AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #1 Skrevet 17. desember 2015 Jeg har en jevngammel svigerinne (søsteren til min mann), hun har fire barn, min mann og jeg har ingen (vi er alle rundt 30 år, og min mann og jeg har så langt ikke kjent lysten på barn så det er helt frivillig fra vår side). Svigerinne er ALDRI fornøyd med gavene vi gir dem. Da hun giftet seg, kjøpte vi gavekort på glassmagasinet fordi ønskelista så slik ut:- Gavekort på glassmagasinet- finn på noe sjælDet ble selvfølgelig syt over dette gavekortet, og svigerinne sa "ja det var jo greit for dere med gavekort da, slipper å bruke fantasien og kjøpe noe med kjærlighet og baktanke!"Slik er det alltid. Når vi gir gaver (jul/bursdag/dåp/etc) så finner hun alltid noe å hakke på. I flere år ga vi en samlebokserie til den ene datteren hennes, og det ble alltid kritisert fordi "vi hadde gjort det så enkelt for oss selv" ved å kjøpe en serie. Dette er en klassisk og tidløs bokserie for barn jeg selv fikk og hadde stor glede av da jeg var liten, og den står fortsatt i bokhyllen (dyr er den også, praktutgave). Om gaven er "godkjent" er papiret feil type ("ja jeg ser dere har kjøpt billigpapir på IKEA!"), det er stygt pakket inn ("pakket du inn etter en flaske rødvin eller?!") eller noe annet er galt. Vi prøver alltid å kjøpe gaver med omtanke, og er bevisst på at gavene vi gir skal være noe av kvalitet som varer. Blinkende plastikk som blir kjedelig etter to uker, gir vi derfor ikke. Barna selv gir uttrykk for at de liker gavene, og når vi er på besøk henter de ofte gavene og viser oss hvor langt de har kommet i boka de har fått av oss o.l.Jeg syntes det er veldig slitsomt å forholde meg til svigerinne på grunn av dette. Ofte så er det mye stemmeleie og MÅTEN noe blir sagt på, ikke nødvendigvis ordene hun bruker.Det skal også sies at i løpet av de snart ti årene jeg har kjent min mann, har han/jeg/vi mottatt én gave fra den kanten: en flaske vin for syv år siden. Vi giftet oss på en ambasade i utlandet og hadde n middag hjemme i Norge for de nermeste, svigerinne kom da uten gave. Hun har selv bestemt at "vi voksne" ikke skal gi gave til hverandre, bare til ungene (hun er de ENESTE i familien med barn...) så vi gir/får ikke gaver til jul eller bursdag.Nå skal vi snart feire jul med dem, og jeg lurer på om noen her inne har noen tips til hvordan jeg skal forholde meg til henne? Noen svar eller annet? Anonymkode: 7e4e5...ee7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #2 Skrevet 18. desember 2015 Egentlig burde hun vel ikke få noe gave. Gi det dere vil og drit i hva hun sier om det. Hun blir nok aldri fornøyd. Anonymkode: f5234...3d4 5
smilo Skrevet 18. desember 2015 #3 Skrevet 18. desember 2015 Gi til ungene det dere vil gi, drit i kjerringa. Jeg har hatt en likedan svigerinne, rent bortsett fra at hun var mer opptatt av gaver til seg selv enn til ungene, men alt som hun fikk ble byttet om det var den minste mulighet til å bytte. Nå skal det sies at hun faktisk byttet de gavene hennes mann kjøpte også, for det var aldri 100 % slik hun hadde ønsket seg/ forlangt å få 1
Bokdamen Skrevet 18. desember 2015 #4 Skrevet 18. desember 2015 Jeg har ingenting konstruktivt, men for en kjerring! 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #5 Skrevet 18. desember 2015 Hadde kjøpt geit til henne. Anonymkode: 64d39...287 15
nelipot Skrevet 18. desember 2015 #6 Skrevet 18. desember 2015 Hun høres ut som svigerinna fra helvete. 6
Gjest Haaploes Skrevet 18. desember 2015 #7 Skrevet 18. desember 2015 Noen jeg kjenner løste noe tilsvarende ved at barna åpnet presangene hjemme hos dem. I deres situasjon ville det blitt til at dere inviterte barna hjem til dere på julelunsj, for eksempel, også får de åpne presangene der fordi "det er jo bare jul én gang i året" eller noe. Altså ingen presanger selve julekvelden/bursdagen, men en HELT SPESIELL julelunsj eller bursdagslunsj. Dersom dere har et godt forhold til tantebarna dine kan kanskje det være noe å vurdere? I mine bekjentes tilfelle vet jeg at det snudde en hodepine til noe alle parter nå gleder seg til Uansett høres hun ut som et skikkelig hespetre, dersom du virkelig klarer å ikke snappe tilbake er jeg oppriktig imponert!
Amens Skrevet 18. desember 2015 #8 Skrevet 18. desember 2015 Om ikke hun kjøper noe til dere, så trenger dere strengt tatt ikke kjøpe noe til henne. Kjøp gjerne til barna og lukke ørene når hun klager på dem.En metode jeg av og til bruker når noen kommer med forkledd kritikk, er å late som jeg ikke helt skjønner hva de mener også spørre om å utdype. Da blir det så fort tydelig hva hun egentlig mener. "Enkelt? Hva mener du med det?" 12
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 18. desember 2015 #9 Skrevet 18. desember 2015 For min del om noen klager på det jeg gir de. Så får de aldri noen gave av meg igjen. Utakknemlige mennesker fortjener ikke gaver 1
Lou Salome Skrevet 18. desember 2015 #10 Skrevet 18. desember 2015 Jeg hadde bedt mannen min si søsteren sin noen alvorsord, at skal det bare være klaging vil dere slutte å gi noe. Si det akkurat som det er, at hvis ikke gaven er feil er papiret feil og tanken bak aldri god nok og ikke engang gavekort er ok. At det er kravstort og egoistisk og ufordragelig. At dere selvfølgelig gjerne gir nevøer og nieser presanger fordi dere ønsker å glede dem, ikke henne, og hun har bare å holde kjeft. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #11 Skrevet 18. desember 2015 Har dere prøvd å fortelle henne at hun oppfører seg på en meget uhøflig og ufin måte? Helt ærlig høres det ut som om hun er litt tilbake stående, som sier alt hun tenker på... Anonymkode: b3634...1fe 1
Tibbie Skrevet 18. desember 2015 #12 Skrevet 18. desember 2015 Haha, for ei bitch Jeg hadde snakket med mannen min og evt. andre voksne som skal være tilstede, og si "hva tror dere hun kritiserer i år? Fargen på gavebåndet, eller kanskje at den ikke er dyr nok? :P". Når du vet at det er flere som ruller med øynene når den slemme kommentaren kommer, så blir det mindre kjipt for deg, og mer underholdning.Mulig det er slemt, men det er sånn karma fungerer.Ellers ville nok jeg ha svart med en tilsvarende kommentar. "Jeg kan si det samme selv", "når ble du så perfekt?" eller "vær heller takknemmelig du " (Ikke glem smilet og blunkefjeset).
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #13 Skrevet 18. desember 2015 Er du alltid høflig og grei mot henne da? Du virker litt nebbete og som en som henger seg opp i detaljer. At hun bare vil at de voksne skal gi gaver til barna kan være at hun tenker på at det blir litt dyrt for andre å kjøpe gaver til alle barna og de voksne i hennes familie. Vi har det også sånn at vi bare kjøper til barna til kusinen min. Anonymkode: 44b9f...989
Gjest Trollkarlen Skrevet 18. desember 2015 #14 Skrevet 18. desember 2015 Eneste løsning er å redusere din kommunikasjon til kun "skjerp deg". Ærlig talt disse svigerproblemene som kommer frem her på KG. Det er da for faen ikke verdt å holde på svigerfamilien når de for faen ikke kan oppføre seg. Operer med null toleranse og lev et lykkeligere liv.
Bokdamen Skrevet 18. desember 2015 #15 Skrevet 18. desember 2015 At hun bare vil at de voksne skal gi gaver til barna kan være at hun tenker på at det blir litt dyrt for andre å kjøpe gaver til alle barna og de voksne i hennes familie. Vi har det også sånn at vi bare kjøper til barna til kusinen min. Anonymkode: 44b9f...989Hvis jeg ikke misforstår, er det sånn at alle gir gaver til hennes barn, men ingen andre får gave for det er bare barna som skal ha gaver. Hvis økonimi er et tema i en sånn setting kan TS gi gave til tantebarna, men det skulle bare mangle at ikle TS og mannen får gave av svigerinnen m/familie. Det kan ikke være sånn at hvis man ikke vil/kan få barn skal man ikke får gaver... 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #16 Skrevet 18. desember 2015 TS her!Tusen takk for svar, det setter jeg pris på! Det var kanskje litt utydelig i startinnlegget, men vi gir kun gaver til barna hennes. Hun har selv bestemt at vi voksne ikke skal gi gaver oss i mellom, så vi verken gir eller får noenting til/fra henne (med unntak av bryllup og jubeleer og slikt, hvor gavegivingen hittil har vært enveis).Å gi gaver til barna på julelunch o.l er en god idé, men de bor to timer unna, så det blir litt unaturlig å kjøre opp og hente dem, ha lunch/gavepakking, så kjøre to timer for å levere dem igjen. Totalt blur det jo åtte timers kjøring.TS Anonymkode: 7e4e5...ee7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #17 Skrevet 18. desember 2015 Hvis jeg ikke misforstår, er det sånn at alle gir gaver til hennes barn, men ingen andre får gave for det er bare barna som skal ha gaver. Hvis økonimi er et tema i en sånn setting kan TS gi gave til tantebarna, men det skulle bare mangle at ikle TS og mannen får gave av svigerinnen m/familie. Det kan ikke være sånn at hvis man ikke vil/kan få barn skal man ikke får gaver...det er akkurat dette som er situasjonen. For vår del er ikke økonomien noe problem. Selv syntes jeg det er veldig koselig å gi gaver, og bruker derfor mye tid og omtanke når jeg finner dem. Derfor er det ekstra sårt at noe jeg (og min mann) bruker tid, penger og omtanke bak aldri får noe annet en spydigheter og kritikk.TS Anonymkode: 7e4e5...ee7
Gjest morhjertegod Skrevet 18. desember 2015 #18 Skrevet 18. desember 2015 Jeg har en svigerinne/svoger som bytter inn halvparten av gavene de får til Jul/bursdager, for seg selv og barna. Om de ikke får akuratt det de ønsker seg, så bytter de det inn. Vi har kjøpt dyre, fine, praktiske ting, det gjør også resten av familien. Men uansett om det er kjøkkenutstyr, sengetøy, hånklær, ting til huset, så blir det byttet inn. Ungenes leker blir ikke åpnet, men byttes inn, de har nok leker. Klærne til barna er for store, kan ikke oppevare dem til de passer, de har nok klær osv.. Min svigerinne elsker shoppe, så misstenker at hun ser gaver som penger, noe hun kan kjøpe nye ting for. Vi har gitt opp, gir bare gavekort til alle i familien, kjedelig, men da blir det ingen klager.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #19 Skrevet 18. desember 2015 det er akkurat dette som er situasjonen. For vår del er ikke økonomien noe problem. Selv syntes jeg det er veldig koselig å gi gaver, og bruker derfor mye tid og omtanke når jeg finner dem. Derfor er det ekstra sårt at noe jeg (og min mann) bruker tid, penger og omtanke bak aldri får noe annet en spydigheter og kritikk.TSAnonymkode: 7e4e5...ee7ja det må jeg si meg enig, i hvis det er slik så er det litt rart. Har dere en god tone ellers utenom gaveoverrekkelser? Anonymkode: 44b9f...989 1
Gjest Franke Ann Skrevet 18. desember 2015 #20 Skrevet 18. desember 2015 det er akkurat dette som er situasjonen. For vår del er ikke økonomien noe problem. Selv syntes jeg det er veldig koselig å gi gaver, og bruker derfor mye tid og omtanke når jeg finner dem. Derfor er det ekstra sårt at noe jeg (og min mann) bruker tid, penger og omtanke bak aldri får noe annet en spydigheter og kritikk.TSAnonymkode: 7e4e5...ee7Men da dropper du å legge inn noe tid og omtanke i det i år, og så kjøper du henne et par sokker eller noe sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå