Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest *anonyma*
Skrevet

Jada, jeg trenger en kjole. :evil: Og handle den slags klær er bortimot det verste jeg gjør.

Anledningen er fest med antrekk smoking.

Problemet mitt er at jeg enten er for kort eller for brei for de kjolene som er fine. Jeg er rett under 170 cm og ganske brei over skudrene og hoftene. Har litt mage og pupper også.

Tettsittende kjoler er ikke pent, utringning kan gå an. Men hvor i huleste finner jeg fine kjoler som passer min fasong? Uten at det blir tantete og "gammeldame"?

Og hva slags snitt kan passe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Se her http://www.snart-gift.no/ kanskje du finner noe som passer. Her finner du mange forskjellige selskapskjoler.

Send målene dine og spør om hun har noe som passer deg.

Skrevet

Takk for tipset. Litt vanskelig når man ikke får sett dem og prøvd dem, men det gir jo en pekepinn.

Skrevet

Få sydd en kjole.

Det gjorde jeg sist jeg hadde samme problemet. Da endte jeg opp med en "one of a kind" håndmalt silkekjole og sko til 2000kr, noe som var omtrent det samme som jeg hadde måttet betale for en selskapskjole som ikke passet skikkelig i butikken.

Butikkjoler er håpløst.

Skrevet
Få sydd en kjole.  

Det gjorde jeg sist jeg hadde samme problemet. Da endte jeg opp med en "one of a kind" håndmalt silkekjole og sko til 2000kr, noe som var omtrent det samme som jeg hadde måttet betale for en selskapskjole som ikke passet skikkelig i butikken.  

Butikkjoler er håpløst.

Har tenkt på det, fikk sydd brudekjolen min. Men det tar nok litt for lang tid for denne anledningen.

Kan jeg spørre hvor du fikk sydd din? Du kan godt sende PM.

Skrevet

Det var privat hos en jeg kjenner i utkanten av Bergen...

Ikke akkurat verdens navle dessverre.

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg syr alle selskapskjoler selv jeg....

Det er faktisk ikke så vanskelig hvis man finner et godt mønster. En fasong som jeg tror kler de fleste er en kjole med langsgående sømmer rundt hele og glidelås i ryggen. Da har man to sømmer foran (omtrent på hver pupp)en på hver side, en midt på ryggen og en på hver siden mellom ryggsømmen og sidesømmene. Denne typen kjole har jeg sydd til meg selv, søsteren min og hennes venninne. Vi har alle ulik fasong og vekt. Jeg er lav og litt rund med store bryster og hofter, søsteren min er høy og veldig overvektig og venninnen normal på alle områder. Likevel var kjolene like fine til alle sammen fordi jeg sydde de inn og ut der det trengtes!

Stoff får man kjøpt billig hos våre nye landsmenn. Den dyreste kjolen jeg har sydd til meg selv kom på ca 600-700 kr med alt stoff og tråd, det er absolutt ikke ille med tanke på det kjempefine silkestoffet jeg brukte!

Kan du ikke sy kan det jo alltids hende du kan leie? Brudesalonger leier også ut selskapskjoler.

Pam

Gjest *anonyma*
Skrevet

Jaja, nå kan ikke jeg sy da. Ikke har jeg symaskin heller.

Jeg ønsker meg heller konkrete tips til butikker som har et litt bredere utvalg av kjoler, hvor vi som ikke er 38/40 kan finne noe pent som passer.

Gjest StoreSky
Skrevet

Hei og hå! Hadde samme problem - det gikk opp for meg hvorfor jeg ikke har kjoler...men! under over alle under! På H&M fant jeg en femti-talls kjole, stroppeløs som var kjempefin! Med en rosa cardigan, veske og perlekjede ble det så fint atte... Dessuten strøk jeg kjolen med stivelse, da ble den enda "fjongere". Fikk masse ros for antrekket mitt.

På forhånd hadde jeg vært innom "hundrevis" av butikker, og jeg trodde at folk med litt store pupper ikke kunne ha stroppeløs kjole, men det ble faktisk veldig ok!

Jeg bruker str. 40/42.

Skrevet

Brudesalonger har ofte et stort utvalg selskapstøy også.

Ellers er jo selskapstøyet på vei inn i alle butikker nå!

Hvor i landet bor du? Blir kanskje litt lettere å anbefale hvis vi vet det!

Skrevet

Jeg bor i Oslo. Var en liten tur i etpar butikker i går og fikk også høre at de fikk inn julebordsklærne i løpet av etpar uker, så det er håp! Det var utrolig lite selskapskjoler i butikkene nå, mest vinterklær. Fant ikke noe spes.

Skrevet

prøv å finn en todelt kjole der du kan evt ha ulik størrelse på overdel og underdel slik at den passer akkuratt deg :) det gjorde eg i fjor før julebordet, veldig fornøyd!

Skrevet
Se her http://www.snart-gift.no/ kanskje du finner noe som passer. Her finner du mange forskjellige selskapskjoler.

Send målene dine og spør om hun har noe som passer deg.

ååå,her hadde de mye fint da... :Nikke:

Skrevet
Jeg syr alle selskapskjoler selv jeg....

Det er faktisk ikke så vanskelig hvis man finner et godt mønster. En fasong som jeg tror kler de fleste er en kjole med langsgående sømmer rundt hele og glidelås i ryggen. Da har man to sømmer foran (omtrent på hver pupp)en på hver side, en midt på ryggen og en på hver siden mellom ryggsømmen og sidesømmene. Denne typen kjole har jeg sydd til meg selv, søsteren min og hennes venninne. Vi har alle ulik fasong og vekt. Jeg er lav og litt rund med store bryster og hofter, søsteren min er høy og veldig overvektig og venninnen normal på alle områder. Likevel var kjolene like fine til alle sammen fordi jeg sydde de inn og ut der det trengtes!  

Stoff får man kjøpt billig hos våre nye landsmenn. Den dyreste kjolen jeg har sydd til meg selv kom på ca 600-700 kr med alt stoff og tråd, det er absolutt ikke ille med tanke på det kjempefine silkestoffet jeg brukte!

Kan du ikke sy kan det jo alltids hende du kan leie? Brudesalonger leier også ut selskapskjoler.

Pam

Jeg også vil sy selskapskjoler selv, men jeg må nesten lære meg å sy først :wink:

Men sånn etterhvert, så har jeg og lyst til å prøve å lage kjolene selv. Både fordi jeg har en størrelse som ikke finnes "overalt" og fordi det er gøy å ha noe en lager selv, og en kan også lage det i "sin" stil.

Men, bruker du noen spesielle mønstre, eller lager du på "måfå" ? Jeg har kjøpt et mønster fra Stoff&Stil som jeg tenkte jeg skulle bruke. Det høres ganske likt ut som den kjolen du beskriver over.

Har du noen tips ellers mht kjolesying ?

Beklager avsporingen.... :oops: :oops:

• 2 uker senere...
Skrevet

Inspirert av tråden på generell debatt kommer oppfølgingsinnlegg.

Stakk innom på nærmeste senter i går bare for å sose litt. Titta innom kappAhl og der hadde de jammen fått inn vinterfestklærne. De hadde faktisk fått dem i går, så de hadde alle størrelser og fullt utvalg.

Så jeg endte opp med et langt skjørt og en topp med tynne stropper i dyp lilla. Et slags stivt, litt skinnende satenglikenende stoff som sikkert ikke er ekte sateng :hoho: men akkurat nå sjenerer ikke det meg.

Det var nok ikke akkurat det jeg hadde i tankene da jeg skrev tråden, hadde egentlig tenkt å holde meg unna kjedebutikkene og legge litt mer penger i dette, men det passa så bra og jeg likte det så godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...