Gå til innhold

Hva skal jeg begynne med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente som ønsker og trenger å gå ned 7-10kg. Og det jeg lurer på er; hvordan begynner jeg? Skal jeg kutte ut matvarer, og i så fall, skal jeg ta det gradvis eller kutte ut med en gang? Eller er det enklere å spise mer av det sunne? Hva med trening? Begynne med det å, eller fikse kosthold først? 

Ønsker IKKE å bygge muskler, men å gå ned i vekt. 

Håper noen kan ta seg tid til å dele tips og råd :) 

Anonymkode: 15020...eed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg er en jente som ønsker og trenger å gå ned 7-10kg. Og det jeg lurer på er; hvordan begynner jeg? Skal jeg kutte ut matvarer, og i så fall, skal jeg ta det gradvis eller kutte ut med en gang? Eller er det enklere å spise mer av det sunne? Hva med trening? Begynne med det å, eller fikse kosthold først? 

Hvordan i himmelens navn tror du at noen skal kunne gi deg råd når du ikke fortelle noe om deg selv? Alder, vekt, høyde, hva du spiser, treningsgrunnlag - enkelt og greit hva som er UTGANGSPUNKTET ditt.

Anonymkode: d79e3...7de

• Liker 1
Skrevet

Ja, skulle gjerne hatt litt mer info. Men det som forbrenner mest er kondisjonstrening. Jeg ville tatt meg noen joggeturer, sykling, svømming osv. I tillegg er det viktig å passe på hva du spiser. Du trenger ikke sulte deg. Men spis næringsrik, men kalorifattig mat. For eksempel mye grønnsaker, kyllingfillet, fisk, karbonadekjøttdeig, osv. Vær nøye med kaloriene. Husk også at det er lett å tro man spiser mindre enn man egentlig gjør. Oljen du steker kyllingen i, smør på brødet, osv. 

Anonymkode: c07df...135

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i himmelens navn tror du at noen skal kunne gi deg råd når du ikke fortelle noe om deg selv? Alder, vekt, høyde, hva du spiser, treningsgrunnlag - enkelt og greit hva som er UTGANGSPUNKTET ditt.

Vil egentlig ikke skrive så mye om meg selv, fordi jeg vet at jeg ikke er sykelig overvektig og en del mener at jeg ikke trenger å slanke meg.. Men uansett, jeg er 19 år gammel, er 1.65m høy, spiser nokså normalt, ikke fisk eller fugl og lite kjøtt, mest vegetarisk. Spiser også en del snop, spesielt sjokolade.. Eneste treningen er gåtur med hunden, rundt 1-2timer hver dag i raskt tempo. 

Skrevet

Det finnes kun en måte å gå ned i vekt: spis mindre. Hvis du vil gå ned i vekt spiser du 1300 kalorier om dagen (det minste KG tillater meg å anbefale), og løper. Kardio er bra for kropp og sinn, dess lengre dess bedre, du trenger ikke å løpe fort (hvis du kan holde munnen igjen nesten hele tiden er tempo bra). Det er umulig å bygge muskler på kaloriunderskudd, så du kan trene så mye du klarer uten å bygge muskler når du slanker deg.

Skrevet

Første steg er å skaffe seg oversikt over hvordan du spiser til vanlig. Det er her du ser hvor dine forbedringspotensialer ligger.

Noter ned alt du får i deg over tid, bruk gjerne fitnesspal eller shapeup-appen. De er veldig fine. Kan også skanne matvarer med dem begge som gjør det lettere å loggføre inntaket.

Deretter er det å finne ut hvor mye du forbrenner på turene dine. Kalkulatorene på nett er ofte på bærtur, så ett pulsbelte er flott.

Når du har funnet ut hvordan dine matvaner er, så er min anbefaling å gjøre små endringer om gangen. For mye på en gang blir fort overvelmende og da går man lett i fella. Dersom du ser at du får i deg mange kalorier via f.eks brødmat, så kan en endring være å bytte ut det ene måltidet med f.eks knekkebrød.

Anonymkode: 8cf84...88f

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger jo ikke være frekk heller.. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil egentlig ikke skrive så mye om meg selv, fordi jeg vet at jeg ikke er sykelig overvektig og en del mener at jeg ikke trenger å slanke meg.. Men uansett, jeg er 19 år gammel, er 1.65m høy, spiser nokså normalt, ikke fisk eller fugl og lite kjøtt, mest vegetarisk. Spiser også en del snop, spesielt sjokolade.. Eneste treningen er gåtur med hunden, rundt 1-2timer hver dag i raskt tempo. 

Hvis du skal ned i vekt må du kutte ut snopet ihvertfall

Anonymkode: c07df...135

Skrevet (endret)
Den 19.12.2015 at 0.30, AnonymBruker skrev:

Innlegget ditt, og oppfølgingsinnlegget, får noen bjeller til å plinge hos meg. Det at du ikke vil gi viktige opplysninger og at noen mener du ikke bør gå ned i vekt, får meg til å tenke at du kanskje ikke bør gå ned i vekt, og da blir det feil å gi deg råd om hvordan du skal gå ned i vekt. Først må du være sikker på at du trenger å gå ned i vekt. Selv om du ønsker å gå ned i vekt, er det ikke sikkert at det er det riktige å gjøre. BMI er et enkelt grep for å få en objektiv vurdering - for de aller fleste stemmer det sånn noenlunde. Bruk en online-kalkulator eller del vekten din på kvadratet av høyden. Om du får et tall mellom 20 og 24,9, har du en fin vekt og trenger ikke gå ned. Hvis du har en BMI på mindre enn 20, og likevel ønsker å gå ned i vekt, er det hodet og ikke kroppen din du bør jobbe med. Det er veldig vanlig, men ikke noe du skal behøve å slite med. Ta kontakt med enten legen din eller et senter for spiseforstyrrelser. 

