Gå til innhold

Trenger virkelig hjelp, bot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal holde meg kort her. Jeg er 18 år og må betale 14.000 kr for ei knust rute. Jeg bor for meg selv, går på skole på heltid. Jeg har ingen penger på bok, heller ingen foreldre som kan hjelpe meg. 

Bedriften der jeg knuste ruta krever nå innbetalingen. Jeg ringte selv politiet og sa jeg hadde gjort det. Nå truer de med å anmelde meg. Jeg har ingen mulighet til å betale dette! Det er en mangemillionær som eier denne butikken, og hadde jeg ikke meldt meg så hadde de måtte betalt selv uansett, så må jo være mulig å inngå et kompromiss i det minste?? Trenger virkelig hjelp her, sliter psykisk pga dette og er redd og kvalm hele tiden. 

Anonymkode: 0b76f...9f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal holde meg kort her. Jeg er 18 år og må betale 14.000 kr for ei knust rute. Jeg bor for meg selv, går på skole på heltid. Jeg har ingen penger på bok, heller ingen foreldre som kan hjelpe meg. 

Bedriften der jeg knuste ruta krever nå innbetalingen. Jeg ringte selv politiet og sa jeg hadde gjort det. Nå truer de med å anmelde meg. Jeg har ingen mulighet til å betale dette! Det er en mangemillionær som eier denne butikken, og hadde jeg ikke meldt meg så hadde de måtte betalt selv uansett, så må jo være mulig å inngå et kompromiss i det minste?? Trenger virkelig hjelp her, sliter psykisk pga dette og er redd og kvalm hele tiden. 

Be om avbetalingsavtale da vel.

Anonymkode: d5b00...e40

• Liker 5
Skrevet

Nedbetalingsavtale er eneste mulighet her. dersom de anmelder havner du muligens i retten og da er boten mye høyere.

Legg deg flat, be om unnskyldning, be om betalingsplan..

Anonymkode: 391f4...6a7

• Liker 5
Skrevet

Spør om saken kan bli overført til konfiktrådet. Da kan det hende du kan jobbe for ruta istedet for.

Skrevet

Be om en nedbetalingplan, i verste fall får du prøve å ta opp et lite lån - men om du ikke har inntekt, slik det høres ut, blir jo det vanskelig. Kan jeg spørre hvorfor du knuste denne ruta? Var det med vilje?

Skrevet

Hvordan fikk du til du dette, spilte du slåball utenfor bedriften?

• Liker 1
Skrevet

Du gjorde hærverk på en butikk og så ringte du å rapporterte deg selv? Hvis ikke må du forklare hendelsesforløpet, dersom du var en kunde i butikken er det godt mulig du slipper å betale (hendig uhell må man ikke betale for). Hva skal de anmelde deg for? Uten å vite hvordan og hvorfor du knuste ruten er det vanskelig å gi deg råd.

Ta å søk på kredittkort? Du kan sannsynligvis få 14000 i kreditt hvis du søker på tre forskjellige. 

• Liker 1
Skrevet

Nedbetalingsavtale er eneste mulighet her. dersom de anmelder havner du muligens i retten og da er boten mye høyere.

Legg deg flat, be om unnskyldning, be om betalingsplan..

Anonymkode: 391f4...6a7

Hva mener du TS skal bli bøtlagt for? Hvilken lov er brutt? 

Skrevet

Hva mener du TS skal bli bøtlagt for? Hvilken lov er brutt? 

§291 i straffeloven.

Anonymkode: 1a58f...cf2

Skrevet

§291 i straffeloven.

§291 handler om voldtekt... 

• Liker 1
Skrevet

§291 handler om voldtekt... 

Beklager så meget.... §351

Skrevet

Beklager så meget.... §351

§351 krever forsett, dvs at TS hadde som hensikt å knuse vinduet. Dersom det ikke var forsett vil han ikke kunne straffes eller bøtlegges. Da kommer skadeerstattningsloven inn, og den krever forsett eller uaktsomhet, dvs visse eller burde TS visst at det han gjorde kunne føre til skaden. Dersom han ikke var uaktsom trenger han ikke betale noe. Denne loven kan også ta hensyn til TS sin økonomiske situasjon jmrf §5-2. 

Han vil heller ikke måtte betale dersom forsikringen til butikken dekker vinduet eller deler av vinduet (tviler, få som har egenandeler under 50 000,-). 

