AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #1 Skrevet 20. desember 2015 Går til psykolog, DPS. Jeg føler jeg har null kontroll på hva psykolog og fastlege skriver i papirene mine. Kan jeg be om innsyn? Har jeg rett til det? Hvem skal jeg kontakte? Hva skal jeg si? Anonymkode: b36f0...e67 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #2 Skrevet 20. desember 2015 Du kan be om en kopi. Si fra ril psykologen neste gang. Det kan hende at du må be om det skriftlig. Anonymkode: 4935d...de7 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #3 Skrevet 20. desember 2015 Du kan be om en kopi. Si fra ril psykologen neste gang. Det kan hende at du må be om det skriftlig. Anonymkode: 4935d...de7ok, må spør neste gang. ts Anonymkode: b36f0...e67
WubWub Skrevet 20. desember 2015 #4 Skrevet 20. desember 2015 Ja det har du krav på, det er en av dine rettigheter som pasient. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #5 Skrevet 20. desember 2015 Det ligger på Internett, hvertfall skal det gjøre det i noen landsdeler. Anonymkode: ec46f...0b6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #6 Skrevet 20. desember 2015 Det er en av de dummeste tingene jeg noen sinne har gjort. Vil ikke anbefale det om du har lett for å ta deg nær av ting. Anonymkode: 8384a...bb4 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #7 Skrevet 20. desember 2015 Det er en av de dummeste tingene jeg noen sinne har gjort. Vil ikke anbefale det om du har lett for å ta deg nær av ting.Anonymkode: 8384a...bb4Å? Hvordan da? Noen eksempler? ts Anonymkode: b36f0...e67
Cowboy Lotte Skrevet 20. desember 2015 #8 Skrevet 20. desember 2015 Å? Hvordan da? Noen eksempler? tsAnonymkode: b36f0...e67Selv om de kan virke hyggelige når du møter dem, så kan de skrive de merkeligste ting, noen dypt personlige karakterstikker, som ofte virker negativt for de med dårlig selvtillit...
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #9 Skrevet 20. desember 2015 Å lese sin journal kan være en skremmende affære..og jeg har aldri vært hos psykolog, men vanlige leger. Det er så mye skrivefeil, mangler og slurv at man blir helt rystet. Har hatt mange leger, så dette er ikke bare en gangs-tilfelle. Man får inntrykk av at de ikke følger så godt med..Jeg leser ikke lengre journaler, jeg regner bare med at det er et makkverk og det gir ubehagelige følelser av mistillit om jeg gjør det. Anonymkode: e025e...606
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #10 Skrevet 20. desember 2015 Det ligger på Internett, hvertfall skal det gjøre det i noen landsdeler.Anonymkode: ec46f...0b6Du tenker på kjernejournalen. Det står ikke hva som er notert under besøk og hos lege eller psykolog. Kun nødvendig info i tilfelle akutt sykdom sånn at helsepersonell kan se nødvendige opplysninger ganske kjapt, f.eks. hva medisiner du har og om du har sykdom osv. Anonymkode: 8b1a8...550
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #11 Skrevet 20. desember 2015 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Å? Hvordan da? Noen eksempler? ts Anonymkode: b36f0...e67 De prøver ikke beskytte noens følelser når de skriver journalen. De skriver brutalt og ærlig og noen ganger ute av kontekst. Så når du leser den får du følelsen av at de ikke har lyttet, de liker deg ikke, du har få gode sider osv osv. Når sannheten er at jobben deres er ikke å finne gode sider ved deg og ramse dem opp, journalen er ikke der for å skryte av deg, men analysere de sidene som er mere kjipe. Noe som gjør at journaler setter pasienter i et relativt dårlig lys om man bare setter seg ned og leser den fra side til side. Og det er sårende, og kjipt og frustrerende. Og du føler at den mangler ting, at ting som var viktig for deg ikke blir nevnt, osv. Anonymkode: 8384a...bb4 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #12 Skrevet 20. desember 2015 Jeg kommer aldri til å lese egen journal, er sikker på det står mye jeg er veldig uenig i der fordi jeg har opplevd feilbehandling ett par ganger. Og man får ikke akkurat slettet ting i journalen sånn uten videre. I tillegg kommer man da til å gå rundt å irritere seg og kanskje mistro absolutt alt helsepersonell man støter på i fremtiden, ikke spesielt lurt hvis man trenger helsehjelp. Anonymkode: ecf7f...366
Gjest ulvepopcorn Skrevet 20. desember 2015 #13 Skrevet 20. desember 2015 Du kan be om innsyn - og klage til Fylkesmannen dersom du ikke blir gitt innsyn
Astrum Skrevet 20. desember 2015 #14 Skrevet 20. desember 2015 (endret) Det er riktig at man som hovedregel har rett til innsyn i egen journal, men det må presiseres at denne retten ikke er ubetinget. Du kan nektes innsyn etter pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1 (2), herunder når det er "påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten eller brukeren" eller når innsyn er "klart utilrådelig av hensyn til personer som står vedkommende nær". Endret 20. desember 2015 av Astrum 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #15 Skrevet 20. desember 2015 Nå ble jeg usikker på om jeg bør gjøre dette.. ts Anonymkode: b36f0...e67
ajarRun Skrevet 20. desember 2015 #16 Skrevet 20. desember 2015 11 timer siden, WubWub skrev: Ja det har du krav på, det er en av dine rettigheter som pasient. Med mindre særlige grunner taler i mot det.
Vattenflaska Skrevet 20. desember 2015 #17 Skrevet 20. desember 2015 (endret) Jeg bestilte min journal sist uka og til tross for at jeg har vært innlagt flere ganger, vært på diverse poliklinikker, vært hos psykolog og sikkert sagt mange rare ting, så stå det ingenting i den som gjorde at jeg tok ille opp. Det brukes mye fag språk så du må kanskje google en del. Alt skrives ned på en profesjonell måte. Ring behandlingsstedet du ønsker journalen fra og si at du ønsker å få din journal. Det tilkommer gebyr. Jeg betalte 129,- for min. Du kan ikke nektes innsyn i din journal. Noen steder prøver seg. Dersom det "er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær" kan du nektes innsyn. Men det trur jeg neppe er tilfelle her Endret 20. desember 2015 av karlakarl
Gjest ulvepopcorn Skrevet 20. desember 2015 #18 Skrevet 20. desember 2015 9 timer siden, Astrum skrev: Det er riktig at man som hovedregel har rett til innsyn i egen journal, men det må presiseres at denne retten ikke er ubetinget. Du kan nektes innsyn etter pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1 (2), herunder når det er "påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten eller brukeren" eller når innsyn er "klart utilrådelig av hensyn til personer som står vedkommende nær". Etter mitt syn er terskelen ganske høy for at denne unntaksregelen kan gjøre seg gjeldende.
Astrum Skrevet 20. desember 2015 #19 Skrevet 20. desember 2015 2 minutter siden, ulvepopcorn skrev: Etter mitt syn er terskelen ganske høy for at denne unntaksregelen kan gjøre seg gjeldende. Det bestrides ikke.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #20 Skrevet 20. desember 2015 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tenker på kjernejournalen. Det står ikke hva som er notert under besøk og hos lege eller psykolog. Kun nødvendig info i tilfelle akutt sykdom sånn at helsepersonell kan se nødvendige opplysninger ganske kjapt, f.eks. hva medisiner du har og om du har sykdom osv. Anonymkode: 8b1a8...550 Nei, ikke kjernejournal men pasientjournal: https://helsenorge.no/rettigheter/pasientjournal/ Anonymkode: 5de08...c4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå