AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #1 Skrevet 18. desember 2015 Selve "julaften"-maten er jo ikke noe problem, da pinnekjøtt og ribbe er helt trygt. Men norske helsemyndigheter er ganske klare på at gravide skal spise gjennomstekt kjøtt, dvs med kjernetemperatur på over 70(?) grader.Hva slags mat er det som er godt, litt høytidelig og skal ha en kjernetemperatur på over 70 grader? Jeg hadde sett frem til andebryst, reinfilet, biff etc i romjula, men dette er jo ikke godt når det er helt gjennomstekt. Noen forslag? Foreløpig kommer jeg på laks, Stangekylling og finnbiff - og pizza. Anonymkode: 0c011...d06
Synne-Marie Skrevet 18. desember 2015 #2 Skrevet 18. desember 2015 Kjøtt bør være gjennomstekt, men hele kjøttstykker er sjeldent kontaminert med bakterier inni. Kjøttdeig og kjøttfarse og slike produkter hvor kjøttmassen er blandet er mer risikabelt med tanke på smitte av for eksempel toxoplasmose (som smitter ved kontakt og sånn sett er "utenpå" maten). Hva med kveite og lutefisk?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #3 Skrevet 18. desember 2015 Kjøtt bør være gjennomstekt, men hele kjøttstykker er sjeldent kontaminert med bakterier inni.Ja jeg vet, så mange mener jo at det ER trygt å spise f.eks biff som er medium stekt. Men det er så forvirrende med alle slike råd, for eksempel anbefaler norske myndigheter å ligge spekepølse, mens produsentene selv (Gilde f.eks) sier at spekepølse er helt trygt fordi saltinnholdet gjør det umulig for toxo og listeria å overleve. Så myndighetene er nok mer strenge enn nødvendig, men hvis man skal begynne å betvile og google alle deres råd blir man jo "helt tullat", så jeg har vel landet på å å forholde meg til deres unødvendig strenge råd.Lutefisk liker jeg ikke. Kveite har jeg aldri prøvd, takk for glimrende forslag! Anonymkode: 0c011...d06
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #4 Skrevet 18. desember 2015 Ja jeg vet, så mange mener jo at det ER trygt å spise f.eks biff som er medium stekt. Men det er så forvirrende med alle slike råd, for eksempel anbefaler norske myndigheter å ligge spekepølse, Anonymkode: 0c011...d06*ligge unna Anonymkode: 0c011...d06
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #6 Skrevet 18. desember 2015 Helstekt ørret. Gravidvennlig juletapas. Jeg spiste mye tjelknøl som søndagsmiddag da jeg var gravid, steken blir utrolig mør og god selv om den er godt stekt! Brukte både elg, hjort og okse - alltid vellykket! http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/tjelknol/ Anonymkode: 56cc5...c20
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #8 Skrevet 18. desember 2015 Ja jeg vet, så mange mener jo at det ER trygt å spise f.eks biff som er medium stekt. Men det er så forvirrende med alle slike råd, for eksempel anbefaler norske myndigheter å ligge spekepølse, mens produsentene selv (Gilde f.eks) sier at spekepølse er helt trygt fordi saltinnholdet gjør det umulig for toxo og listeria å overleve. Så myndighetene er nok mer strenge enn nødvendig, men hvis man skal begynne å betvile og google alle deres råd blir man jo "helt tullat", så jeg har vel landet på å å forholde meg til deres unødvendig strenge råd.Lutefisk liker jeg ikke. Kveite har jeg aldri prøvd, takk for glimrende forslag! Anonymkode: 0c011...d06vær obs på at man ikke skal spise blåkveite (over 3kg) som gravid da, siden den kan ha usikre mengder tungmetall, miljøgifter og kvikksølv i seg. vet ikke om det er andre anbefaling for andre kveitetyper, men du vet jo ikke alltid hvor stor fisken er når du kjøper et stykke. Anonymkode: b1f9d...efe 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #9 Skrevet 18. desember 2015 meg over.. trykke svar før jeg var ferdig.Kveiter er jo uansett store bunnfisker, feit fiskeslag, som kan bli gamle og derfor har opphoping av miljøgifter i seg.Mange som er obs på hva de spiser som gravide, men det mange ikke tenker på, er at når vi spiser mat med miljøgifter, vil de være i kroppen vår lenge, så egentlig er det viktig at så lenge man er i fruktbar alder og har tenkt å få barn, bør man ikke overdrive inntaket av fet fiskhttp://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/spis-fet-fisk-fire-ganger-i-uken/a/232343/ Selvfølgelig har matportalen satt veldig sikre "regler" å forhold seg til, så man ikke gjør noe feil. Litt her og der er nok ikke krise, men jeg ville nok vært litt ekstra påpasselig som gravid. Er jo uansett mye annet "julete" du kan spise.skinkesteknøttestekkalkunandelår, lagd som andeconfithelstekt gås/and osv. Du spise jo bare de styrene som er gjennomstekt. evt gjennomsteker dine stykker før du spiser Anonymkode: b1f9d...efe
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #10 Skrevet 18. desember 2015 https://josefinesmatgleder.wordpress.com/2015/11/18/timianmarinert-svinestek-med-svor-mango-chili-lime-salat-og-croquetter/biff bourguignoncoq au vin Anonymkode: b1f9d...efe
