Gå til innhold

Langtidssteking av ribbe

Catlin

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd deg på langtidssteking av ribbe? Har googlet litt  - og det virker som om svoren blir litt "annerledes" når man langtidssteker. Mer porøs enn sprø. Er det noen som har erfaring med dette? Tar også gjerne tips til temperatur, steketid etc i forhold til langtidssteking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Langtidssteking er vel anbefalt for å beholde saftigheten i kjøttet/unngå tørrsteking. Når ribba er ferdig guffer du overvarmen på fullt...eventuelt bruker grillelementet. Men ikke blunk...fra sprø til oppbrent går fort. ☺

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget langtidsstekt ribbe for første gang i fjor, etter oppskrift/fremgangsmåte fra bloggen Heia mat, såvidt jeg husker.

Det ble kort fortalt litt skuffende. Dvs ribbe omtrent som vanlig, ikke spesielt mer saftig eller mørt kjøtt, og svor omtrent som vanlig. Den største forskjellen var ikke på smak og tekstur, men på duft - det lukter ikke ribbe i huset overhodet når man gjør det på denne måten. Det kan jo være fint i og for seg, greit å slippe matos, men på den annen side er jo denne lukten selve duften av jul for mange.

Sånn ellers bruker jeg langtidssteking/braisering av kjøtt veldig mye, feks av lammeskanker, lammebog, okse høyrygg, oksekjaker ++. Da er jeg vant til at kjøttet blir så mørt at det faller hva hverandre. Den langtidsstekte ribben kommer ikke engang i nærheten av dette. Derfor ble jeg nok litt skuffet etter alle timene som ble lagt ned i prosjektet. Glad jeg ikke gjorde det på julaften.

Anonymkode: 73a04...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget langtidsstekt ribbe for første gang i fjor, etter oppskrift/fremgangsmåte fra bloggen Heia mat, såvidt jeg husker.

Det ble kort fortalt litt skuffende. Dvs ribbe omtrent som vanlig, ikke spesielt mer saftig eller mørt kjøtt, og svor omtrent som vanlig. Den største forskjellen var ikke på smak og tekstur, men på duft - det lukter ikke ribbe i huset overhodet når man gjør det på denne måten. Det kan jo være fint i og for seg, greit å slippe matos, men på den annen side er jo denne lukten selve duften av jul for mange.

Sånn ellers bruker jeg langtidssteking/braisering av kjøtt veldig mye, feks av lammeskanker, lammebog, okse høyrygg, oksekjaker ++. Da er jeg vant til at kjøttet blir så mørt at det faller hva hverandre. Den langtidsstekte ribben kommer ikke engang i nærheten av dette. Derfor ble jeg nok litt skuffet etter alle timene som ble lagt ned i prosjektet. Glad jeg ikke gjorde det på julaften.

Jøss! Jeg bruker den oppskriften. Ribba mi blir utrolig saftig, og med en svor som er mer porøs enn sprø. Etter at jeg serverte ribbe etter den oppskriften første gangen, har hele familien min gått bort fra vanlig steking og over til langtidssteking. 

Og det lukter akkurat like godt også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har langtidsstekt ribbe to ganger og kommer til å fortsette med det. Det blir såå saftig og så mye bedre. Anbefales virkelig.

Det lukter godt av ribbe med langtidsstekin syns jeg også. 

Mmmm... nå gleder jeg meg til julaften, ja. :laugh:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Jeg bruker den oppskriften. Ribba mi blir utrolig saftig, og med en svor som er mer porøs enn sprø. Etter at jeg serverte ribbe etter den oppskriften første gangen, har hele familien min gått bort fra vanlig steking og over til langtidssteking. 

Og det lukter akkurat like godt også.

Porøs svor slik jeg fikk med denne metoden har jeg alltid pleid å få med vanlig stekemetode, noen ganger til og med litt bedre enn jeg fikk med langtidsstekingen.

Og kjøttet ble ikke tørt, dvs det ble like saftig som det pleier (det sørger stort sett fettet for). Men skikkelig mørt slik jeg er vant med at annet langtidsbraisert kjøtt blir ble det overhodet ikke. Mulig jeg bare hadde for store forventninger etter en voldsom overselging av metoden i diverse forum (samt i nevnte blogg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Porøs svor slik jeg fikk med denne metoden har jeg alltid pleid å få med vanlig stekemetode, noen ganger til og med litt bedre enn jeg fikk med langtidsstekingen.

Og kjøttet ble ikke tørt, dvs det ble like saftig som det pleier (det sørger stort sett fettet for). Men skikkelig mørt slik jeg er vant med at annet langtidsbraisert kjøtt blir ble det overhodet ikke. Mulig jeg bare hadde for store forventninger etter en voldsom overselging av metoden i diverse forum (samt i nevnte blogg).

Da er sikkert du kjempeflink til å lage ribbe, og har en metode som fungerer for deg☺. 

Jeg er godt over middels god på kjøkkenet, men har aldri vært så sikker på et godt ribberesultat som med langtidssteking. Jeg synes dessuten det er en veldig enkel metode, som nesten gjør seg selv. Risikoen for tørr ribbe er dessuten nesten lik null som følge av den lave temperaturen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Polly Ester skrev:

Jeg har brukt denne: http://www.aperitif.no/artikler/du-bor-absolutt-prove-langtidssteking-av-juleribba/168434

Og så passer jeg på å alltid få et ribbestykke som det er mye fett på, det er det som blir saftig og godt. :)

Endelig en som ikke mener at ribba skal være "fettfri". 😀 Det meste av smaken sitter jo faktisk i fettet. Og gjør ribba saftig, som du helt riktig poengterer. ☺Man må ikke spise alt fettet. Men det må være der ved tilberedning. 

PS : Det du linket til er slik jeg gjør. Kan ikke bli feil. 😀

Endret av Jerry Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Endelig en som ikke mener at ribba skal være "fettfri". 😀 Det meste av smaken sitter jo faktisk i fettet. Og gjør ribba saftig, som du helt riktig poengterer. ☺Man må ikke spise alt fettet. Men det må være der ved tilberedning. 

PS : Det du linket til er slik jeg gjør. Kan ikke bli feil. 😀

Jeg vet om i hvert fall en til som er enig... ;) Snakket med ei dame mens vi "hang" over frysedisken for å finne passende ribbe. Og vi var veldig enige om at vi måtte finne en med mest mulig fett. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Polly Ester skrev:

Jeg vet om i hvert fall en til som er enig... ;) Snakket med ei dame mens vi "hang" over frysedisken for å finne passende ribbe. Og vi var veldig enige om at vi måtte finne en med mest mulig fett. :)

Veldig bra. 10 poeng...minst. ☺

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...