Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 19 år som prøver og finne ut hva jeg skal bli. 
Jeg tenker veldig på politi. Jeg vil veldig gjerne hjelpe mennesker, og utgjøre en forskjell i hverdagen. Samtidig er jeg en jente med bein i nesa, og tar ofte lederrollen. Personlighetsegenskapene mine tror jeg ville fungert godt som politi, da jeg er utadvendt, lett og prate med og som sakt en ledertype. 

De egenskapene jeg sliter med og få til og passe inn er at jeg per dags dato ikke har oversikt over politikken i Norge og i verden, har ikke noe spesielt standpunkt på innvandring, i tillegg er jeg ikke en av de beste fysisk tror jeg. Har alltid drevet med fotball og andre sportsaktiviteter, så jeg er i middels god form. Men jeg ser for meg at det er masse veltrente jenter der, som slår meg lett. 

Er det noen som har vært på opptak, gått politihøyskolen eller kan noe om dette?
Tusen takk!

Anonymkode: b11ef...5bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 19 år som prøver og finne ut hva jeg skal bli. 
Jeg tenker veldig på politi. Jeg vil veldig gjerne hjelpe mennesker, og utgjøre en forskjell i hverdagen. Samtidig er jeg en jente med bein i nesa, og tar ofte lederrollen. Personlighetsegenskapene mine tror jeg ville fungert godt som politi, da jeg er utadvendt, lett og prate med og som sakt en ledertype. 

De egenskapene jeg sliter med og få til og passe inn er at jeg per dags dato ikke har oversikt over politikken i Norge og i verden, har ikke noe spesielt standpunkt på innvandring, i tillegg er jeg ikke en av de beste fysisk tror jeg. Har alltid drevet med fotball og andre sportsaktiviteter, så jeg er i middels god form. Men jeg ser for meg at det er masse veltrente jenter der, som slår meg lett. 

Er det noen som har vært på opptak, gått politihøyskolen eller kan noe om dette?
Tusen takk!

Anonymkode: b11ef...5bb

Jeg har vært på phs, gikk der en stund men fant ut at det ikke passet for meg.

Du beskriver deg som en ledertype. Dette vil ikke (nødvendigvis) være en positiv egenskap, så dette ville jeg vært forsiktig med å fremheve ovenfor andre. Som politi må du kunne tenke annerledes når andres tanker har låst seg. Du bør være empatisk, utadvendt kan være en fordel, men du bør heller være trygg på deg selv. En balansegang når det gjelder hvor utadvendt du er, trygg på deg selv er viktigere.

Lett å prate med sier du? Vel, dette er noe mange er. Du er ikke unik der. 

Mine tips til deg:

Gå i deg selv igjen og finn ut motivasjonen din for å bli politi. Jeg personlig tror du hadde passet fint til noe annet, eller så vokser du mer i løpet av de neste årene....

Lykke til

Anonymkode: 7ee0d...e5c

• Liker 3
Skrevet

Som politi bør du ha egenskaper for å jobbe i team, helst like å holde deg i form og ellers være som en litt bestemt barnehagelærer ( god på dialog og ikke la deg rive med av trassige folk). 

Synes utgangspunktet ditt med å hjelpe andre er et godt utgangspunkt. 

• Liker 3
Skrevet

Det å like trening og være rolig er etter mine erfaringer (min mann er politi) viktig. Og på intervjuet når du søker vil du sannsynligvis bli spurt på forskjellige måter om du er rasist, homofob osv, da det naturligvis ikke passer inn i politiet å forskjellsbehandle fordi du hater en gruppe mennesker. 

Liker du mennesker, har masse medmenneskelighet, at du forstår i hvilke situasjoner du skal være seriøs og i hvilke situasjoner du kan være litt myk, ærlig og lojal passer du nok fint til å være politi :) Masse lykke til.

Anonymkode: 52187...d5a

Skrevet

Som politi bør du ha egenskaper for å jobbe i team, helst like å holde deg i form og ellers være som en litt bestemt barnehagelærer ( god på dialog og ikke la deg rive med av trassige folk). 

Synes utgangspunktet ditt med å hjelpe andre er et godt utgangspunkt. 

Hjelpe andre kan man gjøre i andre yrker også, synes det "alene" som utgsngspunkt ikke er nok...

• Liker 1
Skrevet

Hjelpe andre kan man gjøre i andre yrker også, synes det "alene" som utgsngspunkt ikke er nok...

..og det var det heller ingen som sa, men har du ikke som hovedformål å hjelpe andre, har du heller ingenting å gjøre i politiet. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenkte med en gang ambulansearbeider enn politi jeg x)

Skrevet

De tingene du nevner du ikke er god på, er ting du kan gjøre noe med. Trene og lese deg opp. Jeg tror også modenhet for oppgaven er viktig, så de sjekker hvilke standpunkt du har i ulike samfunnsspørsmål. Du bør også ha litt tålmodighet og evne å tenke klart i stressede situasjoner. Du kan ikke la deg vippe av pinnen i en voldsom episode. Tenk også over om du har mage til å tåle mishandlede barn, ekstreme voldssaker, drap, psykiatri og mye mer. Politi er et variert yrke og du kommer borti mye av det som hvermannsen ikke ser. 

Anonymkode: a88c0...5e7

• Liker 3
Skrevet

Du beskriver deg som en ledertype. Dette vil ikke (nødvendigvis) være en positiv egenskap, så dette ville jeg vært forsiktig med å fremheve ovenfor andre. Som politi må du kunne tenke annerledes når andres tanker har låst seg. Du bør være empatisk, utadvendt kan være en fordel, men du bør heller være trygg på deg selv. En balansegang når det gjelder hvor utadvendt du er, trygg på deg selv er viktigere.

Mine tips til deg:

Gå i deg selv igjen og finn ut motivasjonen din for å bli politi. Jeg personlig tror du hadde passet fint til noe annet, eller så vokser du mer i løpet av de neste årene....

Lykke til

Å være en naturlig leder er ikke det samme som å måtte fremheve det ovenfor andre i forskjellige situasjoner, men at man kan ta lederrollen når det behøves. Det er heller ikke slik at en god leder ikke evner å tenke annerledes når situasjonen krever det, snarere tvert imot, for det er jo i nettopp slike situasjoner man trenger noe som kan ta kontrollen og evne å snu andres tanker. Dette er viktige egenskaper i nesten enhver lederrolle. Jeg er selvfølgelig klar over at det ikke er alle ledere som er slik, men å være sjef har dessverre ofte ikke noe med å inneha de nødvendige egenskapene å gjøre. Gudene skal vite at det finnes mange elendige ledere i dette langstrakte landet og jeg har selv møtt på noen av dem. Så lenge man greier å kombinere lederegenskaper med det å kunne være ydmyk og også innrette seg politihierarkiet så kan man komme langt, men man kommer derimot ikke langt om man er ledertypen som skal ha rett i enhver situasjon.

Så lenge TS også greier å være ydmyk når situasjonen krever det, og leser og trener seg opp så vil det nok ikke være noe i veien for å forsøke seg på PHS. 

Anonymkode: 3f02a...ce4

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Gjest altruist
Skrevet (endret)

De fleste som velger å bli politi gjør de fordi sliter på skolen, og dermed ønsker et praktisk yrke. Ofte er dette drop-outs fra militæret, tidligere securitas-vakter o.l. Forskning viser at politistudentene er spenningssøkende og drømmer om heltestatus, noe som nødvendigvis ikke er positivt. Ellers kommer politistudenten generelt sett fra lavt utdannede familier. 

Hvem som helst kan bli politi. Dessverre er det slik at det er de som ofte ikke egner seg som politi som velger nettopp dette yrket.

Endret av altruist
Skrevet
4 minutter siden, altruist skrev:

De fleste som velger å bli politi gjør de fordi sliter på skolen, og dermed ønsker et praktisk yrke. Ofte er dette drop-outs fra militæret, tidligere securitas-vakter o.l. Forskning viser at politistudentene er spenningssøkende og drømmer om heltestatus, noe som nødvendigvis ikke er positivt. Ellers kommer politistudenten generelt sett fra lavt utdannede familier. 

Hvem som helst kan bli politi. Dessverre er det slik at det er de som ofte ikke egner seg som politi som velger nettopp dette yrket.

Det var da voldsomt så negativt da. Og det er ikke slik at hvem som helst kan bli politi. Det er er nåløye man skal gjennom.

Anonymkode: 1f247...800

• Liker 2
Gjest altruist
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt så negativt da. Og det er ikke slik at hvem som helst kan bli politi. Det er er nåløye man skal gjennom.

Anonymkode: 1f247...800

Det nåløyet kan ikke være særlig trangt...

Endret av altruist
Skrevet
3 timer siden, altruist skrev:

Det nåløyet kan ikke være særlig trangt...

Du kan jo forsøke. Du trenger jo ikke å godta en studieplass om du ikke vil. Verdt et forsøk, dersom det er så enkelt som du tror.

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Dersom du tror politiyrket er noe for deg så kjør på. Det er lov å prøve seg, det er lov å ombestemme seg eller å faktisk ikke klare det selv om du aldri så mye har lyst.

Det er også andre spennende yrker som kan være interessante for deg vel ? Hva med fengselsbetjent, sosionom,  vernepleier eller lærer ? 

Skrevet

Det viktigste er at du takler ekstreme stressituasjoner. Holder hodet kaldt. Lederegenskaper er det mange som har, men mange bukker under for ekstremt press.

Anonymkode: 11d2f...184

• Liker 1
Skrevet
Den 10.1.2016 at 15.32, altruist skrev:

Bare fordi politiet prioriterer en del av lovverket mer enn en annen betyr ikke det at dette er trakassering. Det må du ev. ta med stortinget. 

Politiet arbeider bare etter hvilke lover stortinget lager, og siden bruk av narkotika ikke er lov, er de i sin fulle rett til å ta folk for bruk av det. Det er ikke trakassering, men så kan man heller diskutere om det er rett prioriteringer.

Anonymkode: 9f034...79f

• Liker 4
Gjest Blomsterert
Skrevet
Den Sunday, January 10, 2016 at 15.32, altruist skrev:

Herregud!

Gjest Blomsterert
Skrevet
Den Friday, December 18, 2015 at 23.08, AnonymBruker skrev:

Mine tips til deg:

Lykke til

Å hjelpe andre,utgjøre en forskjell. Syns det er veldig bra motiver! 

Skrevet
Den 10.1.2016 at 15.32, altruist skrev:

De to jeg kjenner som har utdannet seg til politi, har vært meget ressurssterke. Jeg tror ikke de er de eneste.

Men det er jo et omkved her inne at så fort noen spør om et yrke, så kommer det en eller annen gjøk og kritiserer 1) dem som velger dette yrket, og 2) nivået på yrket.

Anonymkode: 5f9de...45e

• Liker 1
Skrevet

Tråden ryddet for avsporinger og samtlige svar til dette.

Nordvesta, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...