Gå til innhold

Om det å gi gaver til voksne familiemedlemmer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gir du julegaver til voksne familiemedlemmer ?  Jeg prioriterer barna i familien, ektefelle, foreldre og svigerforeldre. Jeg syns ofte det blir litt pliktkjøp til andre voksne mennesker som absolutt har alt. 

Det er selvfølgelig forskjell på de som er etablert med familie enn de som er single osv. 

Dere som har barn, familie osv... Hvem gir du gaver til og bør det være "barnas jul" ?

Anonymkode: c8ce5...4d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det gjør vi ikke. Gir en liten ting til de voksne som kommer her på julaften, det er de eneste voksne som får gave. Sender noen et julekort.

Skrevet

Nei etter vi ble 20 i vår familie har vi sluttet med gaver. Vi syns også jul er for barna , men hygger oss med god mat og mamma og pappa forteller minner fra når vi var små.

Anonymkode: 672fb...a31

Skrevet

Vi gir til foreldre og barn, men ikke søsken. Hvis besteforeldrene våre var i live, ville vi gitt til dem. I tillegg gir vi til en tante vi har et spesielt nært forhold til, men ingen andre onkler og tanter. Imidlertid passer jeg på at mine barn gir til dem de får fra, så det betyr at våre søsken får en liten ting fra barna. Og så er det en barnløs bror som får av og til, men det er litt etter innfallsmetoden, fordi han sjelden er tilstede, han gir sporadisk selv (til barna), så det er litt tilfeldig det hele. Men i teorien ville jeg gitt ham noe hver jul...

• Liker 1
Skrevet

Hos oss har alltid de voksne fått like mange gaver som barna. Masse fine gaver.

Hos oss er julen familiens tid, ikke kun barna!!

• Liker 18
Skrevet
19 minutter siden, Snublefella skrev:

Hos oss har alltid de voksne fått like mange gaver som barna. Masse fine gaver.

Hos oss er julen familiens tid, ikke kun barna!!

Sånn er det hos oss også :) hadde blitt en stusselig jul uten gaver synest jeg da. Synest det er gøy og hyggelig og kunne gi de man er glad i en gave og vise at man setter pris på dem. Trenger ikke være dyre gaver heller.

Anonymkode: 61f73...028

• Liker 9
Skrevet

Her får alle gaver. Det er ikke barnas jul, men familiens.

Synest det er utrolig koselig å gi og få gaver.

Anonymkode: 88c8a...2d0

• Liker 14
Skrevet

Jeg gir gaver til søsken og foreldre, men jeg gir ikke gaver til venninner. Vi går heller ut og spiser et godt måltid istedenfor. 

Anonymkode: f16a1...a86

• Liker 4
Skrevet

Vi gir til alle, men gjerne ikke gaver veletablerte folk allerede har nok av. 

Eksempler på gaver herfra er: 

Hjemmelagde gaver i pyntede glass, f.eks syltetøy, likør, småkaker, konfekt. 

Farmor, som er en frysepinne, får sekkevis med tørr og god ved. 

Billetter, f.eks konsertbillett, billett til stand-up eller gavekort på kinobilletter. 

Gaver fra ungene som ungene har laget selv. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir gaver til søsken og foreldre, men jeg gir ikke gaver til venninner. Vi går heller ut og spiser et godt måltid istedenfor. 

Anonymkode: f16a1...a86

Sånn gjør vi det og.

Skrevet

Søsken, foreldre og besteforeldre gir vi gaver til. 

Noen venninner gir jeg gave til, andre ikke, noen venners barn får fremfor foreldre. Det varierer :) 

Som andre her sier, jul er familietid :) 

• Liker 1
Skrevet

Gir til foreldre, besteforeldre, min søster og hennes mann (ikke min manns søster og mann), et vennepar og en veninne, og hverandre.

Skrevet

Gir til foreldre, besteforeldre, min søster og hennes mann (ikke min manns søster og mann), et vennepar og en veninne, og hverandre.

Skrevet (endret)

Dobbeltpost

Endret av melatonin
dobbeltpost
Skrevet

Selvfølgelig! Nå er ikke vi kjempemange og jeg har aldri gitt til tanter, onkler osv. Men foreldrene våre og søskene mine får! Foreldrene mine får det de ønkser seg, søskene mine får som oftest sko og klær. :)

Anonymkode: 68eb4...aba

Skrevet

Gir gaver til alle, synes ikke julen tilhører barna. Har heller ingen små barn i nærmeste familie nå, så yngste jeg gir til er min søster på 15 år

• Liker 2
Skrevet

Her gir vi til alle, og får fra alle i nærmeste familie. Men jeg og søsknene mine har vært de yngste i nærmeste familie helt frem til nå nylig, da et av søsknene mine fikk sin førstefødte for litt siden. Jeg syns heller ikke at julen er kun for barna. Fokuset har riktignok endret seg gjennom oppveksten og i voksen alder, og ut fra det mine veninner med barn har sagt, kommer nok betydningen til å forandre seg igjen når jeg selv får barn. Men enn så lenge syns jeg at julen er for alle, ikke bare barna.

Foreldrene til min niese har i år ytret at de ønsker seg ikke noe til seg selv i år, bare til barnet. Det er meget mulig at vi andre kommer til å gjøre det samme når så langt kommer.

Anonymkode: e6d8a...3de

Skrevet

Jeg synes det kan være like mye pliktløp å gi til barn som til voksne. Det avgjørende er om man har en nær relasjon eller ikke, og dermed kan velge en passende gave - eller ikke.

Ellers er mannen og jeg i 40-årene, og uten barn, og opplever at det (også) i julen blir et problem for mange mht gaver. Vi forventes å gi til barn i familien, og synes også det er en koselig ting å gjøre, men siden vi ikke har barn selv som kan få gaver "tilbake" skaper vi visstnok et dilemma for mange. Noen sender julekort i retur, det synes jeg er en fin løsning. Mens andre gir oss gave som de eneste voksne de gir til, på en måte fordi vi ikke har barn. Litt trøstepremie, lzm. :eeeh: 

I flere år ga jeg disse siste gave tilbake (altså til de voksne som ga oss gave), men da laget jeg visst bare enda mer rot i systemet. :vetikke: 

Anonymkode: 2adbe...372

Skrevet

Her gir ikke voksne gaver til hverandre, kun barna som får gaver. Det hender innimellom at voksne får hjemmelagede gaver fra barn/ barnebarn.

Uansett om man mener jul er mest for barn, eller familietid; det kan man vel mene uansett hvordan gaveordningen er. Vi prøver i alle fall ikke å ha hovedfokus på gaver!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...