Gå til innhold

De som klarer å slanke seg, men får alle kiloene igjen etter en stund.. (obs, kan virke støtende)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett et par tilfeller. Et eksempel ; hun var normalvektig når vi startet på skolen, ble gradvis kraftigere..

Så klarte hun å slanke seg veldig, tilbake til normalvekt (slank med former). Men så så jeg henne for 1 mnd tid siden, og hun var kraftigere enn jeg noen gang har sett henne.. 

Noen som har erfaring med dette? Hva er det de gjør feil? (dette er ikke en tråd som er slemt ment).

Anonymkode: 34de9...1b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel vanskeligere med permanent livsstilendring enn å hard-slanke seg ett par mnd..

Anonymkode: 2a7ff...5bf

• Liker 1
Skrevet

Tar denne anonym.

Jeg gikk ned nærmere 20 kg for noen år siden da vi drev og prøvde på nr 2 og hadde sex jevnlig. Merket at i den perioden var søtsuget på et minimum, fordi kroppslige behov ble dekket med nærhet og intimitet. Holdt vekten en god stund

Så ble hun gravid og ville ikke ha sex lenger, og etter 2 år med bortimot sølibat så er flesteparten av kiloene kommet tilbake, sammen med søtsuget.

Så for mange menn vil jeg rett og slett tro at tilgangen til sex styrer mye. Er man happy med livet trenger man ikke så mye snop.

Anonymkode: 3e1fa...2f4

• Liker 5
Skrevet

Fedme er som alkoholisme, de er avhengig av å overspise. En alkoholiker kan vanligvis slutte å drikke i noen måneder, for så å gå tilbake til å drikke like mye eller mer enn før. Jeg kan gå ned 12 kilo i måneden, det tar bare to måneder for meg å bli syltynn, men å holde vekten der er gørrvanskelig.

Hvis man er mann er den beste metoden å bygge muskler, da vil man ha høyere vekt (og derav forbrenne flere kalorier) men fortsatt se slank ut. Dette funker også til en viss grad for kvinner med det er vanskeligere for dem å bygge muskler. 10 kilo muskler øker forbrenningen såpass mye at det kan være forskjellen av å gå opp i vekt og holde den stabil.

• Liker 2
Skrevet

Tar denne anonym.

Jeg gikk ned nærmere 20 kg for noen år siden da vi drev og prøvde på nr 2 og hadde sex jevnlig. Merket at i den perioden var søtsuget på et minimum, fordi kroppslige behov ble dekket med nærhet og intimitet. Holdt vekten en god stund

Så ble hun gravid og ville ikke ha sex lenger, og etter 2 år med bortimot sølibat så er flesteparten av kiloene kommet tilbake, sammen med søtsuget.

Så for mange menn vil jeg rett og slett tro at tilgangen til sex styrer mye. Er man happy med livet trenger man ikke så mye snop.

Uheldigvis er det motsatt for kvinner. Hvis de er happy med livet trenger de ikke så mye snopp. 

• Liker 11
Skrevet

Noen som har erfaring med dette? Hva er det de gjør feil? (dette er ikke en tråd som er slemt ment).

Anonymkode: 34de9...1b7

De vender tilbake til gamle synder, så å si. Det sitter langt inne å bestemme seg for at det kostholdet jeg hadde før, gjelder ikke lenger. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk ned 30 kg på 1,5 år. Så traff jeg han som nå er mannen min og byttet ut joggeturer med sofakos, begynte å jobbe med mat, ble gravid, la på meg ennå mer i ammetiden. så nå har jeg gått opp nesten 25 kg igjen. 

Håper jeg snart får motivasjon til å begynne på veien ned igjen.

Anonymkode: 48761...d2f

Skrevet

Tar denne anonym.

Ja riktig, mer sex mindre sukker. 

Denne går jeg like lite på som de som hevder de trenger sex på blå resept.

Til ts

Jeg har slanket meg 15 kg, og gått dem opp igjen med renter hele 3 ganger.
Det har med at slankingen er bare en del av jobben, det er mye letter å bli kvitt kiloene enn det er å holde vekta.
Det er derfor så få slankekurer virker på sikt. Når ønsket vekt er oppnådd går man tilbake til gamle vaner og legger på seg igjen. Det eneste som faktisk nytter er å legge om livstilen, noe som for meg betyr å gå på varig slankekur. 

Ps, mer sex er bra fordi man trimmer mens man gjør noe gøy.

Anonymkode: 4e76d...c5e

Skrevet

Det er det som vanligvis skjer. Din skolekamerat kan da ikke være den første og eneste du har møtt som har gått ned i vekt og så opp igjen. Det er bare en grunn til at man går opp igjen: Man går tilbake til gamle vaner etter slankekuren og får igjen i seg flere kalorier enn man forbruker. Hvorfor vi gjør det, er det mange grunner til, noen av disse kan være

