AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #1 Skrevet 17. desember 2015 Jeg har datet en nå i en lengre periode. Vi kommer nærmere og nærmere hverandre og vi begge er interessert i et forhold, men problemet er at jeg vil stille noen krav før vi evt velger å bli sammen. Jeg vil gjøre det pga. tidligere erfaringer med forhold. Jeg vil ha et langvarig forhold, jeg vil dele livet mitt med en som faktisk ser oss sammen i fremtiden. Det er helt ok at man gjerne ikke snakker om store ting som feks barn, ekteskap ol. i begynnelsen, men det er viktig for meg at vi er enige om hvordan er forhold skal fungere. Jeg vil ikke ende opp å være sammen med han i feks bare en måned før vi finner ut at vi er for ulike, har ulike forventinger til hverandre osv. Jeg vil blant annet ta opp hva han tenker om hvor ofte vi skal treffes (til nå har vi ikke hatt muligheten til å treffe hverandre for ofte, men muligheten kommer etter jul). Selv synes jeg vi bør treffes så ofte som mulig, men gi hverande rom for å av og til være alene. Dette er bare et av mange eksempler. Spørsmålet er derfor: Er det positivt eller negativt å stille krav til forholdet FØR vi blir sammen? Dette må jeg jo evt ta det opp når det er naturlig. Men er det best å vente til han/jeg tar intiativet til å bli sammen, eller skal jeg ta dette opp før, slik at han får litt mer betekningstid? Anonymkode: e9806...c24
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #2 Skrevet 17. desember 2015 Klart man skal stille krav før man blir sammen - det er jo nettopp derfor man dater, for å se om man har like verdier, like fremtidsutsikter og forestillinger om åssen et forhold skal være. Datingen er en "prøveperiode" og alle sånne ting bør være avklart før man går i et forhold etter min mening, ellers så blir det jo som du nevner at da er man bare sammen i noen mnd før det blir slutt og det er jo bortkasta tid og også litt teit å ha masse kortvarige kjærester fordi man ikke har vært kritisk nok i starten. Anonymkode: b5aa7...247 2
Gjest Trollkarlen Skrevet 18. desember 2015 #3 Skrevet 18. desember 2015 Det er jo ikke slik at du må gi han en kravliste. Prat om det du verdsetter og det du vil ha i et forhold. Hør hva han har å si om saken. Selvfølgelig kan han jo bare jatte med og du blir sammen med en idiot, men det er ikke stort man kan gjøre med det.Hadde jeg datet og det nærmet seg noe seriøst. Så hadde jeg f.eks aldri satset på et forhold før jeg visste hvor hun stod angående barn, og bruken av sosiale medier. Noe står så sterkt at jeg faktisk hadde bare sagt rett ut at dette er krav, så får hun finne ut om hun mener/føler det samme.Og jeg håper at hun hadde gjort det samme. Faen heller å bli overrasket av krav etter noen måneder inn i forholdet.
Gjest Franke Ann Skrevet 18. desember 2015 #4 Skrevet 18. desember 2015 Om du med "positivt" og "negativt" mener hvilken respons du tror du hadde fått, kommer nok det helt an på hva som er kravene dine, og hvilken av to følelser de initierer hos hannkjønnet: "gøy!" eller "stress!".Eksempelvis:"Jeg kan ikke leve uten å gi minst en avsugning hver dag" -----> "gøy!""JEG MÅ HA BARN NÅ!!!" ----> "stress!"
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #5 Skrevet 19. desember 2015 jeg dater en fyr nå, og når han ber meg gjøre noe fordi det er et krav så syns jeg faktisk det er turn off. greit nok å legge det fram, og fortelle om sine egne verdier.. og om han er enig er det bare flott! altså ha en samtale om ting. men å stille krav syns jeg ikke man burde gjøre. Anonymkode: 85771...f4a
Gjest Herr Heftig Skrevet 19. desember 2015 #6 Skrevet 19. desember 2015 Synes det er lurt jeg. Så slipper du at du vil gå lengere enn han.
Gjest miuen Skrevet 19. desember 2015 #7 Skrevet 19. desember 2015 Jeg synes det er riktig å legge frem hva man vil ha ut av forholdet, slik at man ikke kaster bort tiden på noe som er useriøst. Da jeg datet min nåværende ektemann sa jeg raskt at jeg ønsket å være i et seriøst forhold som kunne ende opp med ring på fingeren og barn i magen, og han sa seg enig i det. Men det skal sies at man kanskje ser for seg samboerskap/barn med den man dater, for så å backe ut av forholdet etter en stund. Man har aldri en garanti for at forholdet tar den veien man ønsker at det tar, og høye forventninger kan resultere i store skuffelser.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #8 Skrevet 19. desember 2015 Du kan jo ikke stille krav til et forhold som enda ikke har materialisert seg. Og det kan virke litt slitsomt om du skal sette opp standarder for hvordan dette skal fungere.Den riktige måten å gjøre det på, er å ikke legge frem disse tingene som krav (for du er faktisk ikke i posisjon til å kreve ting mer enn han er), men å kommunisere hva DU ser etter i en mann. Og så ser du hans respons. Det er dette datingprosessen er til for. Hva du tolerer og ikke tolerer osv. er noe du må demonstrere, ikke bare fortelle. Det er derfor slikt tar tid og forhold alltid er sjansespill - tillit bygges over tid og man ser hvem andre utifra deres handlinger, ikke ord. Anonymkode: aa6a0...be7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå