Gå til innhold

Hva er gode måltider for en som

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke tåler (jada, påvist)

• Jordbær
  • hvetemel
  • nøtter
  • mandler
  • pærer
  • epler
  • soyabønner
  • melk
  • eggehvite
  • bønner
  • hvit fisk
  • rotfrukt/grønnsaker
  • nektariner
  • plommer

Hvilke middager vil utgjøre en variert og riktig kost? Er litt under normalt aktiv, men planegger å trene mer snart. 

Anonymkode: d1a21...abc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kyllingfilet og ris med frukt og grønt (det du tåler av grønnsaker, med mindre du er allergisk mot absolutt ALT)

Laks med laktosefri rømme, sitron, ris, osv (med mindre det er melkeallergi du har?) 

Skrevet

Hva mener du med rotfrukt/grønnsaker? Tåler du ingen grønnsaker? Eller gjelder det bare rotgrønnsaker? Potet og søtpotet er utelukket?

Hvis jeg forstår deg riktig, kan du fremdeles spise det meste.

Til middag... stivelse: Ris - alle typer, og risnudler. Byggryn, bløtes ut over natten og kokes som ris. Mais, frossen, hermetisk eller tørket og bløtlagt. Polenta. Hirse. Tapioka. Eller rugbrød. 
Kjøtt/fisk/egg: Eggeplomme. Rød fisk - laks, ørret. Skalldyr - reker, kreps, hummer, skjell, snegler. Kylling, kalkun, svin, lam, storfe.
Grønnsaker: Alt som vokser over bakken - blader, stilker, frukter. Feks: Salat, blomkål, erter, paprika.

Til andre måltider... Rugbrød, igjen. Havregryn, ris, hirse, lag grøt med melkeerstatning (havre/rismelk). 
All annen frukt - banan, melon, fersken?, ananas, blåbær, pasjonsfrukt, appelsin...
Alle grønnsaker du kan spise.
Kjøttpålegg.

Skrevet

Takk for svar :) tåler kun appelsin og klementin av frukt... tror brokkoli og blomkål går greit. Men blir det ikke ensformig ? Laks burde gå bra. Ris og. Ikke melk. Ikke rismelk /havremelk.  Synes det er kvalmt. 

Men hvor mye forskjellig burde man spise? F.eks hvordan blir tallerkenmodellen med min diett?  

Skrevet

1 kilo bacon!

jeg skjønner at det var et forsøk på å være morsom :) men jeg tåler faktisk ikke det heller. Har gallestein. 

Skrevet (endret)

Jeg får ikke helt tak i hva du kan spise av grønnsaker. Er det kun blomkål/brokkoli du kan spise? Og linser og andre bønner enn soyabønner - tåler du det? Og hva med kokosmelk?

Endret av Rumle
Skrevet

Jeg får ikke helt tak i hva du kan spise av grønnsaker. Er det kun blomkål/brokkoli du kan spise? Og linser og andre bønner enn soyabønner - tåler du det? Og hva med kokosmelk?

Kokos går fint. Nei, tåler ikke andre bønner heller. Ingen bønner. Tror jeg tåler potet. Og salater. Og tomat og paprika. Og stangselleri og purre. Og løk 

Skrevet

Takk for svar :) tåler kun appelsin og klementin av frukt... tror brokkoli og blomkål går greit. Men blir det ikke ensformig ? Laks burde gå bra. Ris og. Ikke melk. Ikke rismelk /havremelk.  Synes det er kvalmt. 

Men hvor mye forskjellig burde man spise? F.eks hvordan blir tallerkenmodellen med min diett?  

Ok, da dropper du melkeerstatningene. Du kan lage grøt på bare vann også. 

Jeg vil absolutt anbefale deg å spise så variert du bare kan av det du faktisk kan spise. (Tror det er en risiko for å utvikle mer allergier om man "overdoserer" noe.) 

Tallerkenmodellen blir for deg som for alle andre; hovedregelen er 1/3 av hver av stivelse, kjøtt og grønnsaker - eller 1/5 stivelse og 2/5 hver av grønnsaker og kjøtt hvis man skal ned i vekt. (Det er noe som bare fungerer med typisk middagsmat; frokost, lunsj og andre måltider følger andre maler.)

Skrevet

Avocado? Spises på brød, i salat, som guacamole/dip/saus. 

Skrevet (endret)

Tåler heller ikke grønnsaker eller fisk. Det er ikke påvist, men jeg merker på kroppen at jeg blir dårlig av det. Det kroppen min har godt av og tåler bra er alt av rødt kjøtt, sauser, poteter, fløte, rømme og masse sjokolade og rødvin. Sunt, godt og enkelt.

Endret av Cowboy Lotte
Skrevet

Kanskje du kan prøve deg på litt forskjellig asiatiske retter? :jepp: Nå er jeg ikke sååå bevandret i det selv, men tenker at de ofte inneholder en del av det du kan spise? Ellers så kan de jo lett tilpasses. Finnes utrolig mange gode curry/kokosmelkbaserte retter som du kan ha ris til, og da er det jo perfekt å bruke både potet, blomkål, brokkoli, paprika og løk. Og supper! Finnes et hav av slike oppskrifter på nett, prøv å google med ingredienser du vil bruke, så får du masse forslag :jepp:

Avocado er supert til det meste, jeg spiser som oftes 1-2 hver dag. Spesielt bra med tomat, ikke bare smaksmessing, men også ernæringsmessig :jepp: 

Skrevet

Kanskje du kan prøve deg på litt forskjellig asiatiske retter? :jepp: Nå er jeg ikke sååå bevandret i det selv, men tenker at de ofte inneholder en del av det du kan spise? Ellers så kan de jo lett tilpasses. Finnes utrolig mange gode curry/kokosmelkbaserte retter som du kan ha ris til, og da er det jo perfekt å bruke både potet, blomkål, brokkoli, paprika og løk. Og supper! Finnes et hav av slike oppskrifter på nett, prøv å google med ingredienser du vil bruke, så får du masse forslag :jepp:

Avocado er supert til det meste, jeg spiser som oftes 1-2 hver dag. Spesielt bra med tomat, ikke bare smaksmessing, men også ernæringsmessig :jepp: 

er glad i guacamole :)  

Skrevet

Tåler heller ikke grønnsaker eller fisk. Det er ikke påvist, men jeg merker på kroppen at jeg blir dårlig av det. Det kroppen min har godt av og tåler bra er alt av rødt kjøtt, sauser, poteter, fløte, rømme og masse sjokolade og rødvin. Sunt, godt og enkelt.

høres bra ut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...