Mat smaker godt og kaloririk mat er billig, allestedsnærværende og tungt markedsført.
Det er behagelig å være bedagelig, og de færreste trenger å benytte kroppen så mye for å få gjort dagelige ærend.
Vi er "programmert" til å spise når det er mat tilgjengelig. 
Vi blir påvirket til å synes at vi "fortjener" å "kose oss" med mat, nær sagt til enhver tid, og at vi aldri bør føle engang et snev av sult.
Ferdigmat oppleves som enklere og raskere enn mat laget fra bunnen, og mange føler seg hjelpeløse på kjøkkenet, men hjemmelaget er vanligvis sunnere og mindre kaloritett enn ferdiglaget.
Det er et ideal i våre dager å være slank, og å ikke kunne leve opp til et umulig ideal gjør at mange bare "gir opp" og blåser i hele greia.
Ideene om helse og slankhet er surret sammen på en uheldig måte. Det er ikke helt samsvar mellom helse og vekt.
Kostholdsråd fra myndighetene er tildels uklare, unødvendig strenge og kan være vanskelige å forstå og håpløse å følge.
"Alle" gir råd, og disse rådene er ofte i direkte motsetning. Mange blir forvirret og "gir opp".
Moderne fabrikkfremstilt mat er laget med tanke på å selge mest mulig og er laboratorieutviklet til å treffe akkurat preferansen for bla salt, søtsmak og fettinnhold.
Det kan være vanskelig å finne den rette balansen mellom å spise hva man vil og å legge bånd på seg, og å motivere seg for å være i aktivitet så mye man trenger og finne en aktivitet man liker og ikke går lei av.

• Liker 5
Skrevet

Blir så irritert over alle som sier at overvekt kun skyldes av overspising. Ja jeg spiser svært mye, men er faktisk ikke min skyld at vekten legger seg mer på meg enn andre, jeg har en kronisk sykdom som heter lavt stoffskifte. Jeg kjenner ei tynn jente som spiste sjokolade flere ganger i uka, og hun var jo tynn...

Skrevet

Blir så irritert over alle som sier at overvekt kun skyldes av overspising. Ja jeg spiser svært mye, men er faktisk ikke min skyld at vekten legger seg mer på meg enn andre, jeg har en kronisk sykdom som heter lavt stoffskifte. Jeg kjenner ei tynn jente som spiste sjokolade flere ganger i uka, og hun var jo tynn...

Lavt stoffskifte utgjør svært liten del av din evt overvekt. Det er en myte: http://www.lommelegen.no/legesvar/lavt-stoffskifte-og-vekt

"Hypotyreose kan gi kanskje 2-3 kg vektøkning, men vektoppgang eller overvekt ut over dette, kan IKKE skyldes hypotyreose"

Anonymkode: 2a7ff...5bf

• Liker 7
Skrevet

Det er så enkelt som at kroppen oppfatter det som sultemodus når du mister vekt, og det er derfor svært vanskelig å holde vekten nede, da kroppen vil jobbe for å få den opp på det den anser som normalmodus (men som er overvekt).   

Anonymkode: f8ab4...aec

• Liker 3
Skrevet

Støtter det noen her sier om avhengighet. Man blir avhengig av mat, overspising, av ulike grunner. Jeg spiser ofte langt mer enn det jeg trenger rent fysisk, men jeg føler psykisk at jeg trenger det. Også angrer man så klart som en hund etterpå og tenker at imorgen skal jeg ikke gjøre det blablabla.. Men så gjør man det neste dag å. Og dagen etter der igjen også.

Skrevet

Uheldigvis er det motsatt for kvinner. Hvis de er happy med livet trenger de ikke så mye snopp. 

:ler:

• Liker 3
Skrevet

Fedme er som alkoholisme, de er avhengig av å overspise. En alkoholiker kan vanligvis slutte å drikke i noen måneder, for så å gå tilbake til å drikke like mye eller mer enn før. Jeg kan gå ned 12 kilo i måneden, det tar bare to måneder for meg å bli syltynn, men å holde vekten der er gørrvanskelig.

Hvis man er mann er den beste metoden å bygge muskler, da vil man ha høyere vekt (og derav forbrenne flere kalorier) men fortsatt se slank ut. Dette funker også til en viss grad for kvinner med det er vanskeligere for dem å bygge muskler. 10 kilo muskler øker forbrenningen såpass mye at det kan være forskjellen av å gå opp i vekt og holde den stabil.

Hvordan får du til å gå ned så mye så fort? Da må du veie ganske mye i utgangspunktet?

Skrevet

Jeg trener 3 ganger i uka, spiser greit, men jeg klarer ikke gå opp i vekt. Er singel, så sex styrer ikke en dritt hos meg. Er vel treninga som holder dopamine oppe hos meg.

Skrevet

Jeg gikk ned 30 kg på 1,5 år. Så traff jeg han som nå er mannen min og byttet ut joggeturer med sofakos, begynte å jobbe med mat, ble gravid, la på meg ennå mer i ammetiden. så nå har jeg gått opp nesten 25 kg igjen. 

Håper jeg snart får motivasjon til å begynne på veien ned igjen.

Trenger du mer motivasjon enn ditt eget innlegg?

• Liker 2
Skrevet

Trenger du mer motivasjon enn ditt eget innlegg?

Ja, jeg må virkelig lyst til å komme tilbake. Halvhjertede forsøk resulterer bare i et par kg ned før jeg gir f. og går opp de pluss noen til. 

Skrevet

Folk vil ikke endre livet sitt, så de starter på ekstremkurer.

"Diett" er for meg helt feil ord. Livsstil endring kaller jeg det. Har du blitt overvektig , er det mest sansynlig på grunn av livsstilen din. Mange tror de kan spise 900 kalorier om dagen, eller kutte ut all junk food og godteri for alltid , for å være slanke.

Så oppnår de idealet, og fortsetter som før. 

Skrevet

Det er så enkelt som at kroppen oppfatter det som sultemodus når du mister vekt, og det er derfor svært vanskelig å holde vekten nede, da kroppen vil jobbe for å få den opp på det den anser som normalmodus (men som er overvekt).   

Anonymkode: f8ab4...aec

Dette, i tillegg til at det er vanskelig å endre vaner permanent. Kroppen trenger flere år på venne seg til en lavere vekt enn den overvekten den har båret på ofte en årrekke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...