Gjest Starya Skrevet 6. oktober 2004 #1 Del Skrevet 6. oktober 2004 Har en tann som ble ferdig rotfylt for ca en måned siden. For et par dager siden begynte den å reagere på varme, etterhvert også kulde. Slik var det hver gang jeg fikk satt i midlertidig fylling også, det var bra noen uker, så begynte den å livne til like før jeg skulle tilbake igjen. Nå er jo tannen liksom ferdigbehandlet, noe lommeboken var særdeles lettet over. Så hvordan er det med slike rotfyllinger? Er dette noe som er vanlig å oppleve i ettertid, og som vil passere etterhvert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannasol Skrevet 6. oktober 2004 #2 Del Skrevet 6. oktober 2004 Ojj.. dette har jeg opplevd selv. Men det ble et veldig så langtekkelig problem, som jeg virkelig håper at du slipper. Vel, det begynte med det samme som hos deg. Tanna ble vond en god tid etter den første rotfyllingen. Da viste det seg at det var enda en rotkanal til denne tanna, som tannlegen hadde oversett. Denne ble da fylt, og jeg trodde alt var iorden igjen. Så gikk det et års tid, og jeg fikk på nytt veldige smerter i denne tanna. Nytt tannlegebesøk, og da viste det seg at den ene rotkanalen var for dårlig fylt, slik at det var en bitteliten nerveende som levde ennå. Ny runde med opptak av den gamle. Men nå, etter 3,5 år og 10 000 fattigere, så er tanna ok. Det er to forskjellige tannleger som har holdt på med denne tanna pga. at jeg flyttet på meg i denne perioden, så noen "rabatt" har ikke kommet på tale. Men, nå har jeg sikkert skremt vannet av deg, og det var vel egentlig ikke meningen. :-? Men, jeg vil bare si at du må nok til tannlegen igjen. Ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anki Skrevet 6. oktober 2004 #3 Del Skrevet 6. oktober 2004 Har også holdt på med det samme, hos meg er det tydeligvis en nerve de bare ikke får has på, så den lever hele tiden. Har ikke noe vondt jeg da, men det er betent hele tiden, og så tømmer det seg ut i munnhulen gjennom en liten fistel. Merker ikke noe særig til det bortsett fra rett før den tømmes, da er det litt ømt i tannkjøttet. Har vel brukt 5 tusen på det til nå, og vært gjennom to operasjoner hvor de har prøvd å komme til roten fra oversiden, men ikke lykkes da tydeligvis! Jeg spurte om de ikke bare kunne trekke tanna isteden da, men hun sa at det hjalp ofte ikke, fordi slike røtter som sitter så vanskelig til ofte ikke følger med, og da er man like langt... Så nå må jeg vel snart tilbake igjen og prøve på ny. Men utsetter det til jeg har noen tusen å bruke på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lizzy x Skrevet 6. oktober 2004 #4 Del Skrevet 6. oktober 2004 solidox er veldig bra fpr tenner som er veldig følsomme,spesielt etter slike behandlinger. min mor er slik som har superfølsomme tenner,hun har en greie med at hun kan kjenne hvis det blir skikkelig drittvær,da iser det og er skikkelig ekle,høytrykk og greier men hun har brukt den i flere år og er mye bedre nå + at hun har følsommt tannkjøtt,det ble og bedre...det er jo verdt å prøve ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piarina Skrevet 6. oktober 2004 #5 Del Skrevet 6. oktober 2004 Kjenner til dette ja... Aller første gang jeg hadde hull i tennene måtte jeg rotfylle to tenner. Den ene har vært grei, men den andre har det vært mye styr med. Jeg rotfylte først hos èn tannlege, men syns jeg merket så mye ubehag med den ene at jeg tok kontakt med min vanlige tannlege. Hun forklarte meg at dette var helt normalt, at jeg ikke trengte å komme til sjekk. Etter noen måneder til, hvor jeg bare syns det ble verre tok jeg kontakt igjen, og de konstanterte betennelse i den ene rotfyllingen, antagelig en rotkanal som ikke var funnet. Så dette måtte åpnes og gjøres på nytt, og den tannlegen som gjorde dette første gang hadde dødd i mellomtiden. (!) Jeg fikk dette gjort på nytt, betalte full pris igjen siden det ble gjort av en annen tannlege, og alt var greit i et par måneder. Så begynte jeg å merke en kul på tannkjøttet ovenfor den rotfylte problemtannen, og jeg ringte tannlegen på nytt. Hun kunne ikke finne noe da jeg kom til sjekk, og mente at det var vanlig å få kuler av og til... Jeg ventet et par måneder til, og kulen ble merkbart større. Gikk til tannlegen igjen, og denne gang var det en annen tannlege der som raskt kunne se at det var en kraftig betennelse. Jeg fikk antibiotika (noe jeg ikke fikk første gang) og ble henvist til en tannkirurg, som måtte operere dette ut ovenfra....noe som selvfølgelig var utrolig ubehagelig og kostet flere tusen til... Dette er ca et halvt år siden, og jeg har ikke merket noe etter dette. Men jeg har skiftet tannlege...tør ikke gå til denne damen som ikke finner betennelser, og sier at det er helt vanlig å få kuler.... Jeg skjønner at rotfyllinger sikkert kan være vanskelig å ordne for tannleger, men man blir jo ganske irritert over at man ikke får den "tjenesten" man tross alt betaler for... Og når en tannlege ikke har gjort en bra nok jobb i første omgang er det jo ikke akkurat fristende å gå tilbake til denne for at vedkommende skal gjøre mer tull... Nei, hvis du selv syns du merker at noe er feil så få det sjekket ordentlig så raskt som mulig! Og ikke gi deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 6. oktober 2004 #6 Del Skrevet 6. oktober 2004 Har tidligere fått en rotfylling hos en annen tannlege, og det gikk strålende. Desverre flyttet jeg like etterpå. Har lenge hatt tanker om å bytte til en annen tannlege enn den jeg bruker nå, men tenkte han skulle få gjøre ferdig rotfyllinga først. Trukke det nei. Det blir nok å la en annen ta over herfra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå