Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøper du pliktgaver? Drit i det, jeg vil ikke ha dem. Vil ikke ha gaver med mindre det er en ting du tenkte jeg kom til å like, vil ikke ha gaver fra deg med mindre du stod i butikken eller satt bak PC-skjermen og tenkte på meg da du betalte, tenkte at du ønsket å glede meg med den spesielle tingen. Det er tanken som teller. 

Og hvis tanken var "jeg må finne et eller annet ræl" der du stresset inn i butikken 23.12 for å "få ferdig" gaven til meg, så drit i det. Jeg kjenner noen som er nesten sånn. De krever ønskelister fra folk, tar med ønskelisten inn i butikken og løper rundt som hodeløse høns før de finner en helt tilfeldig ting som står på lista. Det er deres måte å slippe omtanke for andre på. De plukker ut tilfeldige ting på ønskelista og bare kjøper den. Uten en god tanke bak gaven, det er ikke snakk om å studere lista og tenke at: "DEN gaven, den ønsker jeg virkelig å kjøpe for å glede (sett inn navn)". Det handler da ikke om å glede, det handler da om å tilfredsstille. For unger (finnes voksne barn altså!) er det sikkert fint, mange av dem er overfladiske ift gaver, men for oss som ønsker å bli tenkt på så er det ikke fint. Heldigvis vet vi ikke alltid hva personen tenkte og hvordan gaven ble kjøpt. Så vi lever i god tro, på at tanken bak var god. Ikke "følge ønskeliste slavisk og ikke tenke på annet enn bokstaver og å bli ferdig med handelen"-"god". 

Hadde jeg visst at noen kjøpte gaver til meg på den måten, så hadde gaven vært dårlig. Uansett hva gaven var. For for meg er det ikke den materielle verdien som spiller en rolle, men verdien av omsorg og omtenksomhet. Det er den verdien jeg ønsker å se (derfor elsker jeg hjemmelagde gaver, forresten). 

Så, siden vi ikke vet hvordan gavene våre ble eller blir kjøpt er det bare en oppfordring til alle som skal julehandle: Handle med omsorg! Gi gaver tilmde du er glad i, og gi dem med omtenksomhet og kjærlighet!!

Anonymkode: 75839...37b

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Gjest chisandra
Skrevet

Jeg har en bekjent som kjøper et lite knippe med gaver på Nille før jul (kjønnsnøytrale, gjerne noe godteri) som hun har liggene i tilfelle noen gir en gave til henne. Da har hun noe å gi i retur. Til og med tom merkelapp har hun hengende på - og det tar jo 10 sek. å slenge på navn ved behov. :)

Skrevet

Jeg fikk et julebrev med hilsen om at min gave i år ble gitt til fattige/syke folk som trenger det bedre enn meg. Jeg syns det er en fin måte å løse det på. Gi til et veldedig formål og gled noen som kommer til å bli glad for gaven og omtanken. :) 

Anonymkode: effa5...261

• Liker 5
Skrevet

Jeg fikk et julebrev med hilsen om at min gave i år ble gitt til fattige/syke folk som trenger det bedre enn meg. Jeg syns det er en fin måte å løse det på. Gi til et veldedig formål og gled noen som kommer til å bli glad for gaven og omtanken. :) 

Noen liker det, andre gjør det ikke. Jeg gjør det ikke.

Anonymkode: 9aa2e...897

• Liker 26
Skrevet

Noen liker det, andre gjør det ikke. Jeg gjør det ikke.

Ikke jeg heller, syns ikke noe om at jeg ikke får bestemme selv hvilken organisasjon pengene gies til.

Anonymkode: a6e8e...7f7

• Liker 22
Skrevet

Det der har jeg aldri skjønt. Det blir jo den som gir gaven som får all "karmaen" og blir stemplet som en god person med god samvittighet. Mottageren vet jo ikke noe om dette. Harr jeg fått en gave der det stod at "jeg" hadde gitt bort en kamel til en fattig asiater, hadde jeg tenkt "javel, det var jo ikke akkurat min tanke da men.."

Må forøvrig applaudere TS, skulle ønske alle tenkte som deg.

• Liker 7
Skrevet

I fjor løp jeg inn i en butikk den 23., og fikk heldigvis tak i noe "som stod på lista", innpakket og ferdig til min bror. Husker at på julaften husket jeg nesten ikke hva det var, og var litt flau for meg selv, det lå ikke mye omtank bak og jeg hadde nesten glemt ham. Forrige helg var jeg hos min bror, vi snakket litt om julegaver, den tingen stod framme og var i bruk og han kommenterte det, at det var så flott å ha fått den, den var så nyttig og fin (han husket godt at det var jeg som hadde gitt den). Så da er det jo ikke så farlig? Ingen kan vite noe om "tankene og omsorgen" bak, en tanke bak er uansett at man vil gi noen en presang, og har man ønskeliste er det virkelig lettere å treffe. Jeg syns du er streng med folk her, gir noen deg en gave gir de den fordi de har lyst til å gi den, hva folk føler rundt gavene er da ikke så farlig? En gave utplukket med omhu og omsorg kan bomme, en som er rasket fort med seg kan treffe godt. Har man skrevet en ønskeliste ligger det jo en tanke bak hos mottakeren at dette er noe man blir glad for?

Vi kan jo snu det på hodet: Hvis du får en gave du ikke liker, er det da ikke verre hvis giveren har brukt tid, penger og tankevirksomhet bak den og tror at den passer deg, men har fullstendig misforstått? Enn at vedkommende gir deg en bok fra bestselgerlista og håper den treffer, og du kan lett bytte fordi du ønsker en annen?

Anonymkode: bde28...fb3

• Liker 14
Skrevet

...mens andre av oss er veldig takknemlige for konseptet med ønskelister. Jeg har stor familie og mange jeg "må" kjøpe til (og ja, jeg MÅ handle til alle disse, fordi de handler til meg og mine barn, og på ulike måter gir uttrykk for at de forventer å få noe tilbake), og med tre barn og full jobb ved siden av har jeg VIRKELIG ikke kapasitet til å bruke mange timer og dager på å tenke ut, og handle inn perfekte gaver til alle jeg må handle til.

Før vi begynte med ønskelister i familien, opplevde jeg førjulstiden som et endeløst stress og styr, der jeg følte jeg omtrent aldri ble ferdig med all jobben det ble med julegavehandling. Nå, etter at alle har begynt å skrive ønskelister, tar julegavehandlingen meg totalt 2-3 timer i løpet av hele november/desember, og jeg har veldig mye tid til overs til å glede meg over andre, og hyggeligere, ting i førjulstiden.

Anonymkode: 59e97...4da

• Liker 12
Skrevet

Hva med å slutte å gi hverandre gaver? Hvis du ikke er fornøyd med den andres innsats og den andre kanskje ikke letter mye omtanke i det? 

Sånn er det i min familie. Ingen liker hverandre egentlig, men mor vil ha gaver selvom ikke noe av det vi kjøper er bra nok. Så for meg hadde jeg gjerne sluttet med julegaver, men for å holde husfreden, må jeg kjøpe noe ræl. Jeg legger aldri noe omtanke bak, for der er aldri bra nok uansett. Selv når jeg har kjøpt noe hun ønsker seg, så får jeg beskjed om at det kunne hun jo kjøpt selv...... 

Anonymkode: 46dd7...770

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt 1 pliktgave i år (hvis du ser bort fra svigers sine da mannen min ikke eier interesse av å løfte en finger for gaveinnkjøp til flere enn til akkurat meg og ungen vår). Jeg prøver likevel å finne noe ordentlig til en grei pris (ikke dyrt) som viser at jeg kjenner den som skal få det. I år skal vi blant annet få besøk av en av venninne til søstera mi da denne venninna sin familie bor på et helt annet kontinent. Min familie har tilfeldigvis også bodd på dette andre kontinentet i flere år, så jeg kjøpte noe som egentlig er ganske vanlig "jenteting" her med lukter som baserer seg på mat som kommer derfra (om dere skjønner). Så det går an å kjøpe pliktgaver samtidig som at man prøver å vise omsorg ovenfor mottageren.

Jeg synes for øvrig at ønskelister er superflott uansett om det er fra voksne, eller barn. Om man virkelig ikke ønsker noe som helst bør man finne en fin måte å fortelle om dette på til folk det gjelder skriftlig i god tid før neste jul. 

Anonymkode: 680e8...e0e

Skrevet

Synes gaver er en uting.. Til barna er det greit. Jævla hysteri hele juletullet egentlig.....  

Anonymkode: 17863...4dd

• Liker 5
Skrevet

Jeg har kjøpt 1 pliktgave i år (hvis du ser bort fra svigers sine da mannen min ikke eier interesse av å løfte en finger for gaveinnkjøp til flere enn til akkurat meg og ungen vår). Jeg prøver likevel å finne noe ordentlig til en grei pris (ikke dyrt) som viser at jeg kjenner den som skal få det. I år skal vi blant annet få besøk av en av venninne til søstera mi da denne venninna sin familie bor på et helt annet kontinent. Min familie har tilfeldigvis også bodd på dette andre kontinentet i flere år, så jeg kjøpte noe som egentlig er ganske vanlig "jenteting" her med lukter som baserer seg på mat som kommer derfra (om dere skjønner). Så det går an å kjøpe pliktgaver samtidig som at man prøver å vise omsorg ovenfor mottageren.

Jeg synes for øvrig at ønskelister er superflott uansett om det er fra voksne, eller barn. Om man virkelig ikke ønsker noe som helst bør man finne en fin måte å fortelle om dette på til folk det gjelder skriftlig i god tid før neste jul. 

du virker som en utrolig god venninne å ha

Anonymkode: 14725...e82

• Liker 2
Skrevet

og som et godt menneske forøvrig. Folk rundt deg må være veldig glad i deg? 

Anonymkode: 14725...e82

Skrevet

Kjøper du pliktgaver? Drit i det, jeg vil ikke ha dem. Vil ikke ha gaver med mindre det er en ting du tenkte jeg kom til å like, vil ikke ha gaver fra deg med mindre du stod i butikken eller satt bak PC-skjermen og tenkte på meg da du betalte, tenkte at du ønsket å glede meg med den spesielle tingen. Det er tanken som teller. 

Og hvis tanken var "jeg må finne et eller annet ræl" der du stresset inn i butikken 23.12 for å "få ferdig" gaven til meg, så drit i det. Jeg kjenner noen som er nesten sånn. De krever ønskelister fra folk, tar med ønskelisten inn i butikken og løper rundt som hodeløse høns før de finner en helt tilfeldig ting som står på lista. Det er deres måte å slippe omtanke for andre på. De plukker ut tilfeldige ting på ønskelista og bare kjøper den. Uten en god tanke bak gaven, det er ikke snakk om å studere lista og tenke at: "DEN gaven, den ønsker jeg virkelig å kjøpe for å glede (sett inn navn)". Det handler da ikke om å glede, det handler da om å tilfredsstille. For unger (finnes voksne barn altså!) er det sikkert fint, mange av dem er overfladiske ift gaver, men for oss som ønsker å bli tenkt på så er det ikke fint. Heldigvis vet vi ikke alltid hva personen tenkte og hvordan gaven ble kjøpt. Så vi lever i god tro, på at tanken bak var god. Ikke "følge ønskeliste slavisk og ikke tenke på annet enn bokstaver og å bli ferdig med handelen"-"god". 

Hadde jeg visst at noen kjøpte gaver til meg på den måten, så hadde gaven vært dårlig. Uansett hva gaven var. For for meg er det ikke den materielle verdien som spiller en rolle, men verdien av omsorg og omtenksomhet. Det er den verdien jeg ønsker å se (derfor elsker jeg hjemmelagde gaver, forresten). 

