfond. KLP Aksjeverden indeks, DNB global indeks og Storebrand indeks alle markeder er de beste, det vil si de billigste, norskregistrerte indeksfondene. Du kan helt fint sette alle fondspengene i ett av disse fondene. Ingen grunn til å spre investeringene mer. Jeg kan ikke gi noen anbefaling mtp hvor mye du bør sette i aksjefond uten å vite alderen din, hvor stor formue du har osv. Men det er ingenting i veien for å sette inn 10 000 kr i måneden i aksjefond. Hadde det ikke vært for at jeg har nedbetalt bolig, så ville jeg nok ha fokusert på nedbetaling av denne før sparing i bank, der taper jo pengene seg nå om dagen. Dnb global Indeks har flere nevnt, så kanskje jeg skal gå for det. Anonymkode: 57419...36f
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #7 Skrevet 20. desember 2015 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hadde det ikke vært for at jeg har nedbetalt bolig, så ville jeg nok ha fokusert på nedbetaling av denne før sparing i bank, der taper jo pengene seg nå om dagen. Dnb global Indeks har flere nevnt, så kanskje jeg skal gå for det. Anonymkode: 57419...36f Jeg er forresten 30 år om det har betydning. Anonymkode: 57419...36f
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #8 Skrevet 20. desember 2015 Som det blir sagt ovenfor. Indeksfond er smart, både dnb, klp og storebrand er gode! Kanskje også dnb sitt teknologi fond også som har hatt en formidabel avkastning siden oppstart i 2010 trur jeg det var. Eiendom kan også være noe, spesielt i dag men risikoen der er jo stor med både svingninger i markedet og udugelige leieboere. Dog kan gevinsten være stor over flere ti år... Stor risiko = potensiell stor gevinst. Anonymkode: 6dc7a...5b5
prt90 Skrevet 21. desember 2015 #9 Skrevet 21. desember 2015 Internasjonale indeksfond. Ikke betal ned mer enn absolutt nødvendig på lån nå som renten er så lav
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #10 Skrevet 21. desember 2015 Plasser alt i greske statsobligasjoner. Anonymkode: 16b8f...35c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå