lakrisbåten Skrevet 20. desember 2015 #1 Skrevet 20. desember 2015 Nærmer seg ikm, og lurer fælt på om vi skal få oss set vi ønsker oss aller mest til jul <3Men skulle det ikke gå denne gangen heller, så lurer jeg på hvordan det er med slanking og vøre prøver. Har slæcka ganske på kostholdet i prøveperioden og nå har jeg knapt bukser som passer lenger (bmi'en er vel rundt 25 nå). Kunne derfor tenkt å gå ned 5-10 kg sånn for trivselens skyld, spesielt om denne prøvingen tar sin tid. Men jeg har hørt at det å leve i kaloriunderskudd reduserer fruktbarheten? Virker jo logisk at kroppen nedprioriterer graviditet når den tror det er matmangel på gang. Hva tror dere?
tekjerringa Skrevet 20. desember 2015 #2 Skrevet 20. desember 2015 Hvis vektnedgangen kommer av sunt kosthold og trening (ikke overdriv), så er det greit. Hvis du skal gå aktivt inn for å slanke deg, gå på diett etc, er det ikke greit uten at du har snakket med lege først.. 1
Gjest Sisti Skrevet 20. desember 2015 #3 Skrevet 20. desember 2015 Så lenge kaloriunderskuddet ikke er for stort går det fint - sats på en rolig vektnedgang (halvkilo i uka i snitt, eller mindre). For mange vil vektnedgang øke fruktbarheten, men du er jo ikke overvektig, så det har nok ikke mye å si. Et sunt kosthold er bare bra.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #4 Skrevet 25. desember 2015 Går du over BMI grensa som gravid, blir det masse ekstrastyr og prøver hos legen da de vil sjekke deg enda grundigere om du er overvektig samt risiko for svagerskapdiabetes osv. Så lenge du er normalvektig går det bra Anonymkode: 0c949...6a9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #5 Skrevet 26. desember 2015 Jeg har tenkt at det er lurt å forsøke å legge om til et så sunt kosthold som mulig, og øke aktivitetsnivået. Dette er jo noe du uansett bør gjøre hvis/når du blir gravid. Dersom du ikke lever etter aktivitets- og kostholdsanbefalingene som det er, vil bare det å følge dem mest sannsynlig føre til at du sakte men sikkert går nedover i vekt. Å mer aktivt slanke seg, følge strenge dietter, unngå spesielle matvarer eller lignende tror jeg kanskje ikke er det lureste akkurat i prøveperioden. Både du og kroppen din blir stresset av det, det er vanskeligere å opprettholde over tid, og du vil uansett måtte slutte med det når/hvis du blir gravid. Helsedirektoratets anbefalinger er et godt utgangspunkt. Jeg har hatt stor nytte av å lese disse, og å bruke apper på smart-telefonen for å få oversikt over hva og hvor mye jeg spiser, og hvor mye fysisk aktivitet jeg får. (søk på food diary i app-store) Da blir man fort bevisst på hvor kaloribombene ligger, og på om man får i seg det man trenger av fett, karbohydrater, vitaminer og proteiner. Man får også hjelp til å se hvor mange kalorier man trenger om dagen. Fysisk aktivitet: https://helsedirektoratet.no/folkehelse/fysisk-aktivitet/anbefalinger-fysisk-aktivitet Kostråd: https://helsedirektoratet.no/Sider/Kostrad-fra-helsedirektoratet.aspx Lykke til! Anonymkode: 36855...be5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå