Gå til innhold

Fisk!

Polluela

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte ti små fisker her om dagen, og greide å ta livet av alle sammen på under en uke.... :oops: Har planer om å få meg nye, men i den forbindelse lurer jeg på følgende:

-Kan alle typer fisker være i bolle?

-Hvor ofte må de mates?

-Hvor ofte må man skifte vann, bytte sand, og andre nødvendige ting?

Burde nok ha sjekket disse tingene ut for lenge siden, men jeg er og blir et surrehue :klaske: Dakar døde fiskene mine!! :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kun gullfisk kan være i bolle.

Et lite akvarium er det mye vanskeligere å holde i orden enn et litt større ett.

Noen fisker er veldig følsomme på vannkvaliteten. Alt dette bør du sjekke opp i zoo-forretningen før du handler fisk. Akvariet bør være på plass noen dager før du kommer med fisken, slik at vannet har fått stabilisert seg og temperaturen er blitt riktig.

Du legger også først hele posen med fisken i akvariet en god stund før du åpner posen og slipper fisken uti. Dette for at fisken skal få aklimatisert seg.

Pumpe som lager surstoff og renser vannet går jeg utifra at du vet du må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

nei nei nei...

Gullfisker har ikke noen ting i en bolle å gjøre!!!! Greit de tåler den lave tempraturen, men de er alt for store til å trives i en bolle. Sjekk hvor varmt vannet i bollen din er først. Er den over 20 kan du mye heller ha platy, guppy og neontetra i bollen. Uansett er en bolle riskibabel for fiskedød så du bør tenke på akvarium med pumpe og varmekolbe dersom du liker hobbyen:-)

Ellers er det viktig med avklimatisering og tilpassing til det nye akvariet....

Spør på dyrebutikken for de SKAL vite!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hvertfall ha gullfisk i bolle :) de tåler lav/ svingende temperatur.

Mates hver dag, men hør i butikken.

skift 1/ 3 av vannet 3.hver uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Du kan hvertfall ha gullfisk i bolle :) de tåler lav/ svingende temperatur.

Mates hver dag, men hør i butikken.

skift 1/ 3 av vannet 3.hver uke

Skal du ikke skifte 1/3 av vannet hver uke,

og vaske hele bollen og sanden og plantene (men beholde 1/2 av vannet)en gang i måneden? Er det de har sagt til meg i de dyrebutikkene jeg har vært innom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Putt kaktuser i bollen og kjøp deg et lite akvarium om du vil ha fisk. Søk på nettakvariet om du vil lære litt om hobbyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp en kampfisk til bollen din! De er veldig hardføre. I tillegg er de mye mindre så du kan ha flere av dem. Men husk kun én hanne! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
kjøp en kampfisk til bollen din! De er veldig hardføre. I tillegg er de mye mindre så du kan ha flere av dem. Men husk kun én hanne! :-)

Enig! Disse fiskene kommer fra søledammer og puster luft, så de takler bolle helt fint. Ellers ville jeg seriøst ikke hatt fisk i bolle, selv om jeg vet at folk får til å ha en eller to gullfisk ganske lenge hvis man passer på å skifte vann. På den annen side er ett års levetid for gullfisk i bolle ikke akkurat et tegn på trivsel - de kan vel bli maaange år om de har gode forhold. Det er dessuten morsommere å se på fisk i et større akvarium, samtidig som det er lettere å stelle (blir mye mer stabile forhold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...