Gå til innhold

Er Zumba egentlig trening??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag testet jeg Zumba for første gang. Jeg likte det forsåvidt godt, dansetrinnene var morsomme og musikken var bra. Men som trening- jeg vet ikke helt altså, men jeg syntes ikke akkurat jeg hadde vært gjennom noen treningsøkt etter en time med Zumba...

Jeg er riktignok litt trent fra før (men ikke noe enormt altså, løper vel i snitt totalt 1-1,5 mil pr uke + trener litt styrke), men Zumba var jo ikke slitsomt i det hele tatt. Ikke på noe tidspunkt ble jeg i nærheten av andpusten, og jeg ble også bare såvidt litt svett etter en time med dansing (og jeg var energisk med på alt instruktøren gjorde)

Så derfor tenkte jeg på at dette kanskje uansett egentlig ikke regnes som trening, men mer som dans/fritidsaktivitet?! Hva tenker dere? Regner dere Zumba som trening?

Anonymkode: 76b42...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes Zumba er heftig tungt, og jeg er heller ikke dårlig trent. Kanskje styrken min ligger andre steder. 

Anonymkode: 78d4e...703

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare prøvd zumba noen få ganger, ble ikke sliten, men det kan kanskje ha noe med at jeg ikke fikk det ordentlig til..:P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke den "go hard or go home"-holdningen til trening/aktivitet. Jeg skjønner ikke hva du oppnår med denne tråden TS, annet enn å implisitt kritisere de som går på zumba (og føler at de har utbytte av det).

I større og større grad så skal man perfeksjonere/optimalisere alt mulig, og det har nesten blitt en vedtatt sannhet (i alle fall på nettet) at man MÅ løfte frie vekter og løpe 4x4-intervaller. Hvis man ikke gjør det ideelle kan man like gjerne la vær liksom. Det eneste man oppnår med å bygge opp under den tanken, er at terskelen for å komme seg opp av sofaen bare blir høyere og høyere!

Når det er sagt, så vil jeg definere trening som noe man gjør systematisk over tid, for å bli bedre/utvikle seg. Så det kommer ann på målet (og selvfølgelig forutsetninger) mer enn intensiteten. Zumba kan være trening, hvis det brukes som et element i en plan for bedre kondisjon (eller hvis man vil trene seg til mykere hofter f.eks.). I andre tilfeller så er det mosjon, fordi målet bare er å røre på seg/bli svett. Akkurat som løping er mosjon, hvis du bare en "tilfeldig" løpeøkt uten mål og mening, og dans kan være trening hvis du jobber/øver for å bli en bedre danser...

Uansett, det er da ikke noe galt med å mosjonere! De fleste av oss skal jo ikke til OL uansett! :P Zumba er en helt super aktivitet hvis man synes det er gøy: Ingenting er bedre enn det man faktisk fortsetter å gjøre igjen og igjen! Hvor svett man blir kommer vel ann på innsats (hvor store man gjør bevegelsene), hvor god form man er i, og ikke minst akkurat den timens instruktør/koreografi.

Endret av kanelsnurr
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt ikke å kritisere de som går på Zumba og synes at de får utbytte av det- og jeg mener ikke at en treningsøkt nødvendigvis må være på linje med treningsøktene til en som skal til OL :rolleyes: Som sagt trener jeg ikke voldsomt mye selv, heller. 

Men ja, jeg er litt opptatt av at når jeg først har kommet meg på trening, og har satt av tid til det i en travel hverdag (med blant annet to små barn og full jobb), så ønsker jeg å føle at jeg faktisk har trent også.

Som du selv sier, så kan det regnes som mosjon dersom målet er å røre seg og bli svett. Men som sagt opplevde jeg knapt nok å bli svett, og det føltes heller ikke ut som om jeg hadde "rørt" så veldig på meg etter timen med Zumba. Blir langt mer svett og sliten av en time med husarbeid, for å si det sånn. 

Helsedirektoratet anbefaler jo at man er i bevegelse som får opp pulsen i minst 30 minutter hver dag- det er dette de definerer som trening/mosjon. Jeg fikk ikke pulsen opp av Zumba, og det så ikke ut som om noen av de rundt 20 andre i lokalet fikk det heller. Det er selvsagt mulig at instruktøren ikke hadde laget et "tøft" nok program, men han virket veldig flink og dreven, så jeg vil tro han hadde peiling på det han drev med.

Derfor var mitt spørsmål altså, som nevnt, om Zumba egentlig ikke kan regnes som trening/mosjon (siden du er så opptatt av å skille på dette).

Anonymkode: 76b42...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zumba går vel mer under husmormosjon enn toppidrett. Men selv under mine kritiske manneøyne er zumba trenining. Trening er mer enn bare å bli sterkere og mer utholden. Koordinasjon, balanse og bevegelighet er også viktige elementer som må trenes.

Anonymkode: c8a38...79c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at 1) Enten så har du ikke tatt hardt nok i på øvelsene, kanskje fordi du bruker tid på å lære deg trinnene og ikke henger med

eller

2) Du har vært på en time med en instruktør som ikke er så slitsomt. Jeg gikk regelmessig på Zumba lenge og jeg ble kjempesvett og sliten etter hver time. Jeg synest det var fantastisk bra trening. Med de rette trinnene og intensitet så er det absolutt god trening. Jeg er ikke dårlig trent.  Men som sagt, det er utrolig mange forskjellig dansetrinn i timene, så det kan være at på den du går, så er det litt lav intensitet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på instruktøren og hvor "flink" du er til å følge trinnene. Jeg ble alltid veldig sliten av zumba, men det var mer slitsomt etter at jeg hadde trent jevnlig i et års tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker som @lillsunshine.

Har hørt før det du sier, Ts. Til og med når vi har en zumbatrener som virkelig er godt trent og det er krevende hard trening hvis man klarer å holde følge, spenner musklene i kroppen og tar godt i det man klarer. Treneren er gjennombløt av svette, og det er mange andre også. Men så er det de som ikke er så svette, og som sier at det er for lite trening for dem. Det er faktisk litt vittig. For de som sier det er ofte de som er minst trent.

Ja, Zumba er god trening.

Selv om ikke alle vil yte sitt beste, men bare ha det gøy, kan det også være at de har god utbytte av det for gledens skyld. Da er det veldig verdt det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker som @lillsunshine.

Har hørt før det du sier, Ts. Til og med når vi har en zumbatrener som virkelig er godt trent og det er krevende hard trening hvis man klarer å holde følge, spenner musklene i kroppen og tar godt i det man klarer. Treneren er gjennombløt av svette, og det er mange andre også. Men så er det de som ikke er så svette, og som sier at det er for lite trening for dem. Det er faktisk litt vittig. For de som sier det er ofte de som er minst trent.

Ja, Zumba er god trening.

Selv om ikke alle vil yte sitt beste, men bare ha det gøy, kan det også være at de har god utbytte av det for gledens skyld. Da er det veldig verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på trening og mosjon, antar jeg. Forskjell på folk også. Hva som er slitsomt kommer an på hvor god form man er i, hva man er vant til og hvor mye man tar i. Kan også variere med om man synes det er morsomt/vanskelig eller ikke. Både for kjedelig og for vanskelig teknisk kan få noe til å virke mer slitsomt fysisk selv om det objektivt sett er like anstrengende for muskler/lunger. Akkurat denne timen var for deg mer av mosjon enn trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener Zumba flere ganger i uken og med tre ulike instruktører. Kan bare si med en gang at det er STOR forskjell på de tre. Hun ene er veldig rolig i alle trinn og jeg er på hennes timer mest for kos og fordi jeg liker å danse. De to andre er det full fres i og holder tempoet oppe så det holder med mye armer og ben,  noe som gir meg mye mer treningsutbytte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut i frå den skildringa du kom med, så ville eg ikkje telt den økta som trening. Dei som blir sveitte og andebarkji av zumba vil sikkert rekne det som trening, og det med rette. 

Det må vere lov å spørje om kva ein reknar som trening? Eg reknar ikkje gåturar med som trening, anna enn når eg går lange turar i krevjande terreng og gjerne med sekk, og då berre som roleg langtur. Andre vil definere gåturar som trening. Eg var ein eviglang diskusjon her om nett det ein gong, sidan eg ikkje ville definere gåtur som trening dersom ein ikkje opparbeidde seg lit puls. Så der er ein openberrt usamd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du synes det ble for lett, har du vurdertzumba med vekter festet til kroppen?

Endret av herremann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har deltatt på en drøss med zumbatimer. Min erfaring er at treningseffekten er veldig avhengig av instruktøren og hvordan vedkommende bygger opp timen. Noen bruker mye tid på koreografi og innlæring av trinn, der man kanskje må stoppe opp litt underveis for å lære en slags dans. Da blir ikke treningseffekten så høy. Andre kjører enkle trinn, med ny koreorafi for hver låt. Dette kan være knalltungt og veldig bra kondisjonstrening. Som med all annen gruppetrening i sal avhenger treningseffekten av at du selv gjør store bevegelsesutslag med kraft i hver move..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer VELDIG an på instruktøren. Jeg trener Zumba med en instruktør der det er masse hopp og sprett, knebøy og utfall og det er like slitsomt som en cardio puls time. Og så trener jeg også med en som er mye roligere der det er mer trinn og gradvis pulstopp. Det ser jeg mer på som kos enn trening - omtrent som å gå på tur i hurtig tempo. På den litt mer rolige timen så benytter jeg sjansen til å hoppe alle steder det passer og jeg bruker store bevegelser ved mambo-cha-cha. Jeg ser mange som bare luller rundt og nesten ikke tar i men det viktigste er jo å være i aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zumba er knallbra trening, jeg forbrenner 600-700 kcal på 50 minutt Zumba.. har også vært på noen ganske rolige timer, som ikke er så effektive, så fortstår at noen kan ha den oppfatningen om man har vært på slike timer.. men med en god instruktør kan det være steinhardt!

Anonymkode: 2dfd6...865

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...