Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe på sykehjem (assistent)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg droppet ut av sykepleier studiet fordi jeg synes det var for vanskelig..Har aldri vært god på å pugge. Lurer på om jeg heller kan jobbe som assistent. Sikkert rart å spørre om dette da det virker som jeg kun vil jobbe der for lønn, men man skal ha noe å leve av.

1. Er det slik at man får gratis mat der og spiser sammen med pasienter? Blir mat eventuelt trukket i fra lønn?

2. I mange arbeidsplasser jobber man 7.5 timer og har fri 30 minutter ubetalt. Er det slik at man jobber 8 timer og får betalt ''pause''? I tillegg kan man jobbe overtid, noe som jeg synes er en fordel. 

3. Det er to totalt motsatte påstander jeg stadig hører. De er '' ta kontakt med sykehjem, de mangler alltid folk og er underbemannet, man får jobbe mye overtid osv ''. Også denne '' Ikke jobb på sykehjem, det er vanskelig å få fulltidsstilling og de har nok ansatte, er vanskelig for assistent å få jobb''. What.? Vet det kan variere fra sted til sted, men det var da en veldig stor variasjon.

4. Hva av helsemessige forhold må man som assistent/helsefagarbeider kunne? Det er jo en egen utdanning for sykepleiere så jeg regner med de har ansvar for det mer ''tekniske''. Er det sånn at man gir omsorg, vasker, steller, mater - der det mest tekniske er å ta blodsukker, sårvask og blodtrykk? Viss det er flere tekniske ting man må kunne så lurer jeg på hvilke. Er så redd for å gjøre feil og ikke klare jobben.

Anonymkode: cb0d8...32b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Nei, mat får du ikke

3. Det spørs hvor du bor i landet, tror jeg. Sjelden jeg hører en assistent ha 100% stillingg.

4. Som assistent tar du deg av morgenstell, mating o.l. Aldri noe utover ting innen stell. Hos oss må vi også vaske på avdelingen, på rundgang. Du har ikke kompetanse til å utføre sykepleieroppgaver.

Anonymkode: 72709...07d

Skrevet

Jeg droppet ut av sykepleier studiet fordi jeg synes det var for vanskelig..Har aldri vært god på å pugge. Lurer på om jeg heller kan jobbe som assistent. Sikkert rart å spørre om dette da det virker som jeg kun vil jobbe der for lønn, men man skal ha noe å leve av.

1. Er det slik at man får gratis mat der og spiser sammen med pasienter? Blir mat eventuelt trukket i fra lønn?

2. I mange arbeidsplasser jobber man 7.5 timer og har fri 30 minutter ubetalt. Er det slik at man jobber 8 timer og får betalt ''pause''? I tillegg kan man jobbe overtid, noe som jeg synes er en fordel. 

3. Det er to totalt motsatte påstander jeg stadig hører. De er '' ta kontakt med sykehjem, de mangler alltid folk og er underbemannet, man får jobbe mye overtid osv ''. Også denne '' Ikke jobb på sykehjem, det er vanskelig å få fulltidsstilling og de har nok ansatte, er vanskelig for assistent å få jobb''. What.? Vet det kan variere fra sted til sted, men det var da en veldig stor variasjon.

4. Hva av helsemessige forhold må man som assistent/helsefagarbeider kunne? Det er jo en egen utdanning for sykepleiere så jeg regner med de har ansvar for det mer ''tekniske''. Er det sånn at man gir omsorg, vasker, steller, mater - der det mest tekniske er å ta blodsukker, sårvask og blodtrykk? Viss det er flere tekniske ting man må kunne så lurer jeg på hvilke. Er så redd for å gjøre feil og ikke klare jobben.

1. Vi får mat på kveldsvaktene og i helgen da det ikke er pause da. På dagvaktene i ukedagene er det ulønnet 30 minutter. Mat = et par brødskiver. 

2. Der jeg jobber er det bare 6 timer inkl pause. 

3. Det er nok "lett" å få jobb, men ikke 100% stilling på kontrakten. Jeg jobber egentlig hver tredje helg, men får flere meldinger hver eneste dag om ekstravakter pga sykdom etc. De fleste har rundt 80%. Kun et par sykepleiere på avdelingen som har 100. 

4. Du får kun ta morgenstell, mat etc. Jeg er sykepleiestudent og får nesten ikke gjøre noe utenom de vanlige arbeidsoppgavene (noe som er forståelig). Eneste jeg har gjort er å hjelpe til med sårbytt. 

Skrevet

Nei du får ikke mat, men noen går å tar seg en brødskive av og til. Det er en slags stilltiende avtale, men det er vel forskjellig fra plass til plass. Men ikke regn med å få mat fordi den er beregnet på beboerne.

Du har betalt matpause noe som betyr at hvis noen ringer på eller må på do så må du avbryte lunsjen din. Er som regel ikke så mye overtid fordi da må du opp i stillingsprosent (over 100%) for å få tillegget. Kvelds og helgevaktene er likevel greit betalt fordi du får tilleggene, noe du ikke gjør på dag.

Det er lett å få kveld og helgevakter som regel. Spørs litt på stedet du bor hvor lett det er å få høy stillingsprosent, men det er som regel verre å få 100%

Du blir ikke Helsefagarbeider da må du ta fagbrev. Du blir pleieassistent og får full opplæring. Du kommer som assistent kun til å stelle, gi omsorg og mate. Det består i at du må få beboeren ut av senga , inn på badet, kle av, vaske ansikt, hender og under armene. Så kle på overkroppen, så vasker du nedentil og tørker selvsagt, på med ny bleie og klær. Så pusser du tenner på beboeren, barberer ansiktet og tar på smykker eventuelt leppestift. Det er sånn ca hva et morgenstell går ut på. Så triller du han ut på stua og serverer frokost når alle er ved bordet. Du får nok flere enn en du skal stelle. Så spises det og du måter de som må mates. Når maten er ferdig er det noen som trillet inn på rommet og legges igjen.

Hvis beboerne du har ansvar for må på do eller skifte bleie i løpet av vakta må du ordne dette, det må du belage deg på å gjøre flere ganger før lunsj. Så er det lunsj, da må beboerne opp av senga eller trilles ut på stua igjen og dere serverer mat på nytt. Innimellom dette gir du omsorg. I tillegg til dette skal kjøkkenet ryddes og vaskes, vaskerommet skal holdes rent og alt av brukt utstyr skal vaskes og settes på plass. Noen beboere må også snus endel ganger i løpet av vakta hvis de er sengeliggende.

Sårstell, sprøyter , bytting av bandasjer og slike ting gjør sykepleierene. Hjelpepleierne kan ta blodtrykk, blodsukker og gjøre andre enkle prosedyrer.

Jeg synes det var drit kjedelig å jobbe på sykehjem men greie penger. Du blir vant til mye dritt, bleier, tiss, snørr og oppkast hvertfall.

Anonymkode: 21d4b...64d

Skrevet

På min arbeidsplass kan vi spise om det er noe til overs. For eksempel når alle pasienter har fått middagsmat kan vi spise det som er igjen om vi vil. Vi blir trukket i lønn for kaffe, men ikke for mat. Vi burde jo ta med mat selv, men som sagt, om det likevel skal kastes gjør det ingenting om vi spiser det. Viktigste er at alle pasientene får mat først selvfølgelig! 

Varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass. Dette har jeg aldri hørt om og jeg har sjeldent jobbet overtid som assistent. Dette er ikke noe man kan velge, det plutselig bare skjer at de mangler en på kveldsvakten og det tar litt tid før den som skal ta over kommer osv. 

Stor variasjon ja. Man trenger alltid folk på sykehjem, men er ikke alltid kommunen har råd å ansette noen og å få en høy stilling uten utdanning er tilnærmet umulig, har du i det minste helsefagarbeiderutdanning er det nok lettere å få en stilling som er høyere enn 20%. Selv har jeg hatt en på 17% som ufaglært, men man kan jo ta ekstravakter. 

Du skal ikke måle blodsukker eller blodtrykk eller stelle sår. Som ufaglært gir du omsorg, vasker, steller, mater og utfører aktiviteter med pasienter. Gi medisin og sånt har du ikke lov til, det er det kun helsefagarbeidere og sykepleiere som kan gjøre. Du gjør det samme som en helsefagarbeider men de mer tekniske tingene kan du selvfølgelig ikke gjennomføre. 

Lykke til, jeg jobber som assistent på sykehjem og trives veldig. Kommer til å gå for helsefagarbeider eller sykepleierutdanning. :) 

Anonymkode: 1b033...0bc

Skrevet

Jeg jobbet som assistent på sykehjem i ett år mellom vgs og studier. Svarer ut i fra sånn vi hadde det, er sikker forskjellig fra sykehjem til sykehjem.

1. Man får ikke mat på noen av vaktene. Var det rester igjen etter middagen, kunne man gjerne ta en liten skål selv når alle var trillet inn til middagshvilen og det var litt tid igjen av vakten. Men på ingen måte noe man kunne regne med å få. Var jo enkelte som stjal brød og pålegg fra kjøleskapet noen ganger. Men det er stjeling og ikke lov. 

2. Vaktene på sykehjemmet var generelt kortere enn en normal arbeidsdag. Spesielt som assisten så fikk man gjerne de korteste vaktene, type kl 8 til 14 uten betalt lunsj = 5.5 timer. Lengste dagvakten var vel 7:15 - 15:15, altså 7.5 timer uten lunsj, men denne fikk ofte sykepleieren på avdelingen. Andre vanlige vakter var 7:30-14:30 eller 15:00. Overtid kunne vi bare se langt etter. Det var noe avdelingssykepleieren unngikk for alt i verden, da de ikke hadde råd til å gi folk overtidsbetaling. 

3. Det er vel nesten umlig å få fulltidsstilling som assistent på sykehjem. Du må nok belage deg på en lav stillingsprosent og heller ta ekstravakter når du blir spurt. Det er som regel mye ekstravakter å ta så lenge de liker deg og dermed spør deg ofte. Det som jeg syntes var noe av det verste med å ikke ha 100% stillig var at man visste at de kunne finne på å ringe når som helst å spørre om du kunne komme. Spesielt grytidlig om morgenen om noen var syke. Og da burde man gjerne stille om man ønsket å fortsette å få ekstravakter (kan selvsagt si nei noen ganger når det virkelig ikke passet å slippe alt å komme på jobb, men sier man nei for ofte, så blir du til slutt siste på listen de ringer når de trenger folk, og man får mindre vakter). Jeg hadde bare en 12,5 % stilling, men jobbet vel opp mot 70%-80% pga. ekstravakter. Man fikk jo de fleste ekstravaktene noen dager før, men som sagt, så blir man også bedt om å stille på veldig kort varsel også. 

4. Som assistent så blir du opplært på omsorg, dusj, stell, mating, men jeg fikk også opplæring i sårstell etterhvert. Da fikk jeg beskjed om hvordan jeg skulle steller hvert enkelt av sårene til de ulike beboerene, ikke noe generelt og at jeg selv måtte finne ut av ting. Det var egentlig en lettelse å få lov til å stelle sårene selv, for enkelte av beboerene er veldig utålmodige og blir lett sure om de må vente når du må ut å finne sykepleieren når såret skal stelles (og hun kan jo selvsagt som regel aldri komme med en gang heller). Nå var det ikke så mange andre assistenter som fikk opplæring i sårstellene, men jeg fikk nok det siden jeg var en dem som var der mest. Jeg fikk også etterhvert tilbud om medisinkurs slik at jeg kunne dele ut medisiner, men jeg takket nei, da jeg syntes de heller skulle bruke pengene på noen andre siden jeg skulle slutte og begynne å studere ikke lenge etterpå.

Jeg trived godt i jobben, men jeg må si at jeg nok ikke hadde orket å holde på i stort mer enn det året jeg jobbet det.

• Liker 1
Skrevet

Har jobbet som assistent på sykehjem/hjemmesykepleie i ferier i mange år nå gjennom studier. Trives utrolig godt, og det er en jobb som er veldig givende syns jeg :) 

1. nei. Ikke der jeg jobber iallefall. Egen mat, noen ganger sitter vi og skravler med beboerne når vi spiser, andre ganger går vi vekk og spiser, alt ettersom hva som passer seg. 

2. Vi har enten 7,5t vakter eller 6 timers vakter. Betalt pause, så om noen trenger hjelp så går man fra maten. Overtid er noe de gir så sjelden som mulig, og iallefall ikke noe du/vi som assistenter kan velge å gjøre. Kun hvis man blir bedt om det, og da er det stort sett ganske krise i bemanningen. 

3. Begge påstander har forsåvidt noe sannhet, det er stort sett lett å få jobb som tilkallingsvikar ja, men ikke lett å få noe fast, særlig ikke større stillinger. Så du må belage deg på mye usikkerhet i forhold til hvor mye lønn du vil få hver måned. 

4. Du får nok opplæring i hva du får lov til å gjøre. Det vil variere fra sted til sted. Det er stell morgen og kveld, toalettbesøk, servere mat, mate, dekke bord, rydde bord, rydde oppvask, vaske bord/stoler, servere kaffe og kake på ettermiddagen, gå turer med beboerne, snakke med de, spille spill, vaske klær dersom det ikke går til vaskeri, møte pårørende.
Tekniske ting tror jeg ikke du skal tenke så mye på, om blodtrykk/blodsukker er noe du evt.vil få lov å måle etterhvert, så får du opplæring. Sårstell er nok ikke aktuelt da det er sykepleieroppgave. Hvorvidt du får medisinkurs kommer ann på stedet du jobber. Om det er aktuelt så får du lov til å dele ut tabletter o.l som ligger ferdig pakket i multidoser og dosetter. 

• Liker 1
Skrevet

Det er nok forskjeller, men i hovedsak så har kommunene dårlig lønn og det betyr lave stillinger og dårlige betingelser.

Hos oss får vi ikke mat. Vi har ubetalt pause på dagvakter, men betalt pause på kvelder, natt og helger. Men da får man sjelden 30 min og vi må ofte gå i fra. 

Assistenter hos oss må være elever eller studenter innen helsefag og de får kun hver andre eller tredje helg fast, resten er tilkalling. De gjør enkle oppgaver som stell, hjelper pasienter på do, mater pasienter, lager i stand mat, rydder og vasker opp.

Anonymkode: 447c8...181

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...