Gå til innhold

Fått meg en jobb til - hvordan gjør jeg det med skatten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har fått meg jobb som tilkallingsvikar i tillegg til en 80% stilling som jeg har hatt i litt over et år nå. I den sistnevnte jobben blir jeg trukket i skatt etter tabelltrekk, så den er grei. Jeg bare lurer på hvordan jeg gjør det i forhold til den nye jobben? Er det noe jeg bør fylle ut selv, eller er den en automatikk i hvor mye man blir trukket når man har to jobber? 

Bare kjør på dere som har info, jeg trenger den sårt :-)

Anonymkode: d12ff...73d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgivere henter selv skattekortet ditt.

Men du bør oppdatere skattekortet ditt med de nye inntektsopplysningene dine. Altinn.no

Anonymkode: 7fb34...898

Skrevet

Arbeidsgivere henter selv skattekortet ditt.

Men du bør oppdatere skattekortet ditt med de nye inntektsopplysningene dine. Altinn.no

Anonymkode: 7fb34...898

Tusen takk for svar! 

Vil det si at jeg må vente til første lønning, eller? Vet ikke hvor mye det blir enda, og det kan jo variere veldig som tilkallingsvikar?

Skrevet

Skattekort del 2 gis til biarbeidsgiver. ☺

Skrevet
 Vil det si at jeg må vente til første lønning, eller? Vet ikke hvor mye det blir enda, og det kan jo variere veldig som tilkallingsvikar?

Før i tiden ga man biarbeidsgivere (ekstrajobben) sin del to av skattekortet på papir. Der sto det prosenttrekk man skulle trekkes av en evt ekstrajobb eller overtid. Men i dag ordner arbeidsgiverne dette selv og henter skattekortopplysningene elektronisk, så du trenger ikke foreta deg noe. Det du imidlertid bør gjøre, er å sjekke hvilken skatteprosent som står på kortet (ekstrajobber trekker prosent, ikke tabell) og be om skattemyndighetenes vurdering på om den kan være for lav, eller om den er passe. Det er bedre å trekke litt for mye, og heller få igjen penger på skatten, enn å trekke for lite og ende opp med baksmell...!

Det er det som er litt kjipt med ekstrajobber eller mye overtidsjobbing, og det er at det er lett å skatte for lite, slik at man ender opp med baksmell året etter i skatt. Skatteprosenten kan lett bli feil, hvis man f.eks. jobber mer enn antatt og mer enn man oppga til skattemyndighetene. Du skriver at du er tikallingsvikar, og dermed er det nesten umulig å forutspå hvor mye du vil jobbe pr måned eller pr år. Du må derfor bare gjette når du ber skattemyndighetene om et oppdatert skattekort.

Anonymkode: aa383...220

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...