Så, siden vi ikke vet hvordan gavene våre ble eller blir kjøpt er det bare en oppfordring til alle som skal julehandle: Handle med omsorg! Gi gaver tilmde du er glad i, og gi dem med omtenksomhet og kjærlighet!!

Anonymkode: 75839...37b

Dette ble hakket for moraliserende for meg.

Anonymkode: 3833d...9a6

• Liker 12
Skrevet

Det er fint at gavegiver vil gi penger til veldedighet. Men da kan de gi det fra dem selv direkte. Hvorfor via en annen. Synes jeg ikke noe om.

• Liker 4
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Det er fint at gavegiver vil gi penger til veldedighet. Men da kan de gi det fra dem selv direkte. Hvorfor via en annen. Synes jeg ikke noe om.

Det er for å slippe å kjøpe gaver til voksne folk som har alt de trenger og mere til. Synes det er genialt, jeg. Alle gaver til voksne i familien min er gaver jeg kjøper av organisasjoner jeg ønsker å gi støtte til. 

Barna mine får mer kostbare gaver - det samme med svigerbarn og barnebarn .. de andre voksne må finne seg i at jeg kjøper gaver fra organisasjoner jeg synes gjør en verdifull innsats i samfunnet. 

Skrevet

de andre voksne må finne seg i at jeg kjøper gaver fra organisasjoner jeg synes gjør en verdifull innsats i samfunnet. 

Er jo nettopp det som er problemet. DU støtter dem, mottakeren har kanskje ikke hørt om dem en gang, eller anskje mislikr de organisasjonen. Kan du ikke i det minste forsøke å kjøpe gave fra en organisasjon mottakeren støtter? 

• Liker 12
Skrevet

Det er for å slippe å kjøpe gaver til voksne folk som har alt de trenger og mere til. Synes det er genialt, jeg. Alle gaver til voksne i familien min er gaver jeg kjøper av organisasjoner jeg ønsker å gi støtte til. 

Barna mine får mer kostbare gaver - det samme med svigerbarn og barnebarn .. de andre voksne må finne seg i at jeg kjøper gaver fra organisasjoner jeg synes gjør en verdifull innsats i samfunnet. 

Hvis man vil slippe å kjøpe gaver, kan man f.eks bare gi et fint julekort med en skriftlig hilsen.

Selv gir jeg nesten ingen materielle gaver til voksne, bare de som kommer på julaften.

Vet om noen som har fått gave som er at du gir til veldedighet. De kommende årene har de ringt og sendt faktura til videre støtte.

Synes giverne selv skal velge å gi til den veldedighet de vil.

Fint å gi veldedighetsgaver, men gjennom en annen person, blir feil i min verden. På en måte så setter giveren bare fokus på seg selv hvor god hun/han er som viser at hun/han gir til noe nyttig. Hvorfor ikke bare selv gi noe nyttig og ikke si det høyt til noen. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde blitt forbanna og sagt vi ikke trengte å gi hverandre gaver mer. 

• Liker 7
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Hvis man vil slippe å kjøpe gaver, kan man f.eks bare gi et fint julekort med en skriftlig hilsen.

Selv gir jeg nesten ingen materielle gaver til voksne, bare de som kommer på julaften.

Vet om noen som har fått gave som er at du gir til veldedighet. De kommende årene har de ringt og sendt faktura til videre støtte.

Synes giverne selv skal velge å gi til den veldedighet de vil.

Fint å gi veldedighetsgaver, men gjennom en annen person, blir feil i min verden. På en måte så setter giveren bare fokus på seg selv hvor god hun/han er som viser at hun/han gir til noe nyttig. Hvorfor ikke bare selv gi noe nyttig og ikke si det høyt til noen. 

Jeg kjøper gaver fra veldedige organisasjoner og gir disse gavene til voksne folk i familien. Aller helst ville jeg droppet hele gavekjøret til voksne, men jeg har gitt opp å få det gjennomført.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...