AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #1 Skrevet 18. desember 2015 Mannen har normalt ikke en jobb som innebærer reising, så dette er et engangsproblem. Mannen skal nå utenlands 1 mnd. Jeg har 2 kveldsvakter i uka på jobb. At han skal reise betyr at jeg må få byttet bort vaktene, eller skaffe barnevakt. Jeg har fått byttet bort 3 av 8 kveldsvakter, de siste ser jeg ikke ut til å få byttet bort, og jeg kan ikke ta ut ferie eller avspasere de dagene. De 5 siste har min bror tilbudt seg å være barnevakt "mot betaling". Det er greit, jeg forventer ikke gratis barnepass heller. Bror har ikke bil, så jeg har tilbudt ham å låne den ene av våre hele måneden, slik at han har bil med barnesete tilgjengelig for henting i barnehagen osv. Han kan bruke bilen fritt resten av måneden når han ikke har barnet. Men hva burde jeg betale? Min bror vil ikke si noen pris. 500 kr dagen mente han var "for lite". Hva er rimelig å betale for denne hjelpen? Anonymkode: 87b29...73a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #2 Skrevet 18. desember 2015 Nå får jo han låne bil. Du kan jo se hvor mye bilutleiere tar for leie av bil. Så tar du vekk noen prosenter av det. Det er DERE som betaler forsikring og vedlikehold. Syns absolutt ikke at han bør kreve så mye mer enn 500. Noen ganger bør det være greit å hjelpe familien litt.Ser for meg at han hadde blitt ganske perpleks hvis du hadde sendt han en regning på selskap hvis han hadde endt opp på feks sykehuset....... For å sette det VELDIG på spissen. Anonymkode: 89fc7...5f5 2
ekkoet Skrevet 18. desember 2015 #3 Skrevet 18. desember 2015 Hva hadde broren din gjort ellers? Alder?Ofrer han noe annet enn egen fritid for å få dette til?For min del, den gang dette kunne vært aktuelt, så adde jeg ikke forventet 500 kr gangen for å hjelpe til. Men folk har ulike forhold til slikt. 4
QueenOfTheSidewalk Skrevet 18. desember 2015 #4 Skrevet 18. desember 2015 Han er broren din, du må nesten spørre han igjen hva han forventer, når han synes gratis bil en måned og 500 kroner dagen er for lite. Siden han er storforlangende, tipper jeg han vil ha 800 kroner dagen 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #5 Skrevet 18. desember 2015 Om du tror det kan bli konflikter av dette: Først beregn antall timer det er snakk om og sett en timepris ala det en assistent i bhg mottar (140-150 kanskje). Så sjekk hva det koster å leie en bil i en mnd og trekk i fra. Om sluttsummen er en akseptabel pris for deg, så tilby bror dette og vis til regnestykket ditt.. Anonymkode: cbfde...c8a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #6 Skrevet 18. desember 2015 Hva hadde broren din gjort ellers? Alder?Ofrer han noe annet enn egen fritid for å få dette til?For min del, den gang dette kunne vært aktuelt, så adde jeg ikke forventet 500 kr gangen for å hjelpe til. Men folk har ulike forhold til slikt.Han er 25, og for tiden arbeidsledig, så tiden hadde nok gått til gaming/henge med kompiser... TS Anonymkode: 87b29...73a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #7 Skrevet 18. desember 2015 Om du tror det kan bli konflikter av dette: Først beregn antall timer det er snakk om og sett en timepris ala det en assistent i bhg mottar (140-150 kanskje). Så sjekk hva det koster å leie en bil i en mnd og trekk i fra. Om sluttsummen er en akseptabel pris for deg, så tilby bror dette og vis til regnestykket ditt..Anonymkode: cbfde...c8aGjorde regnestykker for deg. 5 vakter a 7,5 timer a 150,- er 5625,-. Å leie en bil i Oslo fra i dag og en mnd fremover koster fra 7249,- og oppover. Om han i tillegg får 500 per gang, vil jeg si at han gjør en MEGET god deal Anonymkode: cbfde...c8a 1
Kontormus Skrevet 18. desember 2015 #8 Skrevet 18. desember 2015 Det blir litt feil å trekke inn priser på leiebil, så lenge det ikke er noe han hadde vurdert utenom denne barnevaktsordningen. Og timesbetalt er vel lettere å forholde seg til. 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #9 Skrevet 18. desember 2015 Han skal bare passe 3 ganger? Da syns jeg i utgangspunktet lån av bil er nok, men siden han tydeligvis ikke syms det, kam du si at han får bilen med full tank, 1500kr og at han slipper å fylle tanken før han leverer den tilbake. Det burde være mer enn nok. Anonymkode: c3866...60a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #10 Skrevet 18. desember 2015 Det blir litt feil å trekke inn priser på leiebil, så lenge det ikke er noe han hadde vurdert utenom denne barnevaktsordningen. Og timesbetalt er vel lettere å forholde seg til.Jeg ser den, men det er jo en form for bonus/delbetaling det også. Anonymkode: cbfde...c8a
Kontormus Skrevet 18. desember 2015 #11 Skrevet 18. desember 2015 Jeg ser den, men det er jo en form for bonus/delbetaling det også.Anonymkode: cbfde...c8aDet er en bonus ja, og som gjør oppgaven litt mer attraktiv
Tibbie Skrevet 18. desember 2015 #12 Skrevet 18. desember 2015 Jeg synes at 500 er ganske mye det Var jeg han, hadde jeg gjort det gratis.Da jeg var arbeidsløs satt jeg barnevakt nesten hver dag i 1,5 måned for 30 kroner timen. Og det var for en baby, og de krever mye mer enn et eldre barn. Lite penger, men synes likevel det var greit. Det erstattet ikke annen inntekt, og jeg tenkte at jeg hjalp en sliten alenemamma. Da var det liksom greit.Synd at broren din ikke tenker sånn Sjekk "småjobber" på Finn eller om det finnes en dagmamma- eller barnepassgruppe på Facebook, så kanskje du får noen som ikke krever så mye for jobben.Bodde vi i samme by, skulle jeg tilbudt å hjelpe deg 3
Løvefrøken Skrevet 18. desember 2015 #13 Skrevet 18. desember 2015 Jeg syns at lån av bil, 500 kr pr dag og all maten han trenger i løpet av dagen bør være greit. Regner med han lager mat med barna og får spist med dem? 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #14 Skrevet 18. desember 2015 Det er bare ett barn :-) Jeg har sagt at jeg kan lage middagen klar før jeg går på jobb. Det pleier jeg før kveldsvakter uansett. Å forsyne seg fritt i kjøleskapet mitt er han uansett vant til :-) Jeg er litt overrasket over at han ikke mener 500 per gang er nok. Men han nevnte at mannen min vil tjene godt på denne turen (det vil han jo, klart det er gode tillegg for å være en hel måned utenlands), og det virker som min bror vil ha "sin del av kaka", på en måte. Jeg er litt skuffa, for han har tidligere bodd hos oss gratis en kort periode (2 måneder), og fått låne bil gratis ved flytting og slikt. Igjen, jeg forventer ikke gratis barnepass av den grunn, men hadde nok håpt på mer medgjørlighet når det er snakk om familie? Jeg kunne undersøkt andre muligheter for barnevakt, men ønsker helst min bror. Han er veldig flink med barnet, generelt ansvarlig, og barnet simpelthen elsker den kule onkelen sin, så for barnets del er det jo minst "smertefullt" at onkel stiller opp. TS Anonymkode: 87b29...73a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #15 Skrevet 18. desember 2015 Tja, om det er snakk om lønnet arbeid i ditt hjem og ikke en tjeneste får du be han om skattekort Anonymkode: cbfde...c8a 5
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 18. desember 2015 #16 Skrevet 18. desember 2015 (endret) Mannen har normalt ikke en jobb som innebærer reising, så dette er et engangsproblem. Mannen skal nå utenlands 1 mnd. Jeg har 2 kveldsvakter i uka på jobb. At han skal reise betyr at jeg må få byttet bort vaktene, eller skaffe barnevakt. Jeg har fått byttet bort 3 av 8 kveldsvakter, de siste ser jeg ikke ut til å få byttet bort, og jeg kan ikke ta ut ferie eller avspasere de dagene. De 5 siste har min bror tilbudt seg å være barnevakt "mot betaling". Det er greit, jeg forventer ikke gratis barnepass heller. Bror har ikke bil, så jeg har tilbudt ham å låne den ene av våre hele måneden, slik at han har bil med barnesete tilgjengelig for henting i barnehagen osv. Han kan bruke bilen fritt resten av måneden når han ikke har barnet. Men hva burde jeg betale? Min bror vil ikke si noen pris. 500 kr dagen mente han var "for lite". Hva er rimelig å betale for denne hjelpen? Anonymkode: 87b29...73a500 kroner per kveld + lån av bil burde være mer enn nok, syns du virkelig har tatt i når du har sagt 500 kroner. Hadde han ikke vært fornøyd med det så hadde jeg spurt en annen. Dette er litt oppdiktet problemstilling for meg fordi min bror har alltid passet gratis. Endret 18. desember 2015 av Steve Rogers
daemonia Skrevet 18. desember 2015 #17 Skrevet 18. desember 2015 Wow.... Mine søsken og min manns foreldre har med glede passet barna når det har vært nødvendig. UTEN å kreve betaling! Hvor lenge er det snakk om? Skal de være på overnatting? Eller kommer du og henter dem etter kveldsskiftet er over? 500 kroner dagen i 5 dager vil faktisk utgjøre mer enn en fulltidsplass i barnehage. Det synes jeg er rimelig drøyt å kreve. I hvert fall når han får gratis bil som han kan benytte fritt. Han får tenke over hva det ville kostet ham å hatt tilsvarende bil i en mnd både som eier og hvis han skulle leiet den. 5
GammelKaktus Skrevet 18. desember 2015 #18 Skrevet 18. desember 2015 Wow, du har en storforlangende bror etter min mening. Dette hadde min bror gjort gratis, uten tvil. Han elsker å få alenetid med nevøen sin. 500 kr dagen og fri bruk av bilen en måned er mer enn nok. Hvis han ikke godtar det så hadde jeg funnet noen andre. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #19 Skrevet 18. desember 2015 Det er 5 kvelder, der han må hente i barnehagen innen kl 17 (senest, da stenger bhg), kjøre hjem (til vårt hus), gi barnet middag jeg har gjort klar, legge barnet rundt kl 19, og bli i huset til ca 21:30 (jeg slutter kl 21, og så må jeg stenge og kjøre hjem). TS Anonymkode: 87b29...73a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #20 Skrevet 18. desember 2015 5 timer (henter i bhg 16.30- du hjemme 21.30) og han skal ha 500 kr hver gang i tillegg til bilen hel måned? Er han på styr?? Nei, da hadde jeg funnet annen til å være barnevakt. På facebook har dem en del sider som formidler barnevakt. Enten det eller så hadde jeg gjort noe annet for å bytte/slippe kveldsvaktene. Anonymkode: 6393c...5f3 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå