Gå til innhold

Vil bli siv.øk., men har under C i snitt - muligheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å ta master i økonomi og administrasjon, og har bachelor i samme studie fra før.

Jeg vet snittet er høyt for å søke seg inn på 2-åring master, gjerne C og oppover. Jeg har dessverre litt under C i snitt. Jeg gikk selv på Universitet, og det er i hvert fall slik inntakskravet har vært til nå.

Noen som vet om hvilke andre muligheter jeg har (utenom å forbedre karakterene selvsagt)? Tar BI inn studenter med lavere enn C i snitt? Hva med nettstudier? Kan jeg feks. søke om 2-åring master på en høyskole/ universitet som har lavest snitt, selv om jeg ikke har tenkt å bo der? Ser for meg det er lavere snitt i nord enn i Oslo feks. Tips til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: c3cf4...948

Skrevet

Hei,

Jeg vet at det C kravet er de vanligvis veldig strenge på. På mitt universitet er det kun C-krav om du har 5årig løp. Hvis du søker 2årig så er det krav om B. Anbefaler deg å ringe litt rundt. Kanskje til høyskoler og slik, som gjerne har litt lavere snitt? 

Skrevet

BI krever B i snitt for de som fra før har bachelorgrad i Øk.Ad. og vil inn på master. 

Skrevet

Hvor langt under ligger du? Har du f.eks. 2,7 rundes dette opp til C de fleste steder, men det spørs nok uansett om det holder siden siv.øk.-studiet er blitt såpass populært.

Gjest Minesveiper
Skrevet

Det er vel bare NHH som gir siv.øk tittelen i Norge? Og de har et snitt på 3.9 for master, dvs B i snitt. 

Skrevet

Det er vel bare NHH som gir siv.øk tittelen i Norge? Og de har et snitt på 3.9 for master, dvs B i snitt. 

Dette er feil. Det er flere utdanningsinstitusjoner i Norge som tilbyr 5-årig økonomiutdannelse, som kvalifiserer til siviløkonom-tittel. http://bliokonom.no/#master-studiesteder

Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)

Dette er feil. Det er flere utdanningsinstitusjoner i Norge som tilbyr 5-årig økonomiutdannelse, som kvalifiserer til siviløkonom-tittel. http://bliokonom.no/#master-studiesteder

Jo, men vet du at du får du tittelen sivil? Du kan ha en master i ingeniør fag fra Uib i bergen for eksempel uten å få sivil-tittelen. Det er bare NTNU som gir den tittelen i Norge. 

Edit: Så at Bi ga sivøk tittelen, og noen av de andre skolene :fnise:

Endret av Minesveiper
Skrevet

Econa har tatt over ansvaret for tildeling av sidetittelen: https://www.econa.no/sidetittel-sivilokonom

Og det er en hel haug av universiteter og høgskoler som har opprettet studiet de siste årene: http://bliokonom.no/#master-studiesteder

Tipper de drar inn rikelig med statsstøtte på det, siden det er snakk om typiske kontorfag. :P Enkelt studie å tilby, og mulighet for å ha store klasser fordelt på kun noen få fagansvarlige.

Skrevet

Jeg ønsker å ta master i økonomi og administrasjon, og har bachelor i samme studie fra før.

Jeg vet snittet er høyt for å søke seg inn på 2-åring master, gjerne C og oppover. Jeg har dessverre litt under C i snitt. Jeg gikk selv på Universitet, og det er i hvert fall slik inntakskravet har vært til nå.

Noen som vet om hvilke andre muligheter jeg har (utenom å forbedre karakterene selvsagt)? Tar BI inn studenter med lavere enn C i snitt? Hva med nettstudier? Kan jeg feks. søke om 2-åring master på en høyskole/ universitet som har lavest snitt, selv om jeg ikke har tenkt å bo der? Ser for meg det er lavere snitt i nord enn i Oslo feks. Tips til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: c3cf4...948

Prøve å forbedre snittet ditt? Er det lavere krav på mindre attraktive plasser som tilbyr 2 årig master f.eks Bodø? Kan du ta det en master i utlandet og få den godkejtn som sivil økonom. Jeg har venner som har markedsføting og master fra utland som er "siviløkonomer".

Anonymkode: f530a...1c7

Skrevet

Jeg ville tatt de dårligste eksamene på nytt for å jekke opp karakteren. Dette fordi arbeidsgivere også ser på karakterene ved ansettelse. Så ville jeg tatt masteren i utlandet, feks i Australia, da får du internasjonal erfaring, blir fortrolig med engelsk som arbeidsspråk og det er endel andre norske der slik at du får et nettverk som du har glede av i Norge senere. 

Nå er det så mange som tilbyr sivøk og master at arbeidsgivere vektlegger mer hvilken skole du har graden fra og karakterer enn før. Da er ikke en sivøk el master på brevkurs mye å slå o bordet med. Lykke til fra sivøk fra NHH på 90-tallet.

Anonymkode: d80f0...a3b

• 2 uker senere...
Skrevet

Søker du deg til (mindre kjente) skoler utlandet kommer du lettere inn med dårligere snitt. Jeg hadde ikke så høyt snitt og kom inn i Australia feks. 

Anonymkode: b6931...212

Skrevet

Er jo mange høyskoler (bortsett fra NHH og BI) som ikke krever så høyt snitt. F.eks.: hioa, hist, NMBU osv. Er vel egentlig bare BI og NHH som krever B eller bedre i snitt av de høyskolene i Norge jeg vet om. 

Skrevet

Jeg hadde akkurat under C i snitt etter et noe dårlig siste år. Jeg søkte i Trondheim, Kristiansand, BI Oslo, HiOA (hvor jeg gikk bacheloren), Stavanger og Ås. Kom inn i Ås og Stavanger, men tror også det har noe å gjøre med spesialisering jeg søkte og tidligere utveksling. Var flere med bedre snitt enn meg som ikke kom inn der. 

Det er viktig å merke seg at selv om de fleste skoler tar inn flere og flere på masternivå, så er det tøff konkurranse grunnet det høye antallet som utdanner seg.

Anonymkode: b60ce...dc4

Skrevet
Den 18. desember 2015 at 12.15, Dace skrev:

Econa har tatt over ansvaret for tildeling av sidetittelen: https://www.econa.no/sidetittel-sivilokonom

Og det er en hel haug av universiteter og høgskoler som har opprettet studiet de siste årene: http://bliokonom.no/#master-studiesteder

Tipper de drar inn rikelig med statsstøtte på det, siden det er snakk om typiske kontorfag. :P Enkelt studie å tilby, og mulighet for å ha store klasser fordelt på kun noen få fagansvarlige.

Tåpelig...fordi begrunnelsen for at ordet "sivil" henger igjen er på grunn av datidens behov for å skille mellom "militær" og "sivil". 

Nå er ikke det behovet tilstede!

Tittelen er ikke beskyttet.

Anonymkode: 12802...567

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...