Gå til innhold

Voldtok jeg han??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet har Høyesterett tatt stilling til før, men da var det en kvinne som hadde sovnet. Konklusjon - det var ikke snakk om voldtekt. Begrunnelsen finner dere i dommen Rt. 2003 s. 687.

Anonymkode: 3b3e4...68d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den 19. desember 2015 at 3.53, mlifjeld skrev:

ja du gjorde nok desverre det.

Det er ifølge loven av null betydning om du var beruset eller ederu. ruspåvirkning har ingenting å si for straffeutmåling.. Så lenge du faktisk hadde sex med han mens han var bevisstløs, ble han voldtatt av deg. Det er ulovelig å ha sex med en som er beruset. Men utifra hans reaksjon, blir du nok ikke anmeldt. 

Her tar du helt feil. Dokumenter påstanden din om du mener det er belegg for dette.

Den 19. desember 2015 at 15.35, DreamOn skrev:

Nei det gjorde hun ikke!   Har folk blitt helt gale, han var jo helt med på det bare at han sovna undereis.  Dette er ikke i nærheten av voldtekt og er et hån mot folk som virkelig har blitt voldtatt!

Folk er gale her inne. Har ingenting med voldtekt å gjøre, og helt enig med deg.

Skrevet
Den 19.12.2015 at 0.07, AnonymBruker skrev:

Dette!

MOD, vennligst steng tråd.

Anonymkode: 89af7...122

Er litt usikker her; betyr det at du er enig i hva jeg sa eller at det jeg sa burde være nok til stenging av tråden?

Skrevet
Den 19.12.2015 at 3.53, mlifjeld skrev:

ja du gjorde nok desverre det.

Det er ifølge loven av null betydning om du var beruset eller ederu. ruspåvirkning har ingenting å si for straffeutmåling.. Så lenge du faktisk hadde sex med han mens han var bevisstløs, ble han voldtatt av deg. Det er ulovelig å ha sex med en som er beruset. Men utifra hans reaksjon, blir du nok ikke anmeldt. 

" Vi hadde begge drukket en del. Vi begynte å ha sex. Under akten sovnet han "

Hvordan tolker du dette som voldtekt?

Anonymkode: 6f109...81a

Skrevet
Den 12/19/2015 at 3.14, AnonymBruker skrev:

Vi hadde begge drukket en del. Vi begynte å ha sex. Under akten sovnet han... Noe det tok litt tid før jeg la merke til. Jeg hadde da sex med han mens han sov, men jeg visste ikke at han sov. Eller det er jo noe jeg burde ha fått med meg, men jeg var ikke helt "med" heller. 

Var dette voldtekt? Han lo av meg dagen etterpå da jeg fortalte det, så han tok det ikke så tungt, men jeg har dårlig samvittighet.

Anonymkode: 568a8...8a1

Ja du gikk for langt. Ja du burde passet på at han var våken hele tiden. Mest kjipt for deg, siden du ikke hadde noe utbytte av det. Det blir vel først en voldtekt hvis man får utbytte av å utnytte noen som ikke vet det selv.

Anonymkode: 3721f...5fe

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja du gikk for langt. Ja du burde passet på at han var våken hele tiden. Mest kjipt for deg, siden du ikke hadde noe utbytte av det. Det blir vel først en voldtekt hvis man får utbytte av å utnytte noen som ikke vet det selv.

Ja, hun burde ha gitt konstante ørefiker for å holde han våken.

Skrevet

Finner det svert vanskelig å tro at han faktisk sov, mens han hadde sex med deg...

Anonymkode: b10a7...d6c

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig?    Hva hvis en som voldtar (i virkeligheten, dette er ikke i nærheten av voldtekt) føler at han ikke har utbytte av det og er skuffet etterpå, har han/hun ikke voldtatt da?   Vil han da bli frikjent i retten siden han selv ikke hadde noe utbytte??   Latterlig!:fnise:

Skrevet

Litt opprydding i dette kaoset av påstander!

1. Straffbarhetsvilkårene

For at noen skal bli dømt (ha gjort noe ulovlig) må følgende straffbarhetsvilkår være tilstede: 1. finnes en lovhjemmel, 2. ikke straffefrihetsgrunn, 3. må være tilregnelig og det må være påvist "skyld" (altså en bevist handling).

Skyldkravet vedrørende voldtekt er forsett: altså at handlingen er utført med "viten og vilje". Det kan være forskjellige skyldkrav, men her gjelder altså skyldkravet "forsett". For f.eks overtredelse av fartsgrenser med bil osv er det andre skyldkrav.

At det finnes skyld her er jeg personlig sterkt tvilende til, og saken vil bli avvist selv før paragrafene i straffeloven eventuelt skal vurderes.

2. Straffeloven § 295 (§192) - (Rettsføringer fra §192 er videreført i §295 (i vesentlighet))

Høyesterett av 1997-1118 & 2003-687 konkluderer med at seksuelt samtykke i forkant av bevisstløshet ikke gjelder etter at bevisstløshet inntreffer.

Forskriftene for paragrafen viser til tvang og maktutnyttelse. Det er også tvilsomt at dette vil gå under "bevisstløshets delen av paragrafen, da man sovnet under "akten". Hadde dette vært et overgrep på dette tidspunktet, så hadde det vært tvilsomt om man sovnet på dette tidspunktet.

Skrevet
Den ‎19‎.‎12‎.‎2015 at 5.16, Mann 42 skrev:

Etter lovens bokstav, ja.

Nei, dette er ikke en voldtekt, heller ikke etter lovens bokstav. Jeg er tvilende til at personen kommer under definisjonen "bevistløs" (etter lovens bokstav), og dessuten er det "forsett" i skyldkravet ikke innfridd. Paragrafene for voldtekt vil ikke engang bli vurdert om det ikke er gjort i "hensikten" å få seksuell tilfredstillelse uten samtykke (da ser vi bort fra overgreps paragrafer som ikke gjelder to voksne mennesker).

Ser vi bort fra hele forutsetningen, skyldkrav, og ser kun på lovens bokstav så vil ledd c i §291 kreve vold eller truende adferd. Der etter vil §295 vise til "Overmakts forhold eller lignende". Ingen av disse er dekkende.

Så tilbake ti bevisstløshet: Det finnes ingen rettspraksis hvor "bevisstløshet" har akutt oppstått under en seksuell handling med samtykke har blitt benyttet for domfellelse. Dette kommer av at man skal være "ute av stand til å motsette seg handlingen", og her er problemet med å benytte "bevisstløshet" i denne sammenhengen. 

Jeg svar spesifikt din mail, da jeg har lest andre innlegg og vet du er reflektert. Jeg pleier å lese dine innlegg, og da antar jeg at kanskje andre også er ekstra oppmerksom på dine innlegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...