AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #1 Skrevet 18. desember 2015 Jeg har et problem. Vi har en katt som er litt over et år, vant med hund da vi har en hund på 7 år og har hatt besøk av en flokk med valper over 2 uker i sommer og andre hunder. Igår hentet vi en to år gammel labrador, søsteren min skal på ferie i noen uker så vi skal passe henne. Hun hadde aldri møtt en katt før igår, utenom sett noen på tur, og hun liker ikke katter. Hun bjeffer og skal "ta" katten så fort hun ser han. Katten min er kjempe redd, går rundt med skikkelig oppblåst hale og strekt rygg. Nå ligger hunden i buret, mens katten er i stuen - tenkte at kanskje hunden har godt av å lukte at pusen er i nærheten..Vil dette gå over? Er som sagt litt over 2 uker, men vi flytter snart mye nærmere søsteren min så de vil komme ganske mye på besøk. Er jo kjempe dumt om hun aldri vil kunne tåle katten.. Anonymkode: f6cf6...1dd 1
Cashbah Skrevet 18. desember 2015 #2 Skrevet 18. desember 2015 Du burde vel kanskje hørt om hunden er kjent med katter før du bestemte deg for å passe den...? Jeg blir liksom helt forskrekket over hvor dummer enkelte mennesker kan være. 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #3 Skrevet 18. desember 2015 Du burde vel kanskje hørt om hunden er kjent med katter før du bestemte deg for å passe den...? Jeg blir liksom helt forskrekket over hvor dummer enkelte mennesker kan være.For det første, du trenger virkelig ikke å kalle meg dum. For det andre, så visste jeg at hunden aldri har møtt katt før, men som jeg skrev så er det ganske viktig for oss alle at de kommer overens da vi kommer til å ha mye kontakt etter at vi flytter på nyåret.Forøvrig så håper jeg at noen kan komme med ordentlige svar på det jeg spør om Anonymkode: f6cf6...1dd 2
Cashbah Skrevet 18. desember 2015 #4 Skrevet 18. desember 2015 For det første, du trenger virkelig ikke å kalle meg dum. For det andre, så visste jeg at hunden aldri har møtt katt før, men som jeg skrev så er det ganske viktig for oss alle at de kommer overens da vi kommer til å ha mye kontakt etter at vi flytter på nyåret.Forøvrig så håper jeg at noen kan komme med ordentlige svar på det jeg spør om Anonymkode: f6cf6...1ddSå burde du vel ikke være overrasket over at det går skeis! Stakkars katt (OG hund)!Og nei, dette kommer ikke til å gå bra, så får du et ordentlig svar på det du spør om... 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #5 Skrevet 18. desember 2015 Jeg etnker at siden hunden er 2 år gammel,så er det vel vanskelig å snu denne adferden og hvis hunden prøver å angripe katten hadde jeg holdt dem adskilt med tanke på kattens ve og vel.Katter som opplever slik utrygghet i hjemmet kan finne på å stikke av ute og aldri komme tilbake.Katten vet jo ikke at labradoren kun er på besøk i noen uker. Anonymkode: 26e82...055 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #6 Skrevet 18. desember 2015 Slapp helt av, jeg ville aldri satt de sammen hvor noen av de kunne blitt skadet. Er de i samme rom så er enten hunden i buret(istad så hunden katten gå rundt uten å bjeffe eller noe) eller så holder vi henne i bånd. Katten har også hele andre etasje for seg selv. Han har vært ute flere ganger allerede, og han kommer fint inn igjen. Han er mer nysgjerrig enn redd nå, står rundt hjørnet å snuser, han var faktisk nettopp helt oppi buret å snuset på henne og hun bare lå der å snuste. Anonymkode: f6cf6...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #7 Skrevet 18. desember 2015 Er hunden lydig nok til at du kan be den ligge rolig uten bur? Ellers er det bare å ha de på forskjellige rom. Anonymkode: 33686...375
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #8 Skrevet 18. desember 2015 Hunden må bare lære seg at det er katten som er "hersker" i deres hjem, og ikke han. Så helt riktig å la hunden være i buret litt mens katten tasser rundt utenfor. Jeg tror dette går seg til etter hvert som han lærer at katten alltid vil være der. Anonymkode: 0cafd...8bf 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #9 Skrevet 18. desember 2015 Er hunden lydig nok til at du kan be den ligge rolig uten bur? Ellers er det bare å ha de på forskjellige rom. Anonymkode: 33686...375Nja. Igår satt hun faktisk rolig å bare så på katten, men hvert fall i starten så tør jeg ikke ta sjansen på at hun holder seg i ro. Kan jo ikke ha hunden i buret hele tiden, så når hun er ute av buret så holder pusen seg oppe og hunden nede. Når mannen min kommer hjem så skal vi prøve, som gikk vellykket igår, at han har kattet på fanget hos seg i ene enden av sofaen og jeg har hunden ved siden av meg og holder i halsbåndet. Hun får ikke kjeft om hun sier ifra(retter selvfølgelig lett på henne) men hun får masse ros når hun ser på katten uten å gjøre noe eller når hun overser han Hunden må bare lære seg at det er katten som er "hersker" i deres hjem, og ikke han. Så helt riktig å la hunden være i buret litt mens katten tasser rundt utenfor. Jeg tror dette går seg til etter hvert som han lærer at katten alltid vil være der.Anonymkode: 0cafd...8bfNettopp, det er jeg nøye på. Det er hans hus, selv om hun har vært her før vi fikk han - nå bor han her og da må hun bare tåle det. Men jeg merker allerede litt forbedringer altså, hun har hvert fall ikke bykstet mot han eller bjeffet mer enn en gang inni buret og det var første gang jeg satt henne der Anonymkode: f6cf6...1dd
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #10 Skrevet 28. desember 2015 Kan faktisk meddele at dette har gått veldig bra! Nå går de rundt som de vil, sammen, og det hender at de går bort til hverandre å snuser litt☺ Hunden har fått et par rapp på nesa (uten klør) og har nå lært at når katten hopper opp noe sted eller går unna så vil han være i fred. Takk til dere som kom med gode svar😊 Anonymkode: f6cf6...1dd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå