AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #1 Skrevet 18. desember 2015 Jeg har et lite problem. Brukte mobilen til søsteren min (med hennes tillatelse) til å skrive ned juleønsker hun hadde fått av andre i familien, og så plutselig dukker det opp en melding fra skype i øverst på skjermen. Meldingens innhold var veldig seksuelt og jeg klarte faktisk ikke å dy meg - jeg trykket meg inn for å lese videre. Det viser seg at min 19 år gamle søster har chattet med flere menn (både nordmenn og andre), og før hun kom inn i rommet igjen så jeg at hun hadde sendt seksuelle bilder/videoer av seg selv til disse, og også snakket om å møtes. Og så sier hun nå nettopp til meg at hun har planer om å dra inn til Oslo og sove over der. Jeg er så engstelig. Jeg vet at det jeg gjorde var feil og et overtramp, men hva om hun nå drar inn til Oslo og det skjer noe når hun møter en av disse mennene? Jeg tenker åpenbart det verste her, men hva annet skal jeg gjøre?Trenger seriøse råd fra hvem som helst. Min søster har forresten vært veldig syk mye av oppveksten sin og det er ikke før de siste par årene hun har blitt bedre, men hun har aldri hatt kjæreste eller hatt sex. Synes det hun driver med er helt feil, men jeg kan jo liksom ikke si noe, kan jeg? Anonymkode: 8beac...8f8
Gjest Blomsterert Skrevet 18. desember 2015 #2 Skrevet 18. desember 2015 Jeg har et lite problem. Brukte mobilen til søsteren min (med hennes tillatelse) til å skrive ned juleønsker hun hadde fått av andre i familien, og så plutselig dukker det opp en melding fra skype i øverst på skjermen. Meldingens innhold var veldig seksuelt og jeg klarte faktisk ikke å dy meg - jeg trykket meg inn for å lese videre. Det viser seg at min 19 år gamle søster har chattet med flere menn (både nordmenn og andre), og før hun kom inn i rommet igjen så jeg at hun hadde sendt seksuelle bilder/videoer av seg selv til disse, og også snakket om å møtes. Og så sier hun nå nettopp til meg at hun har planer om å dra inn til Oslo og sove over der. Jeg er så engstelig. Jeg vet at det jeg gjorde var feil og et overtramp, men hva om hun nå drar inn til Oslo og det skjer noe når hun møter en av disse mennene? Jeg tenker åpenbart det verste her, men hva annet skal jeg gjøre?Trenger seriøse råd fra hvem som helst. Min søster har forresten vært veldig syk mye av oppveksten sin og det er ikke før de siste par årene hun har blitt bedre, men hun har aldri hatt kjæreste eller hatt sex. Synes det hun driver med er helt feil, men jeg kan jo liksom ikke si noe, kan jeg?Anonymkode: 8beac...8f8Har hun vært psykisk eller fysisk syk?Dette er ikke bra i det hele tatt uansett.Kan du prøve å få henne til å komme med opplysninger om hva hun skal gjøre i Oslo? Er du gammel nok til å si at du kunne tenke deg å bli med?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #3 Skrevet 18. desember 2015 Enn hva om dette var broren din? Ville du reagert på samme måte? Hun har vært syk lenge, hun kan endelig leve livet sitt, la henne leve litt. Anonymkode: b875d...0b0 4
Antoinette Skrevet 18. desember 2015 #4 Skrevet 18. desember 2015 Å utsette seg for potensiell HIV-smitte, kjønnssykdommer og overgrep er ikke synonymt med å "leve litt". Jeg hadde sagt ifra til foreldrene deres. 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #5 Skrevet 18. desember 2015 Hun virker da som en enhver norsk 19-årig jente. Anonymkode: 3de69...31e 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #6 Skrevet 18. desember 2015 Hvordan vet du at hun ikke har gjort dette ved en eller flere anledninger tidligere? Det kan jo hende hun har hatt sex selv om hun ikke har fortalt det til deg? Det er også vanlig at 19åringer er sexuelt aktive, både med kjente og fremmede.. Med mindre hun er psykisk syk og ikke kan forventes å ta vare på seg selv så synes ikke jeg du skal gjøre noen ting for å hindre henne... Anonymkode: 85244...d24 2
Tibbie Skrevet 18. desember 2015 #7 Skrevet 18. desember 2015 Det eneste jeg tenker er "hva om personen er voldelig".Sjansen er jo ikke stor for det, men man vet jo aldri. Var jeg deg ville jeg "bakgrunnsjekket" disse mennene. Er det ordentlige menn, eller er de sketchy?Dette ville jeg nok ikke ha tatt opp, men heller passet litt på. Spør hvor hun skal bo, sånn at du vet hvilket hotell hun bor på (om hun skal bo på hotell), være tilgjengelig døgnet rundt eller kanskje bare ringe henne midt på natten for å sjekke, kanskje dratt til Oslo selv for å være tilgjengelig? Du kan jo si at du skal dit for å besøke kompisen din som bor der, og at hun bare skal ringe om det er noe. Kanskje hun føler hun kan det siden du er i området, og tar deg på ordet.Dette er en erfaring for henne. Vi fleste jenter har gjort skumle ting for å få erfaringer, og man lærer av det. Hun er tross alt 19 år Det trenger ikke være noe galt med turen hennes. Jeg tror det kan bli riktig spennende, så lenge man tar sine forhåndsregler og passer på seg selv.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #8 Skrevet 18. desember 2015 Hun virker da som en enhver norsk 19-årig jente. Anonymkode: 3de69...31eNja... Anonymkode: 5a429...6ae 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #9 Skrevet 18. desember 2015 Hun er voksen. La henne gjøre dom hun vil. Syns dere overreagerer alle sammen! Anonymkode: fa3d0...b7d 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 18. desember 2015 #10 Skrevet 18. desember 2015 Spør henne rett ut om hun selger sex. Det virker jo sånn, siden hun har snakket med mange om det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #11 Skrevet 18. desember 2015 Nå er ikke akkurat Oslo på visse steder, til visse tider et trygt reisemål i utgangspunktet. Tar du med også med i betraktning at søsteren til TS er kåt tenåringsjente som skal dra alene for å ha sex med ukjente menn fra hele verden så øker sjansen å havne på kriminalitetsstatistikken betydelig.Lykke til! Anonymkode: 1149a...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #12 Skrevet 18. desember 2015 Tragisk. Anonymkode: 78dc6...bb0
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #13 Skrevet 18. desember 2015 Hun utsetter seg jo for fare både av smitte med kjipe kjønnssydommer og mulig vold fra fremmede. Hun er sikkert fryktelig naiv og ser ikke dette selv. Jeg ville advart henne. Si at det dukket opp en melding på mobilen hennes mens du skrev og at du ikke kunne unngå å se det. Anonymkode: 0d516...b06
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #14 Skrevet 18. desember 2015 Du kjenner jo søsteren din best. Fremmede menn for deg trenger ikke være fremmede for henne. Om du ender opp med å snakke med henne, ikke fraråd, spør bare om hva slags tanker hun har om sikkerheten rundt dette. Vet hun hvem hun møter? Minste info burde vært fult navn, telefonnummer og adresse, samt at noen vet hvor hun er og hva hun gjør. Når det gjelder min egen søster på samme alder så hadde jeg vært trygg på at hun er fornuftig nok til å håndtere situasjonen selv, og sette grenser for seg selv (klare å si nei feks), mens ei venninne av meg hadde vært mer tvilsom (hun er lettpåvirkelig, klarer ikke si nei selv om det gjelder småting, og strekker seg langt for å please andre) Sikkerhet er viktig, og hvis du er usikker på om det er noe søsteren din tenker på, så burde du snakke med henne på en rolig måte. 'Jeg så noe jeg ikke skulle ha sett, du tar dine egne valg, men jeg må bare spørre om du har tenkt på det og det, og om noen har mulighet for å hente deg hvis det blir behov' for all del, IKKE anklag eller la det skinne igjennom at tanken byr deg i mot, da er det større sjanse for at hun bare stenger deg totalt ute Anonymkode: 4b090...3ee
Carrot Skrevet 18. desember 2015 #15 Skrevet 18. desember 2015 Life sucks! Spesielt når man får kunnskap på måter som ikke er helt stuerene og man ikke kan handle som en følge av det.. Du kan jo alltids være ærlig og snakke med henne eller du kan være stille og vente og se - uansett er det egentlig lite du kan gjøre, jenta er gammel nok til at hun gjør akkurat som hun vil, og hun vil tydeligvis flørte og leke..
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #16 Skrevet 18. desember 2015 Hehe, jeg pleide å gjøre som søsteren din da jeg var sytten. Sikkert ikke det lureste jeg har gjort nå som jeg tenker tilbake på det, men det er nok ikke så farlig som du kanskje tror. Hun er jo uansett voksen, og har lov til å ta sine egne valg, samme hvor dumme du synes de er. Hvis du virkelig er så bekymret så får du jo bare ta det opp med henne. Bare si på en ikke-anklagende måte at du har snoket, og at du tror du vet hva kun skal. Hvis hun virkelig har null erfaring som du sier, så kan du jo være en god søster og hjelpe henne litt. Pass på at hun har fult navn på de hun skal møte, har de på andre sosiale medier så kan få litt peil på hvem de er, at hun først møtes på et offentlig sted så hun kan sjekke de litt ut før hun blir med noen hjem, og at hun så klart bruker beskyttelse. Hvis du vil prøve å overtale henne til å la være å dra så må du tre varsomt, hvis ikke så vil hun nok bare stenge deg ute totalt. Husk at dette vil være en erfaring for henne, og hun er absolutt ikke den første til å prøve noe sånt.Hvordan kan du forresten vite at hun aldri har gjort noe som dette før og hatt sex? Du hadde jo ikke vist noe om dette hvis du ikke tilfeldigvis hadde snoket på telefonen hennes. Anonymkode: 8777c...3e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå