Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...noen av disse bøkene, og kan fortelle meg hva de synes?

Tolkien - Silmarilion

Michael Moore - Dude, where's my country?

Xinran - Stemmer i natten

Paulo Coelho - Alkymisten

Gabriel Garcia Marquez - Hundre års ensomhet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fikk alkymisten i attenårsdagsgave, jeg synes det var en utrolig sær bok og jeg fullførte den aldri. Men den er rost opp i skyene av andre, så tror det bare er jeg som liker litt mer "normale" bøker :)

En annen jeg har lest (husker ikke tittelen) handlet om en jente som som trodde hun ble en gris mer og mer for hver dag som gikk. Så absolutt det særeste jeg har vært borti noen gang

Skrevet
En annen jeg har lest (husker ikke tittelen) handlet om en jenta/same som trodde hun ble en gris mer og mer for hver dag som gikk. Så absolutt det særeste jeg har vært borti noen gang

Av samme forfatter?

Skrevet

Nei, nei. "Griseboken" var skrevet av en dame med muligens et franskklingende navn...

Skrevet

Nei, nei. "Griseboken" var skrevet av en dame med muligens et franskklingende navn...

Skrevet
...noen av disse bøkene, og kan fortelle meg hva de synes?

Gabriel Garcia Marquez - Hundre års ensomhet

Alkymisten - en naivistisk bok med tydelig moral. Jeg synes moralen i historien ble altfor opplagt (jeg er liksom ikke 7 år og leser eventyr lenger), men mange bekjente har lest den og elsker den.

100 års ensomhet - begynte på den, men kom aldri forbi side hundre. Jeg liker magisk realisme på film, men det funket ikke for meg i bokform.

Skrevet

Tolkien - Silmarilion Jeg begynte på den, men syntes den ble for tung. Har planer om å lese den senere, når jeg er mer innstilt på tunge alve-eventyr.

Michael Moore - Dude, where's my country?

Xinran - Stemmer i natten

Paulo Coelho - Alkymisten Leste den, og likte den absolutt ikke. Synes moralen ble for opplagt, og historien var teit. Språket var også svulstig og falskt/oppstilt på et vis. Anbefales ikke!

Gabriel Garcia Marquez - Hundre års ensomhetDenne boken elsket jeg! Magisk!

Skrevet

Har lest "Alkymisten" og jeg likte den veldig godt! Hvis du har sans for vakker språkføring så er Coelhos bøker tingen. Historien var spennende og god, synes jeg og det at eventyrpreget kom frem tror jeg bare var et virkemiddel. Tror vi voksne også har mye å lære av eventyr.

Men... Hvis du skal lese noe av Paulo Coelho anbefaler jeg heller "Veronica vil dø" som er helt fantastisk!

Men "Alkymisten" er også veldig fin!

Skrevet

"Veronika vil dø" er den eneste Paulo Coelho-boka jeg har lest... Og ja, den er fantastisk!

Skrevet

Hvis du likte den er det ganske stor sjanse for at du vil like de andrte han har skrevet også...

*Føle seg som en Coelhomisjonær* :ler2:

Skrevet

Alkymisten er en nydelig bok!!!

Liker du den - bør du også lese "SNØ" og "OPIUM" av Maxence Fermine. Flotte bøker....

Også har du "SILKE" av Alessandro Baricco da....

*ivrig* :hoppe:

Skrevet

Leste Alkymisten i periode jeg hadde det vanskelig, og den gav meg mye. Likte den!

Gjest Anonymous
Skrevet

Den boken om jenta som ble til en gris tror jeg heter "Suggesjoner" på norsk. Såvidt jeg husker var det ingen samer med i den boken, forfatteren er fransk.

Bra bok til ettertanke!

Skrevet
Har lest "Alkymisten" og jeg likte den veldig godt! Hvis du har sans for vakker språkføring så er Coelhos bøker tingen. Historien var spennende og god' date=' synes jeg og det at eventyrpreget kom frem tror jeg bare var et virkemiddel. Tror vi voksne også har mye å lære av eventyr. quote']

:Nikke: Skriver under på denne.. Har boka i bokhylla - en kjær julepresang fra søsteren min.

Skrevet
Hvordan fantastisk er "Veronica vil dø"?

Interresant, tankevekkende, uforutsigbar og enkel men aldeles ikke simpel. Mye bra filosofi om galskap, verden og livet....

Skrevet
Den boken om jenta som ble til en gris tror jeg heter "Suggesjoner" på norsk. Såvidt jeg husker var det ingen samer med i den boken, forfatteren er fransk.

Bra bok til ettertanke!

Hehe, så jeg hadde en skrivefeil der ja :) Suggesjoner stemmer, og du har selvsagt helt rett - samer er det lite av, tror jeg skulle skrive "som er" eller noe i den duren :)

Skrevet

- jeg syntes den var ekstremt dårlig. Ufattelig oppskrytt bok.

Gabriel Garcia Marquez - Hundre års ensomhet - hundre år siden jeg leste den, men syntes den var meget bra.

Skrevet

- jeg syntes den var ekstremt dårlig. Ufattelig oppskrytt bok.

Helt enig! Klisjeer forkledt som filosofi. Der er det noen timer jeg aldri får igjen....(heldigvis var boka tynn, da :wink: )

Gjest Anonymous
Skrevet

"Stemmer i natten" er en bok skrevet av en kinesisk dame som jobbet i radioen i Kina. Der hadde hun et program om kvinneskjebner i landet. I boka har hun trukket frem flere av disse historiene. Det er mange triste historier, men verdt å lese. Ingen "stor" skribent, men dette er en bok man leser for historiene fremfor den store litterære opplevelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...