Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er eier av en spiseplass hvor jeg har åpent store deler av døgnet, fra 0700- 2300. Vi har 13 ansatte. Min mann og jeg er eiere sammen, men jeg er den som jobber som daglig leder.

Dette er på Østlandet. Dette har vi hatt uten problemer i 13 år. For 2 år siden ansatte jeg en dame, som er noen år yngre enn meg. Men i den siste tiden er det en del som skurrrer., Stadig får jeg høre fr5a kunder at den er treg betjening, at hun er mer opptatt av å pynte i resturanten, vi har 50 sitteplasser, enn å servere/ ta i mot bestillinger. Hun står mer i mobilen enn ellers. Det soom og er spesielt er at det blir gjort mye feil på kassa, og det mangler stadig penger. En 20 mynt, en 50 lapp, ovs. Mye mat må kastes fordi hun skriver feil.

Når jeg spør henne, om dette så skylder hun på alle andre med aggresiv stemme. Hun er veldig hyggelig men det er sånn småplukk, Kunder sier og at de blir uvel av røyklukt av hender og klær når hun serverer de.

Hva kan man gjøre? Jeg kan dessverre ikke bevise at hun stjeler men...

Anonymkode: 709fb...3c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville KREVD sannheten ut av henne. Bevisene ligger jo klart som et egg. Vedder på hun stjeler penger fra kassen, røyker og ikke vasker hendene sine... Vil du virkelig la en slik gris ødelegge det fine spisestedet ditt? Det ville ikke jeg, hadde gitt sparken med det samme.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jo, du kan bevise at hun stjeler. Da må du innføre ordentlig kasseapparat med kortpålogging, og personlig kontantkasse. I tillegg må du lage regler for mobilbruik i arbeidstiden.

Som regel skjer en av to ting når en innfører kontrolltiltak:

Tyveriene opphører fordi det blir vanskeligere å stjele og/eller tyven slutter fordi de ikke kan stjele lenger.

Endret av Blondie65
Skrevet

Folk stjeler som regel når det lettest kan heves tvil om at det er de som gjør det, så la alle få sin egen pålogging med f.eks. kort som de har ansvar om å ikke dele med noen andre. Du kan også lage regel om mobilbruk(jeg er glad i mobil og teknologi, men dette med at folk ikke klarer å bruke den fornuftig begriper jeg virkelig ikke!), og du kan skylde på hygiene(de er ofte svært grisete!)
Og å prioritere at kunder skal få bestille/få mat går da over pynting når som helst. Du kan delegere det ansvaret hver uke f.eks. Denne uken er det person X, og kun person X som skal stå for slik og sett opp en oversikt. Så går det på rullering.

Anonymkode: 340b0...8e4

Skrevet

Du bør i hvertfall ta et møte med hun hvor du gir hun en advarsel siden hun tydeligvis ikke gjør jobben sin skikkelig i og med at kundene klager på treg betjening og hun står å diller med andre ting. For å evt kunne si hun opp senere må hun ha fått en advarsel og ha fått sjansen til å endre seg etter den. Dersom hun ikke endrer seg kan dere si hun opp. Støtter også andres forslag om personlig kontantkasse og pålogging på kasse slk at du kan finne ut hvorfor penger blir borte. 

Anonymkode: cd239...1ac

Skrevet
19 timer siden, Blondie65 skrev:

Jo, du kan bevise at hun stjeler. Da må du innføre ordentlig kasseapparat med kortpålogging, og personlig kontantkasse. I tillegg må du lage regler for mobilbruik i arbeidstiden.

Som regel skjer en av to ting når en innfører kontrolltiltak:

Tyveriene opphører fordi det blir vanskeligere å stjele og/eller tyven slutter fordi de ikke kan stjele lenger.

Jeg skulle kjøpe nytt kassaapparat en gang for å redusere svinn, fant ut at de ansatte heller kunne stjele så mye de klarte enn at jeg bruker åtti lapper på et kassaapparat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...