Gå til innhold

Når fortelle og hva hvis....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg velger å legge denne her, da dette handler mer om familierelasjon og hvordan vi skal gå frem i denne situasjonen... 

Vi har et mindre bra forhold til min manns familie. Vi stoler ikke på hans mor etter flere hendelser der hun har vist seg at ting som blir sagt ikke holder seg der og at hun bevisst har gått imot oss i såre situasjoner. 

Vi venter et barn. Det er på tide å fortelle familie om det, men å si det til svigerfamilien ligger langt inn,  da kun på grunn av hans mor. 

Grunnen: Min mann har et barn fra tidligere forhold, hvor vi ønsker å si det til barnet om en stund. Barnet er kun 7 år. Problemet er at moren til barnet og min mann ikke har noe godt forhold, da fordi mor dessverre gjør det hun kan for at barnet ikke skal ha lyst til å komme til oss. Heldigvis er relasjonen til far og barn for sterkt til å brytes. Men, svigermor har 'ulovlig' kontakt med mor og kan fint fortelle ting som ikke skal ut av familien (selv om hun vet hvordan dama er og at det kan gå ut over barnet). Når en konflikt stod på, gikk svigermor til barnets mor og snakket stygt om sin egen sønn (!). 

Om vi så forteller svigerfamilien det, kan det fort komme ut og barnet får vite det av mor og ikke oss. Ja, vi kunne kanskje sagt det til barnet allerede nå, men det er ALT for tidlig at barnet vet noe. Pluss at om mor får vite dette, vil det ikke bli fortalt som en gledelig nyhet ovenfor barnet..  :( 

Hadde min svigermor hatt litt mer forståelse for at det hun gjør kan ødelegge mye for sitt barnebarn, hadde vi ikke hatt noen problem med å si det. Men vi er virkelig redd for at barnet skal få en negativ opplevelse og følelse av dette. Vi ønsker at barnet skal inkluderes så godt som mulig. 

Når fortalte dere om graviditeten til stebarnet? Og for dere med turbulent forhold til stebarns mor, hvordan har det gått når du og mann fikk felles? (Vi har barnet kun annenhver helg). 

Anonymkode: 742d7...f6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil også legge til at å si at svigermor skal holde dette innenfor familien fungerer ikke... Og at ikke moren til barnet skal få vite det vil være så ille for svigermor, at hun kommer til å gå bak vår rygg på dette, uansett hvor godt vi forklarer at alt hun har gjort og sagt tidligere har skapt store problemer...

Men en typisk tanke for svigermor: Det er jo tross alt gått såpass mange uker at det er fint synlig for alle (har fått litt mage, samtidig som det fint kan skjules i 2 måneder til med stor genser. Fordel med at det er vinter). 

Skulle sagt at dette kanskje ikke virker som et problem, men fremt til screening og sjekk at alt er bra, ønsker vi ikke at barnet skal få vite det. Jeg har mistet flere underveis, og jeg sitter med en frykt om å liste igjen. Selv om 12 ukers 'faren' er over. 

TS

Skrevet

Hvorfor i all verden kan dere ikke fortelle det til barnet nå? Du er jo langt på vei.

Anonymkode: ced32...d75

• Liker 1
Skrevet

Fortell det til gutten nå. 

Anonymkode: 67e26...ff0

Skrevet

Jeg ville fortalt dette til barnet først, og svigers etterpå.

Anonymkode: a66d3...e35

• Liker 3
Skrevet

Barnet må få vite det først. 

Det har null hast at svigers skal få vite dette. De kan vente, de også, til etter oul. 

Skrevet

Barnet må få vite det først. 

Det har null hast at svigers skal få vite dette. De kan vente, de også, til etter oul. 

Det må vel nesten bli slik... Synd at ikke familien får vite det np,  kun på grunn av svigermor, men resten av familien vil nok forstå det, om de spør hvorfor vi ikke har sagt det før. 

Skrevet

Jeg ville sagt det til barnet nå, selv om dere synes det er tidlig. Kanskje legge til at det er en hemmelighet? Det er jo ikke sikkert at han klarer å holde på hemmeligheten, men barn på den alderen elsker å være involvert i hemmeligheter.

Og så ville jeg ventet til OUL med å fortelle svigers, dersom mannen din aksepterer det.

Selvfølgelig er det en mulighet for at din svigermor finner ut om at du er gravid via sladder fra din manns ex, men jeg synes egentlig det er litt "til pass for henne".

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville sagt det til barnet nå, selv om dere synes det er tidlig. Kanskje legge til at det er en hemmelighet? Det er jo ikke sikkert at han klarer å holde på hemmeligheten, men barn på den alderen elsker å være involvert i hemmeligheter.

Og så ville jeg ventet til OUL med å fortelle svigers, dersom mannen din aksepterer det.

Selvfølgelig er det en mulighet for at din svigermor finner ut om at du er gravid via sladder fra din manns ex, men jeg synes egentlig det er litt "til pass for henne".

Takk for svar. :) Ja, da sier vi det nok i jula. Så lenge barnet vet det fra oss først, er det greit å si det til svigermor. Problemet ville kun oppstått dersom hun fikk vite det først, for plutselig vet alle det!

Skrevet

Vil også legge til at å si at svigermor skal holde dette innenfor familien fungerer ikke... Og at ikke moren til barnet skal få vite det vil være så ille for svigermor, at hun kommer til å gå bak vår rygg på dette, uansett hvor godt vi forklarer at alt hun har gjort og sagt tidligere har skapt store problemer...

Men en typisk tanke for svigermor: Det er jo tross alt gått såpass mange uker at det er fint synlig for alle (har fått litt mage, samtidig som det fint kan skjules i 2 måneder til med stor genser. Fordel med at det er vinter). 

Skulle sagt at dette kanskje ikke virker som et problem, men fremt til screening og sjekk at alt er bra, ønsker vi ikke at barnet skal få vite det. Jeg har mistet flere underveis, og jeg sitter med en frykt om å liste igjen. Selv om 12 ukers 'faren' er over. 

TS

hvorfor i all verden må du fortelle det til svigermor før barnet vet det da?? Om du er 12 eller 20 uker på vei når svigerbeistet får vite det spiller jo ingen rolle... Deres valg! 

Anonymkode: b5d5c...fdf

Skrevet

hvorfor i all verden må du fortelle det til svigermor før barnet vet det da?? Om du er 12 eller 20 uker på vei når svigerbeistet får vite det spiller jo ingen rolle... Deres valg! 

Anonymkode: b5d5c...fdf

Ja.... Hvorfor det egentlig. Tror det kun har med at det er familie... Og at vi ønsker at de andre i hans slekt skal få vite det. Men da må hele gjengen holdes utenfor. Ok, tanten vet det, men hun er noe som kalles tillitsfull. Vi venter med å si noe! Takk for svar. :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...