Dersom dette var et uhell trenger TS ikke å foreta seg noe, en anmeldelse etter §351 kan unngås ved å så rimelig tvil om at han hadde til hensikt å knuse vinduet. Siden han ringte politiet vil dette neppe bli så vanskelig. Butikken vil da stevne han, og i rettsaken må de sannsynliggjøre at han visste eller burde ha visst at vinduet kunne bli knust, her taper han nok, litt avhengig av hva som har skjedd. Men han vil få en nedbetalingsplan tilpasset hans økonomiske situasjon, og vil kunne få beløpet redusert. 

Noen har nevnt konfliktrådet, jeg tviler på at de er et godt alternativ i sivilrettslige saker, i strafferett er det selvsagt fantastisk. Forliksrådet er nok bedre da de har juridisk kompetanse OG kan gi en bindene dom. Konfliktrådet er bare to idioter som megler for å gi dere en avtale. 

• Liker 1
Skrevet

Var dette gjort med vilje og vitende? Da slipper du ikke unna. 

Var det derimot et hendelig uhell, har vel foreldrene dine innboforsikring og der kan du muligens, muligens, få dekket en stor del. Kommer an på selskapet og sakens karakter. Husk vi ernikke synske her inne og kan derfor ikke se hva som er sakens fakta. 

Anonymkode: 639d9...fb7

Skrevet

Slutt å bedrive hærverk om du ikke kan gjøre opp for deg. Vær ydmyk og be om avbetaling. 

Anonymkode: 6e1ec...5b7

• Liker 2
Skrevet

Ts her.

Hvor i all verden står det at det er hærverk? Det var selvfølgelig et uhell, jeg ringte selv og ville gjøre opp for meg, men jeg trodde fortsatt ikke jeg skulle bli sittende med en bot på 14k alene. 
Jeg er forresten en hun, ikke han.

Kort fortalt det som skjedde:
En jevnaldrende gutt begynte å oppføre seg truende mot meg og tre andre venninner en lørdagskveld, og det skal nevnes at jeg var edru. Han trakasserte oss på det groveste og det endte med at jeg tok tak i han og slengte han inn mot vinduet som jeg ikke tenkte over at var et vindu og at det kunne knuse så lett. Det var mye adrenalin inne i bildet, alt skjedde veldig fort, men det var uansett ikke hensikten min å knuse den ruta i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro at bedriften har forsikring og får dekket det knuste vinduet der.

Ta kontakt med konfliktrådet og få saken inn der. Da kan dere evt komme til en annen enighet.

Anonymkode: 1fb92...56b

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Hvor i all verden står det at det er hærverk? Det var selvfølgelig et uhell, jeg ringte selv og ville gjøre opp for meg, men jeg trodde fortsatt ikke jeg skulle bli sittende med en bot på 14k alene. 

En jevnaldrende gutt begynte å oppføre seg truende mot meg og tre andre venninner en lørdagskveld, og det skal nevnes at jeg var edru. Han trakasserte oss på det groveste og det endte med at jeg tok tak i han og slengte han inn mot vinduet som jeg ikke tenkte over at var et vindu og at det kunne knuse så lett. Det var mye adrenalin inne i bildet, alt skjedde veldig fort, men det var uansett ikke hensikten min å knuse den ruta i det hele tatt.

Hendig uhell, jeg ville ikke betalt noe som helst da. Dere hadde lov til å oppholde dere der, og du burde ikke ha visst at kompisen din var så ustødig. Kan heller ikke se at det var uaktsomt. Be dem dra til helvete. Det verste som kan skje er at de tar deg til forliksrådet og at du der blir dømt til å betale (men da får du nedbetalingsplan). 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Dette vil du få både bot og erstatningskrav for om de anmelder det.

Jeg har rådgitt deg over til å be om avbetalingsavtale, gjentar rådet mitt.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke bare sone i fengsel i stedet for å bruke opp alle pengene på bot?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dette vil du få både bot og erstatningskrav for om de anmelder det.

Jeg har rådgitt deg over til å be om avbetalingsavtale, gjentar rådet mitt.

Bot for hvilket straffbart forhold? Dette er elendige råd, hva i allverden skal hun bli anmeldt for? Skadeverk krever FORSETT, det finnes ikke forsett her. Butikken vet selvsagt dette men de prøver å skremme henne med "anmeldelse" for å få henne til å betale. Selv inkassoselskaper bruker denne barnslige taktikken. 

Hun kan bli dømt til å betale erstatning, men da må hun enten ha visst eller burde ha visst at å dytte han kunne knuse deres skrøpelige vindu eller vært uaktsom, ingen av de er oppfylt. Hun trenger ikke betale en krone.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...