Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser at mange kaster alt spiselig de får i gaver. Jeg hadde tenkt å bake og ordne litt og gi bort litt forskjellig spiselig , men ble litt betenkt når jeg leser at så mange kaster det..

Ville du blitt glad for en slik gave , eller kastet den ?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som kaster slike gaver. Selv setter jeg stor pris på spiselige gaver. 

Skrevet

Hvor leste du dette? Aldri kastet noe spiselig jeg har fått i gave og jeg tror vel heller ikke det er så vanlig som du skriver.

Anonymkode: 47655...25a

Skrevet

Aldri hørt om noen som har kastet spiselige gaver... Tror de aller fleste vil sette stor pris på å få det!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville blitt veldig glad! Det eneste man bør tenke over er vel om mottakeren spiser sånn type mat og om de har mye av det fra før av. Det er for eksempel litt dumt å gi kokosmakroner til noen som baker haugevis av det selv hver jul. 

Skrevet

Jeg ville blitt veldig glad! Det eneste man bør tenke over er vel om mottakeren spiser sånn type mat og om de har mye av det fra før av. Det er for eksempel litt dumt å gi kokosmakroner til noen som baker haugevis av det selv hver jul. 

Eller tenke om personen har noen allergier! :)
Gi konfekt med nøtter til en som har nøtteallergi er kanskje ikke så bra det heller :)

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt an på hva det er og hvem det er fra. Stekte kaker fra folk jeg vet er renslige går bra. Håndknadd marsipan laget av barn får stå framme i skål til pynt, så kastes det etter jul.

Anonymkode: 07a17...04d

• Liker 3
Skrevet

Mye blir nok spist i romjula, men når det er igjen haugevis med kaker over nyttår, så kan det nok hende noe går i søpla her. Jeg har ordnet med hjemmelaget frokost/kornblandinger, saft, tacokrydder og slike ting i julegaver, og det har jo ganske lang holdbarhet og er en 'allrounder'. :-)

Skrevet (endret)

Jeg leser at mange kaster alt spiselig de får i gaver. Jeg hadde tenkt å bake og ordne litt og gi bort litt forskjellig spiselig , men ble litt betenkt når jeg leser at så mange kaster det..

Ville du blitt glad for en slik gave , eller kastet den ?

Man kaster da hverken gaver eller mat. Det har jeg aldri hørt om. Jeg ville blitt veldig glad for spiselige gaver. 😀

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Skrevet

Kaker synes jeg det er mer enn nok av i jula, men sunn mat kommer alltids godt med :)

Anonymkode: c27d5...b24

• Liker 2
Gjest morhjertegod
Skrevet

Jeg baker julekaker til andre som kanskje ikke får baket selv til Jul. I år baket jeg til en familie der mor er på sykehuset, men som kommer hjem på perm i Julen, de ble veldig glade. Hvorfor skulle man kaste spiselige julegaver, vi har fått karameller og hjemmelaget sjokolade, nydelige gaver.

Skrevet

Lurer på det samme. Vi har laget hjemmelaget marsipan, og ungene har trillet kuler. Jeg var tilstede hele tiden, og hadde et særlig øye på hygiene. Såsnart femåringen slikket seg på fingrene sendte jeg ham på badet for å vaske hendene. Jeg er helt sikker på at rensligheten var mer enn god nok, og like god som når voksne lager mat. Men ble virkelig usikker nå. 

Anonymkode: 40842...93d

Gjest morhjertegod
Skrevet

Lurer på det samme. Vi har laget hjemmelaget marsipan, og ungene har trillet kuler. Jeg var tilstede hele tiden, og hadde et særlig øye på hygiene. Såsnart femåringen slikket seg på fingrene sendte jeg ham på badet for å vaske hendene. Jeg er helt sikker på at rensligheten var mer enn god nok, og like god som når voksne lager mat. Men ble virkelig usikker nå. 

Anonymkode: 40842...93d

Vi ville tatt imot og koset oss med denne gaven, vet bestforeldrene til mine barn har har koset seg med marsipankulene vi har laget. De fleste tar imot og er glad for det, så fortsett med hjemmelagede spiselige gaver :o)

Skrevet

Jeg ville garantert satt stor pris på det. 

Skrevet (endret)

Ja, jeg har også sett i den "Har du kastet gaver"- tråden at mange kaster spiselige hjemmelagde gaver. Jeg ville ikke gjort det selv, men gir ikke bort spiselige gaver. Unntatt Sfinx og sånn dritt.

Endret av AmandaVI
Skrevet

Kommer an på hvem som har laget det og hva det er. 

Anonymkode: 7c756...fed

Skrevet

Jeg kaster, av flere grunner.

1. Hygiene - jeg er supernøye, og liker ikke tanken på mat laget på kjøkken jeg ikke har kontroll på renhold og personlig hygiene. Jeg vet også at mange er mye slakkere med mathygiene enn jeg er komfortabel med, feks mtp barn som "hjelper", dyr på kjøkkenet, oppbevaring osv.

2. Jeg lager maaasse selv, er aktiv hobbybaker, og spiser mer enn nok søtsaker uten at jeg skal spise fra andre i tillegg. (Og om det er lov å si, jeg er stort sett flinkere til å lage det selv, så da er det mer fristende å spise eget.)

3. Mange lager spiselige julegaver som et billig upersonlig gavealternativ, uten å egentlig vite hva de gjør. Jeg har ingenting imot å ikke få gave, eller noe billig, men at noen skal stå og knote frem noen marsipankuler fordi det er priskrig på marsipan, eller lage brente mandler fordi mandlene er billige nå, og man får mange småposer utav en porsjon - den type gavegiving appellerer ikke til meg. Skulle noen gi meg noe spiselig burde det være noe jeg ikke kan gjøre bedre selv, og noe de er spesielt gode på. Mange snakker om at det er så koselig med hjemmelagde personlige gaver, jeg synes ikke det er spesielt koselig og personlig å google "billige hjemmelagde julegaver" el.l. 

Jeg gir en og annen spiselig gave selv, men da som førjulskos til eldre familie som ikke får laget selv, eller hvis noen spesifikt etterspør noe osv. Ikke bare fordi jeg "må" gi noen noe, og det til tross for at jeg er god på kaker og godter. 

Anonymkode: ad141...58a

• Liker 4
Skrevet

Jeg lagde perfekte karameller her om dagen. Mens jeg stod og delte dem opp tenkte jeg: gir virkelig folk dette her bort i julegave? Kunne bare ikke falt meg inn. Jeg kunne tatt med karameller i vertinnegave eller som en ekstra hyggelig hilsen i tillegg til den egentlige julegaven, men ikke som eneste julegaven. 

Jeg fikk en gang en stor boks nøtteroser til jul. Ingen av oss liker nøtteroser (ikke en kake jeg koser meg med akkurat..). Det endte med at kakene mugnet i kakeboksen som jeg egentlig skulle levert tilbake 🙊 

Jeg ville verken gitt bort eller blitt glad for hjemmelaget kaker i gave, med mindre det var noe helt ekstremt godt a la summerbird eller noe. 

Anonymkode: c4df7...c41

• Liker 1
Skrevet
Den ‎19‎.‎12‎.‎2015 at 23.38, AnonymBruker skrev:

3. Mange lager spiselige julegaver som et billig upersonlig gavealternativ, uten å egentlig vite hva de gjør. Jeg har ingenting imot å ikke få gave, eller noe billig, men at noen skal stå og knote frem noen marsipankuler fordi det er priskrig på marsipan, eller lage brente mandler fordi mandlene er billige nå, og man får mange småposer utav en porsjon - den type gavegiving appellerer ikke til meg. Skulle noen gi meg noe spiselig burde det være noe jeg ikke kan gjøre bedre selv, og noe de er spesielt gode på. Mange snakker om at det er så koselig med hjemmelagde personlige gaver, jeg synes ikke det er spesielt koselig og personlig å google "billige hjemmelagde julegaver" el.l.  

Anonymkode: ad141...58a

Jeg er helt enig i dette. Det gjelder alt av hjemmelagde gaver. Kjempefint å få dersom det er ting jeg ikke klarer å lage selv, men dersom du har brukt tre minutter på å hive to ingredienser i en boks og kaller det kroppsskrubb , blir jeg ikke kjempeimponert.

Det sagt, jeg har ikke noe problem med å spise hjemmelagde gaver, dersom jeg får det og de holder god kvalitet. Eneste "problemet" er at jeg gjerne allerede har laget det vi spiser og har lyst på hjemme, og behovet er derfor lite.

• Liker 3
Skrevet

Jeg spiser ikke hjemmelagde gaver, uansett om det er trøfler, kaker, eller karameller/konfekt.
Det er ene og alene fordi jeg er svært sensitiv på gluten og laktose, og har dårlig erfaring med ting som skal være gluten- og laktosefritt, men som ikke er det likevel. 
Derfor takker jeg pent, og setter det frem til gjester som jeg vet ikke blir syke hvis det er gluten eller laktose i bakverket.  Restene blir gitt bort, eller kastet.

Noen få eksempler på det jeg har opplevder at de har brukt glutenfritt mel i deigen, men brukt hvetemel til utbaking, kledd bakeformen med semulegryn, eller den alltid polulære: brukt spelt i stedet for hvetemel i deigen fordi de tror spelt er glutenfritt. 

Anonymkode: abe5d...289

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...