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #11 Skrevet 18. desember 2015 Helstekt ørret. Gravidvennlig juletapas. Jeg spiste mye tjelknøl som søndagsmiddag da jeg var gravid, steken blir utrolig mør og god selv om den er godt stekt! Brukte både elg, hjort og okse - alltid vellykket! http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/tjelknol/Anonymkode: 56cc5...c20Takk for tips! Jeg har utrolig lyst på reinsteik, så kanskje dette kan funke!Skinkestek? Er ikke særlig glad i svin, dessverre, men takk for tipset, det skal vurderes. vær obs på at man ikke skal spise blåkveite (over 3kg) som gravid da, siden den kan ha usikre mengder tungmetall, miljøgifter og kvikksølv i seg. vet ikke om det er andre anbefaling for andre kveitetyper, men du vet jo ikke alltid hvor stor fisken er når du kjøper et stykke.Anonymkode: b1f9d...efeÅååh, dette visste jeg ikke. Bør jeg mao holde meg unna kveite? Jeg kan INGENTING om kveite, men er det slik at det ikke er uvanlig at det er blåkveite man får i butikken? Er jo uansett mye annet "julete" du kan spise.skinkesteknøttestekkalkunandelår, lagd som andeconfithelstekt gås/and osv. Du spise jo bare de styrene som er gjennomstekt. evt gjennomsteker dine stykker før du spiser Anonymkode: b1f9d...efeJeg er ikke så glad i gjennomstekt, rødt kjøtt, det er det som er "problemet", så derfor er jeg på jakt etter retter som er like gode selv om de er gjennomstekte. Får bare tak i andebryst, ikke lår eller hel and, og andebryst er vel best når det er litt rosa?Men nå har jeg fått gode forslag, så tror jeg skal komme meg gjennom romjula god og mett! Anonymkode: 0c011...d06
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #12 Skrevet 18. desember 2015 biff bourguignon Anonymkode: b1f9d...efeJaaa, lurt! Aldri lagd før, men dette er jo en perfekt anledning! Anonymkode: 0c011...d06
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #13 Skrevet 18. desember 2015 aner ikke hva som er vanlig å få tak i butikken, om det er blåkveite eller annet.andebryst er best litt rød ja, eller smaker det for litt leverlår får du ferske på meny og lignende butikker. Du kan evt bruke rå kyllinglår. Så legger du dem i en form og fyller på med andefett og urter og steker i ovnen i 2 timer eller no - husker ikke helt- blir kjempegodt!! Anonymkode: b1f9d...efe
Synne-Marie Skrevet 18. desember 2015 #14 Skrevet 18. desember 2015 Åååh, dette visste jeg ikke. Bør jeg mao holde meg unna kveite? Jeg kan INGENTING om kveite, men er det slik at det ikke er uvanlig at det er blåkveite man får i butikken? Anonymkode: 0c011...d06Det har vært fiskeforbud på blåkveite i flere år mener jeg, så vil tro at det er atlantisk ("vanlig") kveite du får i butikk. Blåkveita er betydelig mindre enn vanlig kveite og er vanligvis under ti kilo.
Kajal Skrevet 18. desember 2015 #15 Skrevet 18. desember 2015 Skrei/torsk er jo vanlig julemat i flere deler av landet. Med deilig sandefjordsmør Lammesteik, kalkun (filet eller helstekt). Hvor mange flere julemiddager har dere egentlig annet enn det som kan dekkes inn av pinnekjøtt og svineribbe?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #16 Skrevet 18. desember 2015 Skrei/torsk er jo vanlig julemat i flere deler av landet. Med deilig sandefjordsmør Lammesteik, kalkun (filet eller helstekt). Hvor mange flere julemiddager har dere egentlig annet enn det som kan dekkes inn av pinnekjøtt og svineribbe?Lammestek er jo heller ikke så godt når det er helt gjennomstekt...? Jeg er ganske vrang på det der altså, steik skal være litt rosa! Det er ikke snakk om "julemiddager", men gode middager i romjula. Det vil si hele nyttårsaften-uka. Anonymkode: 0c011...d06
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #17 Skrevet 18. desember 2015 Det er jo få eller ingen begrensninger til hva du kan spise av kjøtt. Du må bare steke maten din ordentlig.Hadde ikke giddet å problematisere.Kvinner har født barn i noen år Anonymkode: 88bd1...323
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #18 Skrevet 18. desember 2015 Det er jo få eller ingen begrensninger til hva du kan spise av kjøtt. Du må bare steke maten din ordentlig.Hadde ikke giddet å problematisere.Kvinner har født barn i noen år Anonymkode: 88bd1...323Du leste altså ikke HI? "problemet" er at mye kjøtt ikke lenger er godt når det er gjennomstekt. I stedetfor å ødelegge maten for alle ved å gjennomsteke kjøtt som er best rosa velger jeg altså å få råd på mat som er godt når det er gjennomstekt. Om det plager deg at jeg henter inspirasjon er det bare å finne seg en annen tråd. Anonymkode: 0c011...d06
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #19 Skrevet 18. desember 2015 Det har vært fiskeforbud på blåkveite i flere år mener jeg, så vil tro at det er atlantisk ("vanlig") kveite du får i butikk. Blåkveita er betydelig mindre enn vanlig kveite og er vanligvis under ti kilo.men vil ikke det si at den kveita man får i butikken kan innholde enda mer miljøgifter. Eller er det noe som gjør blåkveita spesiell og ekstra utsatt for lagring av giftene? Anonymkode: b1f9d...efe
Synne-Marie Skrevet 18. desember 2015 #20 Skrevet 18. desember 2015 men vil ikke det si at den kveita man får i butikken kan innholde enda mer miljøgifter. Eller er det noe som gjør blåkveita spesiell og ekstra utsatt for lagring av giftene?Anonymkode: b1f9d...efeDen er mye feitere. Miljøgiftene lagres i fettet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå