Letti Skrevet 5. oktober 2004 #1 Del Skrevet 5. oktober 2004 Et lite kinkig problem: For tre år siden flyttet vi inn i det huset i bor i pr i dag. Da vi flyttet inn, spurte vi om vi kunne male litt, da alt var helt hvitt. Huseier sa da muntlig at det var helt greit, og som han "slang" til: "alt blir til det bedre!" En tid senere kom han innom, og jeg viste han rundt og han syns det var blitt fint og da sa han: "Dette er mors farger!" Etter noen dager kom det "trusselbrevet" i posten om at vi hadde gjort ting uten lov!!!! :evil: Og i brevet stod det at vi måtte male tilbake til de "orginale" fargene når vi en gang skulle flytte. Nå sa vi opp leieavtalen for en mnd siden og nå truer huseier med og kaste oss ut siden vi har malt uten lov og han skal ha depositumet for og male etter oss og til vasking av huset. Da sprakk det noe for meg, men jeg klarte og skrive et saklig brev til advokaten deres og la frem vår side av saken og sa at vi først må få lov til og overta vårt nye hus også må vi få male og så skal det vaskes. :evil: Og så kan de evnt komme og klage, stille evnt. krav eller hva de måtte finne på. I dag kom det mail fra advokaten om at vi måtte skrive under en protokoll ved tilbakelevering av nøkler. :cry: Vi har leid tre steder før og aldri opplevd maken. Naboen vår her har leid dette huset tidligere og de sa at huseier er "klin gæren". En annen nabo hadde ringt huseier ved et tilfelle hvor leieboer hadde en hund som skremte både unger og voksne i gata og det endte med at denne naboen ble skjelt ut av hun vi leier av :o Nå trenger jeg gode råd og har dere peiling på hva huseier kan gjøre og hva vi kan gjøre, så er jeg kjempetakknemlig for svar. Jeg fikk vite at vi skulle få se dette skjemaet/protokollen før vi ga nøkkel tilbake, men jeg vil ha det skjemaet/protokollen NÅÅÅ!!! Sendte mail tilbake at vi ville ha det omgående. I morgen ringer vi advokat og så får alt gå gjennom dem. Mister nattesøvnen av dette. Jeg kan fint overleve de pengene, hvis de har krav på de, men ikke søren om jeg gir de fra meg sånn helt uten videre. :evil: Vi har alltid vært punktlig med husleie, betalt det vi har fått regning på i tillegg (vanntillegget) osv osv. Vi har tilogmed til jul betalt fjorten dager før tiden (den 15 istedet for 30). Vi har god omgang med naboene, vi er stille og rolige og jeg kan ikke se hva vi har gjort som gjør at huseier kan oppføre seg som en dri..... Ikke flyter søpla i hagen og ikke står bikkja og bjeffer og vi har gitt beskjed om div ting hvis det har vært noe. To ganger har det brent hos oss og da har vi ringt umiddelbart. Gi meg råd............................. :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. oktober 2004 #2 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hva er det som står i kontrakten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 5. oktober 2004 Vi har standard husleiekontrakt fra "Huseierens landsforbund". Var det noe spesielt du tenkte på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. oktober 2004 #4 Del Skrevet 5. oktober 2004 Vi har standard husleiekontrakt fra "Huseierens landsforbund". Var det noe spesielt du tenkte på? Jeg er redd du stiller litt svakt i denne saken. Muntlig kontrakt er jo i teorien like god som en skriftlig, men du kan ikke bevise at han sa dette. Fra en webside "Du som leier kan i utgangspunktet selv ikke pusse opp eller male boligen uten utleierens samtykke. Hvis du gjør det, kan utleieren blant annet kreve erstatning for sitt økonomiske tap som følge av de forandringer du har gjort". Det beste rådet mitt er å stryke han med hårene, og love at dere maler så fort som mulig. (gjem en reke et sted i leiligheten ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 6. oktober 2004 (gjem en reke et sted i leiligheten ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. oktober 2004 #6 Del Skrevet 6. oktober 2004 Dere har vel en oppsigelsestid dersom dere har husbankens standardavtale, og så lenge dere selv maler tilbake til orginale farger og vasker ut av leiligheten slik at den er i samme forfatning som når dere overtok den, så har han ikke noen krav på depositumspengene deres. jeg leier profesjonelt, her har vi en vaktmester som går igjennom leiligheten sammen med ny leietaker den dagen vi får nøklene. SAMMEN skriver vi ned feil og mangler som da er der før vi flytter inn, slik at vi ikke kan bli belemret med dette ved utflytting. jeg kan vel også male om, men jeg må male tilbake til orginalfargen før jeg flytter, da det er forskjell på standarfargen som er veldig nøytral og farger etter personlig smak. vet ikke helt hvor dere kan henvende dere, men gjør dere deres innen oppsigelsestiden, så ser jeg ikke noen grunn til at huseier skulle ha krav på depositumspengene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2004 #7 Del Skrevet 6. oktober 2004 Og jeg som trodde det vanlige var at huseier til og med betalte for malingen. Det tilbudet har jeg ofte fått når jeg har flyttet inn noe sted. Dersom jeg vil pusse opp noe, så kan jeg bare kontakte dem, så kan de dekke en del slike ting. Sånt øker jo faktisk verdien på leiligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. oktober 2004 #8 Del Skrevet 6. oktober 2004 så sant huseier faktisk selv ville pusset opp, eller liknende, så betaler nok ofte huseier for maling. jeg har også bodd et sted der huseier egentlig syntes det var greit, men jeg ville male, da betalte de også. men om de har en "standard-farge", så er det lettere å leie bort igjen, uten at nestemann skal like fargen forrige leietaker likte. men slikt skal vel avtales i forkant? om du kan male, så kan du male (så lenge det ikke er helt ville farger...) skal det males tilbake før utflytting, så burde dette vært avtalt når maling ble snakket om i første omgang. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huff Skrevet 8. oktober 2004 #9 Del Skrevet 8. oktober 2004 Hei! Jeg jobber med boligutleie. Opprettet dere i fellesskap en depositumskonto da leieforholdet startet? Huseieren kan ikke uten videre ta penger fra en slik konto dersom dere ikke har unnlatt å betale inn husleie. Hvis dere har standard kontrakt, skal dere ifølge den levere boligen tilbake i samme stand som da dere flyttet inn. En muntlig avtale om at det er ok å male er juridisk bindende, men veldig vanskelig å bevise. Her blir det ord mot ord. Så lenge dere er ute til avtalt tid og da har vasket rundt og malt tilbake til original farge, har huseieren ingenting å hente, slik jeg kan se det. Vi går alltid gjennom boligen med leietakeren, både før innflytting og ved utflytting. Protokollen underskriver vi i fellesskap. Jeg råder ALLE til å få alle slike små-avtaler skriftlig. Hvis det blir mye ekstra arbeid for utleieren, skriv avalen selv og få huseieren til å skrive under, enkelt og greit. Ta bilder av skader som er i leiligheter når dere flytter inn. Da kan ingen komme i ettertid og kreve dekning for skader dere ikke har skyld i. Hilsen meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå