Gå til innhold

Pco

KalloRilla

Anbefalte innlegg

Som sikkert noen av dere har fått med dere så har jeg fått påvist cyster og det ble tatt en rekke blodprøver for tre uker siden. I morgen skal jeg til "oppfølgings time" som muselegen kalte det. Regner med jeg får svar på prøvene da, men hva skjer på en slik "oppfølgingstime"? Er det en time og deretter tilbake til fastlegen, eller blir det eventuelt flere muselege timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har heller ikke fått helt tak på dette med pco og pcos. Er dette det samme, eller er det tilsvarende sykdom? I tilfelle hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke fått helt tak på dette med pco og pcos. Er dette det samme' date=' eller er det tilsvarende sykdom? I tilfelle hva er forskjellen?[/quote']

Det er samme sykdom, bare to ulike forkortelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PCO står kun for polycystic ovaries, dvs. at man har cyster. Men man kan fint pco og ingen andre symptomer. PCOS står for polycystic ovary syndrom og vil si en forhøyelse av mannlige hormoner og symptomer som manglende el, kviser, uønsket hår, fedme etc.

Men tror de lærde strides om dette og at det er mange oppfatninger om PCO og PCOS...

Lykke til iallefall,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo søke litt på nettet..det finnes mye informasjon om sykdommen på ulike sider!

Om du skal inn flere ganger etter oppfølgingstimen..det får du nesten bare vente og se..det blir jo opp til legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når jeg fikk påvist cyster gikk jeg kun til gynekolog. Allmenleger har ikke peiling på sånt. :wink: Ihvertfall ikke de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til fastlegen og fikk rekvisisjon videre, så det stemmer nok det Felixa.

Var på oppfølgingstime på fredag. Er satt på medisin og skulle vist ikke tilbake til muselegen før jeg ønsket meg barn. Da skulle jeg settet rett på pergo og fungerte ikke det var det operasjon. Nå fikk jeg ppille og diabetesmedisin som kanskje kunne rette opp noe av skjevheten i systemet. Hadde jeg vært i prøver status hadde det blitt rett på pergo nå.

Får bare se hva som skjer fremover og hvordan kroppen reagerer på medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fersking, ikke pålogget

Hei!

Velkommen i klubben! :)

Jeg har også PCO, er operert for cyster på eggstokkene, og går på diabetikermedisin.

Jeg skal i gang med prøverørsforsøk nr 1 om kort tid. Begynner med nesespray om litt over en uke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da begynt på glucophage og marvelon (p piller) ettersom jeg ikke er i prøver status på nå, og muselegen mente at dette ville hjelpe til mht regelmessige sykluser osv. Andre av dere pco jenter som går på disse og har bivirkninger? Jeg er mye kvalm og føler jeg "gulper tran" hele tiden, ellers har jeg endel magesmerter. Smertene kan sammenlignes litt med menssmerter. Jeg har medisiner morgen og kveld sammen med mat og til disse måltidene går maten bare rett igjennom kroppen. Jeg kan bare gå rett på do etter at jeg er ferdig å spise....

Er dette slik det skal være i starten og går det over når kroppen blir vandt med at den får medisin, eller betyr dette at kroppen " ikke godtar" medisinen og jeg bør be om en annen type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også PCO, men går ikke på samme medisiner som deg. Jeg hadde det på samme måte. Måtte fly på do rett etter måltider, men dette ga seg etter en 2-3 ukers tid. Står det ikke noe på medisinene dine om hva som er vanlige bivirkninger? Dersom det står under vanlige bivirkninger tror jeg ikke du trenger å bekymre deg.

Håper det blir bedre etter hvert :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvalme er en vanlig bivirkning står det på boksen.... Men det er jo ikke mindre slitsomt av den grunn :-? kryssekroppen for at det blir bedre om en uke eller to da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...