Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi skal leie ut boligen våres for 8000kr i mnd.

vi skal betale eiendomsskatt og forsikring. Eiendomsskatten er på 1100kr i mnd og forsikring er på 600kr i mnd.

27% av 1700kr = 459kr skattelette.

8000 - 1700kr = 6300kr så trekker vi 27% av den summen som blir = 4 599kr netto.

og vi får skattelette for eiendomsskatten og forsikring på 459kr i mnd pluss 4599kr. Så egentlig vil vi sitte igjen med 5 058kr i mnd netto. 

Er dette riktig regnet ut? 

Anonymkode: be752...e64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

meg over, glem det. Jeg kan tydeligvis ikke lese.

Ja, utregningen din ser fornuftig ut.

Anonymkode: a4fb1...574

Skrevet

Greiere regnestykke er å ta brutto først og netto etterpå.

Inntekter  8000 - Utgifter 1700 = 6 300 kr in brutto fortjeneste.

Man skatter 27% av 6 300 som gir 4599 kr igjen i netto fortjeneste

Du kan ikke trekke fra "skatteletten" for forsikring og eiendomsskatt 2x, så 4599 er det dere sitter igjen med.

• Liker 2
Skrevet

Beregning av skattepliktig inntekt Skattepliktig inntekt er faktiske leieinntekter med fratrekk for relevante kostnader. Typiske utgifter det gis fradrag for er utgifter til vedlikehold, forsikring, kommunale avgifter, husleie til borettslag, møbler, annonsering, eiers reiser til utleieobjektet mv. Skjemaet RF-1189 «Årsoppgjør for utleie mv. av fast eiendom» skal vedlegges selvangivelsen. - See more at: http://www.skatt.no/2015/04/26/hvilke-fradrag-kan-du-fa-ved-boligutleie/#sthash.zv7pfy10.dpuf

Kan folk ikke hva dem snakker om og bare poster for morro, eller er ikke dette riktig som står på offentlig sider?

Skrevet

meg over, glem det. Jeg kan tydeligvis ikke lese.

Ja, utregningen din ser fornuftig ut.

Anonymkode: a4fb1...574

Oki, Takk. Da går jeg for min utregning. Hehe. 

Takk for riktig svar.

Skrevet

Oki, Takk. Da går jeg for min utregning. Hehe. 

Takk for riktig svar.

Men det er jo ikke riktig...

Beregning av skattepliktig inntekt Skattepliktig inntekt er faktiske leieinntekter med fratrekk for relevante kostnader. Typiske utgifter det gis fradrag for er utgifter til vedlikehold, forsikring, kommunale avgifter, husleie til borettslag, møbler, annonsering, eiers reiser til utleieobjektet mv. Skjemaet RF-1189 «Årsoppgjør for utleie mv. av fast eiendom» skal vedlegges selvangivelsen. - See more at: http://www.skatt.no/2015/04/26/hvilke-fradrag-kan-du-fa-ved-boligutleie/#sthash.zv7pfy10.dpuf

Kan folk ikke hva dem snakker om og bare poster for morro, eller er ikke dette riktig som står på offentlig sider?

Hadde vært greit om du henviste til hva/hvem du kommenterer.

Skrevet

Han ene sier det er riktig. Og du sier det er feil, men tydeligvis har du feil. Siden alle sidene på nette sier at du får skatte fradrag fra disse 2 tingene. 

Men jeg lurte på om regnestykket var riktig og det har jeg fått bekreftet.

men jeg syns det er rart folk(du) som svarer ikke har snøring. 😊

• Liker 1
Skrevet

Ekkoet har rett....

hvis du er litt hyggeligere så er det kanskje flere som gidder å svare deg !

Skrevet (endret)

Hva med andre kommunale avgifter, renovasjon mm? Skal dere ikke ha fradrag for dette? 

Endret av smilo
skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Han ene sier det er riktig. Og du sier det er feil, men tydeligvis har du feil. Siden alle sidene på nette sier at du får skatte fradrag fra disse 2 tingene. 

Men jeg lurte på om regnestykket var riktig og det har jeg fått bekreftet.

men jeg syns det er rart folk(du) som svarer ikke har snøring. 😊

Du får trekke denne utgiften fra leieinntektene dine, det skriver jeg.

Men du får ikke trekke det fra 2 ganger slik du har gjort i ditt regnstykke.

I tillegg kommer som regel (som @@smilo skriver) flere andre ting til som du kan trekke fra.

Endret av ekkoet
Skrevet

2 ganger? Hva i all verden snakker du om ? 

Skrevet

Det finnes ikke andre ting jeg kan trekke fra nå utenom kjøring til utleieboligen.

Om du setter deg ned og ser 2 sekunder på regnestykke så ser du sluttsummen, og at jeg har regnet eiendomskatten og forsikring først. 27% av disse 2 altså. Betyr jeg får 459kr i skattefradrag for eiendomskatten og forsikring.

Skrevet

Du får trekke denne utgiften fra leieinntektene dine, det skriver jeg.

Men du får ikke trekke det fra 2 ganger slik du har gjort i ditt regnstykke.

I tillegg kommer som regel (som @@smilo skriver) flere andre ting til som du kan trekke fra.

Kom gjerne med ditt regnestykket. Og ikke bare skrive. 8000kr - 1700kr = 6300 " 27% = 4599kr

For hvor i all verden er skattefradrag på kommunale avgifter og forsikring i det regnestykket?

Skrevet

Du kan trekke fra ALLE faktiske kostnader av brutto leieinntekt på utleiebolig. Men IKKE hvis du bor i samme bolig, da slipper du jo også skatt på inntekt. Så SKAL du skatte 27% av resterende netto inntekt. 

Anonymkode: 232b1...065

Skrevet

Som jeg sa, det er ikke mer enn eiendomskatt og forsikring vi kan trekke fra foreløpig. Ingen vedlikehold enda, osv. Så det er kun kommunale avgifter og forsikring vi skal betale. Resten skal dem betale, som alt fra tv, internett, strøm osv. 

Hadde trudd noen hadde litt peiling her.

Skrevet

Kom gjerne med ditt regnestykket. Og ikke bare skrive. 8000kr - 1700kr = 6300 " 27% = 4599kr

For hvor i all verden er skattefradrag på kommunale avgifter og forsikring i det regnestykket?

Jeg er svært fristet til å svare deg i samme tone, eller rett og slett la være å hjelpe deg. Det virker som du må ha det inn med teskje, at du ikke skjønner enkel matte. Det er forsåvidt en ærlig sak, men da går det an å ha en litt mer ydmyk holdning.

Du kan regne slik, 2 måter som gir samme svar. Grunnen er at både skatt og fradrag er 27%:

1) Skatt og inntekt hver for seg

Dere tjener 8000. Disse pengene må dere betale 27% skatt på året etter. Det betyr at dere får 8000 inn på konto når leien betales, men må skatte 2160 kr per mnd til neste år.

Samtidig må dere hver måned betale 1700 kr. Dette er penger ut av konto nå. Men disse får dere i fratrekk til neste år, 27%. Dvs 459 kr i fratrekk per mnd.

I alt så er regnestykket 8000 inn og 1700 ut per mnd i år, dvs totalt 6300 kr inn per mnd i år.

Neste året skal dere skatte for alle månedene. Dere skatter 2160 kr per mnd, men har 459 i fratrekk for utgifte. Totalt blir dette 1701 kr dere må skatte per mnd.

Regner du 6300-1701 får du at du sitter igjen med 4599 etter du har skattet.

2) Trekke utgiftene fra inntekstssummen på direkten

8000 kr inn minus 1700 kr ut gir 6300 i fortjeneste per mnd.

Neste år skal du skatte 27% av fjorårets fortjeneste. Når du har skattet 27% av 6300 sitter du igjen med 4599kr/mnd.

Det du har gjort i første posten er å regne fradraget for utgiftene 2 ganger. Først regner du ut skattefradraget (459kr), så trekker du utgiftssummen 1700 fra de 8000 du skal skatte av. Når du trekker fra skatten på resultatet og deretter legger til fradraget for utgiftene (459), så har du telt med fradraget for utgiftene 2 ganger.

• Liker 1
Skrevet

Så si det da. Hehe. 

Med andre ord om man tar 8000-1700= 6300kr Der har man allerede fått skattfradrag på skatten. Skjønner nå. Bare til og beklage, men når man er dum og sikker på sin sak så er det vanskelig :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...