Hvis du virkelig har en BMI som er for høy: For å gå ned i vekt, må du spise færre kalorier enn du forbruker. Hvordan du velger å gjøre dette, er opp til deg. Det som gjelder er mer trening/aktivitet og/eller mindre mat/snop. Anbefaler ikke å kutte UT noe av det du spiser/drikker, men du må kutte NED på totalen, og hva du kan unnvære, må være en personlig vurdering. For de fleste er en kombinasjon av å spise litt sunnere og litt mindre den enkleste måten å gå ned i vekt. Noen liker mer ekstreme tilnærminger. Men effekten, både på kort og lang sikt, er jevnt over bedre om man ikke setter i gang for mange og store endringer på en gang. 

Det er umulig og meningsløst å gi tips og råd når vi ikke vet noe om dine spesifikke utfordringer, derfor denne generelle og i det hele tatt temmelig kjedelige oversikten om hva alle må gjøre for å gå ned i vekt.

Endret av Pringle
  • Liker 3
Skrevet
9 timer siden, Pringle skrev:

Innlegget ditt, og oppfølgingsinnlegget, får noen bjeller til å plinge hos meg. Det at du ikke vil gi viktige opplysninger og at noen mener du ikke bør gå ned i vekt, får meg til å tenke at du kanskje ikke bør gå ned i vekt, og da blir det feil å gi deg råd om hvordan du skal gå ned i vekt. Først må du være sikker på at du trenger å gå ned i vekt. Selv om du ønsker å gå ned i vekt, er det ikke sikkert at det er det riktige å gjøre. BMI er et enkelt grep for å få en objektiv vurdering - for de aller fleste stemmer det sånn noenlunde. Bruk en online-kalkulator eller del vekten din på kvadratet av høyden. Om du får et tall mellom 20 og 24,9, har du en fin vekt og trenger ikke gå ned. Hvis du har en BMI på mindre enn 20, og likevel ønsker å gå ned i vekt, er det hodet og ikke kroppen din du bør jobbe med. Det er veldig vanlig, men ikke noe du skal behøve å slite med. Ta kontakt med enten legen din eller et senter for spiseforstyrrelser. 

Hvis du virkelig har en BMI som er for høy: For å gå ned i vekt, må du spise færre kalorier enn du forbruker. Hvordan du velger å gjøre dette, er opp til deg. Det som gjelder er mer trening/aktivitet og/eller mindre mat/snop. Anbefaler ikke å kutte UT noe av det du spiser/drikker, men du må kutte NED på totalen, og hva du kan unnvære, må være en personlig vurdering. For de fleste er en kombinasjon av å spise litt sunnere og litt mindre den enkleste måten å gå ned i vekt. Noen liker mer ekstreme tilnærminger. Men effekten, både på kort og lang sikt, er jevnt over bedre om man ikke setter i gang for mange og store endringer på en gang. 

Det er umulig og meningsløst å gi tips og råd når vi ikke vet noe om dine spesifikke utfordringer, derfor denne generelle og i det hele tatt temmelig kjedelige oversikten om hva alle må gjøre for å gå ned i vekt.

Jeg har en BMI på 20, men skulle gjerne sett at den var lavere. Ønsker å se beina stikke ut, og da må jeg ned 7-10kg. 

Så du tror det er enklest å kutte ned i steden for å kutte helt ut? 

Ts. 

Skrevet
18 timer siden, Pringle skrev:

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en BMI på 20, men skulle gjerne sett at den var lavere. Ønsker å se beina stikke ut, og da må jeg ned 7-10kg. 

Ts. 

Hvis du har en BMI på mindre enn 20, og likevel ønsker å gå ned i vekt, er det hodet og ikke kroppen din du bør jobbe med. Det er veldig vanlig, men ikke noe du skal behøve å slite med. Ta kontakt med enten legen din eller et senter for spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 4bb22...d96

• Liker 2
Skrevet

Dette innlegget må rapporteres!!!!

Anonymkode: fc160...12e

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts. 

Anbefaler deg å lese omigjen det jeg skrev. Andre brukere har uthevet det sentrale (takk).

Dette må du ta opp med legen din. Denne tråden kommer til å bli stengt.

Skrevet

Tråden stenges da den bryter mot retningslinjene for rommet. 

Sitat

Tråder hvor trådstarter ber om råd til å bli undervektig ifølge BMI-kalkulator vil bli stengt. BMI er ikke likt for alle og man kan gjerne diskutere hvorvidt det er et godt mål for absolutt alle, men vi anser det som en god nok grense for hvor langt man kan gå med å gi råd for å gå ned i vekt.

Mynona, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...