Gå til innhold

Enkel middag, som ser litt mer avansert ut enn den er..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere forslag til enkel, lettvint, billig middag for 4 personer som ser litt imponerende ut, men som selv den mest utypiske husmora kan lage? Gjerne uten så mange ingredienser, og gjerne ikke veldig tidkrevende.

Gjerne med kyllingfilet, kjøttdeig eller en slags grateng med pølse f.eks.

Anonymkode: cc025...e52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helstekt kalkun :)

Evt kyllingfileter lagd i stekeovnen i stekeposer med ferdig mix (husker ikke hva de posene heter i farta)

Anonymkode: 0de1e...335

• Liker 3
Skrevet

Hva med en god fiskegryte?:) Jeg lager denne og den synes jeg er veldig god og veldig enkel å lage.

Til 2 porsjoner trenger du:

3-400g fisk

En stor gulrot

En håndfull purreløk

En håndfull mais

Fiskebuljong

Fløte/melk(best med fløte selvsagt)

Sitronpepper, salt og hvitløk

Smør

Mel

Slik gjør du:

1. Løs opp en buljongterning i 5dl vann.

2. Kok gulroten mør i buljongen, ta den så ut.

3. La fisken trekke(ikke koke!) i vannet til den er mør, og ta den ut.

4. Hell buljongen over i f.eks. et desilittermål i mellomtiden.

5. Smelt 2 ss smør i kasserollen, og mett det med mel. Spe på med fiskebuljongen(jeg pleier bare å bruke en 4 dl av den).

6. Tilsett litt fløte/melk og la det koke opp under stadig omrøring så du ser hvor tykk eller tynn den blir(jeg sper bare på med mer om den er for tykk, så tar det egentlig litt på øyemål)

7. Smak til med salt, pepper/sitronpepper og hvitløk

8. Ha oppi fisken og del den i små biter, og så oppi med alle grønnsakene.

Server med godt brød eller flatbrød:)

Anonymkode: 7efd2...5ec

• Liker 3
Skrevet

Kyllingfilet med forskjellige krydder-/urtesmør pakkes inn i folie, legges i form og stekes i ovnen, grønnsaker stekes, wokes, eller has i samme form, ris og saus til.

Ellers har de mange gode og enkle oppskrifter på både matprat.no og godfisk.no

Anonymkode: b9ea4...b52

• Liker 3
Skrevet

Kyllingfilet med forskjellige krydder-/urtesmør pakkes inn i folie, legges i form og stekes i ovnen, grønnsaker stekes, wokes, eller has i samme form, ris og saus til.

Litt mer spesifikk oppskrift, temperatur, tid, rille?

Helstekt kalkun blir litt for julete.

Glemte å nevne at en av de som skal spise dessverre ikke liker fisk, ellers hadde den fiskegryta vært aktuell.

• Liker 1
Skrevet

Litt mer spesifikk oppskrift, temperatur, tid, rille?

Helstekt kalkun blir litt for julete.

Glemte å nevne at en av de som skal spise dessverre ikke liker fisk, ellers hadde den fiskegryta vært aktuell.

Jeg har kyllingfilet på sølvfolie i form (antall kommer an på hvor mange som skal spise), lager noen hull med gaffel i dem, smører godt på med kryddersmør (her må du velge selv), pakker sammen og setter midt i ovnen på 225 grader. Ca 30 minutter, men sjekk kyllingen og la den stå lenger om den ikke er gjennomstekt.

Anonymkode: b9ea4...b52

• Liker 1
Skrevet

Hva med en god fiskegryte?:) Jeg lager denne og den synes jeg er veldig god og veldig enkel å lage.

Til 2 porsjoner trenger du:

3-400g fisk

En stor gulrot

En håndfull purreløk

En håndfull mais

Fiskebuljong

Fløte/melk(best med fløte selvsagt)

Sitronpepper, salt og hvitløk

Smør

Mel

Slik gjør du:

1. Løs opp en buljongterning i 5dl vann.

2. Kok gulroten mør i buljongen, ta den så ut.

3. La fisken trekke(ikke koke!) i vannet til den er mør, og ta den ut.

4. Hell buljongen over i f.eks. et desilittermål i mellomtiden.

5. Smelt 2 ss smør i kasserollen, og mett det med mel. Spe på med fiskebuljongen(jeg pleier bare å bruke en 4 dl av den).

6. Tilsett litt fløte/melk og la det koke opp under stadig omrøring så du ser hvor tykk eller tynn den blir(jeg sper bare på med mer om den er for tykk, så tar det egentlig litt på øyemål)

7. Smak til med salt, pepper/sitronpepper og hvitløk

8. Ha oppi fisken og del den i små biter, og så oppi med alle grønnsakene.

Server med godt brød eller flatbrød:)

Anonymkode: 7efd2...5ec

Omnomnom! Takk for oppskrift. 😀

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Fylt kyllingfilet med bacon rundt servert med stekte grønnsaker som sellerirot, pastinakk, gulrot og purre og potetmos eller ovnsbakte potetbåter. Forslag til fyll: Blåmuggost. Pesto og soltørket tomat. Urteost og persille. 

• Liker 1
Skrevet

Bruk garnityr som passer til er mitt tips, ser med en gang litt mer fjongt ut. Dryss litt ferske urter over, bruk balsamico f.eks. 

Skrevet (endret)

Trines matblogg har mye enkle, gode oppskrifter! :) 

*edit: la inn lenke

Endret av Hazey Jane
Skrevet

Lag en helstekt Stangekylling!

Sett ovnen på 180 grader. Ha litt olje i en ildfast form, ta oppi kuttete rotgrønnsaker (potet, gulrot, pastinakk, rødbet... Alt fungerer) og litt salt og pepper og bland til grønnsakene har olje på seg. Smør kyllingen med romtemperert smør, ha på salt og pepper, fyll skroget med en halv sitron og et par hvitløksfedd. Stek kyllingen under folie i 60 minutter, ta av folien og stek i 20 minutter til og la den hvile seg 10-15 minutter før du kutter den. Lag saus på væskerestene i formen.

• Liker 1
Skrevet

Bacalao har smak, farve (bruk paprika av flere farver, sorte og grønne oliven, to ulike kokefadte poteter, løk i tynne båter, hvitløk, hermetiske tomater, rød og/eller grønn chili og tomatpuré).

God, førsteklasses klippfisk og olivenolje av god kvalitet.

Ser delikat ut, smaker nydelig og er enkel å lage

Skrevet

Hva med kyllingfilét med bacon, parma- eller serranoskinke rundt? Med rotmos eller puré til og gjerne noe annet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...