fullkornspasta Skrevet 17. desember 2015 #1 Del Skrevet 17. desember 2015 Okei, har en innlevering med mange oppgaver i kjemi til klokken 23:00 idag, og som vanlig begynte jeg ikke på den før samme kveld den skal leveres. Jeg har gjort alle oppgavene, men denne sliter jeg med. Vi har ligningen 6 CO2 + 6H2O → C6H12O6 + 6O2. Hvor mange liter O2 (g)dannes når 49 l CO2 reagerer med 36 g vann (v/25 ◦C)?Setter uendelig stor pris på om noen kunne hjulpet meg med denne, og forklart fremgangsmetode! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 17. desember 2015 #2 Del Skrevet 17. desember 2015 (endret) Fra den balanserte likningen ser du at det dannes like mange mol O2 som det i utgangspunktet er mol CO2. Molart volum for en hver gass er 22,4 l/mol ved 0 grader og 1 ATM. Og siden det er like mange mol O2 som CO2, vil det dannes like mange liter O2 som du hadde av CO2, antatt at CO2 foreligger i gassform. Endret 17. desember 2015 av Rosalie 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenta Skrevet 18. desember 2015 #3 Del Skrevet 18. desember 2015 Fra den balanserte likningen ser du at det dannes like mange mol O2 som det i utgangspunktet er mol CO2. Molart volum for en hver gass er 22,4 l/mol ved 0 grader og 1 ATM. Og siden det er like mange mol O2 som CO2, vil det dannes like mange liter O2 som du hadde av CO2, antatt at CO2 foreligger i gassform.Hei,dette med molart volum har jeg aldri hørt om - lenge siden jeg hadde om dette, men jeg lurer på noe for nysgjerrighet skyld:Om vi bruker den formelen får vi 49/22,4 = 2,1875 mol CO2. Men 36 gram vann er "bare" 2 mol vann, siden molar masse er 18 gram. Vil det ikke da bli også "bare" 2 mol O2?Men ser at TS skriver 25 grader, ser på wikipedia at molart volum da blir 24,8 l/mol, og da blir det under 2 mol, slik at da vil det være overskudd av vann, og vi får uansett svaret du oppgav Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 18. desember 2015 #4 Del Skrevet 18. desember 2015 Se den balanserte likningen, den viser at antall mol CO2 = antall mol O2. Vannet trenger man ikke blande inn (se den balanserte likningen at oksygenatomene fra H2O bindes i C6H12O6.Kunnskapen om at ved et gitt trykk og temperatur så vil molart volum av alle gasser være likt gjør at man i oppgaven til TS finner at V(O2) = V(CO2) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenta Skrevet 26. desember 2015 #5 Del Skrevet 26. desember 2015 Den 18. desember 2015 at 23.59, Rosalie skrev: Se den balanserte likningen, den viser at antall mol CO2 = antall mol O2. Vannet trenger man ikke blande inn (se den balanserte likningen at oksygenatomene fra H2O bindes i C6H12O6. Kunnskapen om at ved et gitt trykk og temperatur så vil molart volum av alle gasser være likt gjør at man i oppgaven til TS finner at V(O2) = V(CO2) Det skjønte jeg ikke. At vannmengden ikke har noe å si? Det er da klart at det har noe å si, med mindre det er såkalt "overskudd av vann", eller lik mengde. Hva om det hadde vært 1 gram vann i stedet for 36 gram? Eller 0 gram? I sistnevnte tilfelle hadde det ikke skjedd noen reaksjon i det hele tatt. Det reaksjonsligningen viser, er at om man har 6 mol CO2 og 6 mol vann, så får man 1 mol glukose og 6 mol O2. Om man f.eks har 6 mol CO2 men "bare" 3 mol vann, så er det antall mol vann som bestemmer hvor mye glukose og O2 det blir. I det tilfellet blir det da 0,5 mol glukose og 3 mol O2, slik at halvparten av CO2-mengden blir "til overs". Slik jeg husker det i hvert fall, men mulig vi snakker forbi hverandre her..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persephone Skrevet 26. desember 2015 #6 Del Skrevet 26. desember 2015 Dette er en typisk oppgave for å finne den begrensende faktoren.Begrensende faktor vil si at en av reagensene vil være i overskudd, og når alt av denne reagenten er brukt opp vil reaksjonen ikke lenger gå. Vi ser at molforholdet mellom karbondioksid, vann og oksygen er 1:1:1. Vi finner så antall mol av karbondioksig og vann. Den av disse verdiene som er lavest, avgjør hvor mange mol av den andre som reagerer, og hvor mye oksygen som dannes. Siden vi har antall mol karbondioksid lik 2,1875, og antall mol vann lik 2, vil det altså dannes 2 mol oksygen. Da bruker du bare gassformelen for å finne hvor mange liter oksygen dette tilsvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hottrio Skrevet 26. desember 2015 #7 Del Skrevet 26. desember 2015 Regn om mengdene til mol først; 49 l CO2 = ? mol og 36 g H2O = ? mol. Finn ut om det er CO2 eller H2O som brukes opp først, altså er den begrensende faktor. Både CO2, H2O og O2 har et 1:1:1 forhold i reaksjonen, så antall mol O2 som dannes er det samme antall mol som den det er minst av på venstre side i reaksjonen, dvs. ente CO2 eller H2O. Så regner du om antall mol O2 til antall liter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 6. januar 2016 #8 Del Skrevet 6. januar 2016 (endret) Vann er begrensende reaktant, så det vil dannes like mange mol oksygen som du har vann. Altså 2 mol. Endret 6. januar 2016 av stan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå