Gå til innhold

Merker jeg blir oppgitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gav vekk et kattekull i fjor. Nå ser jeg at den ene katten ligger ute til omplassering. Fok sto i kø for å adoptere disse kattene. Jeg gav vekk katten til ei lovte at de skulle ta den som sitt eget familiemedlem og behandle den deretter. Vi gav vekk fem katter, og over tyve familier som ønsket å adoptere. Jeg trodde virkelig på at vedkommende forsto at katter lever i 20 år, ikke i ni måneder... Jeg blir helt oppgitt, og så med vantro annonsen som ligger ute nå. Alle vet jo hva som skjer med puser man ikke finner omplasseringshjem til... Er sjokkert... Tenk over hva slags ansvar det er før dere anskaffer dere dyr! Dette er bare trist, og ødelegger jula her i huset. Selv har vi en katt fra det kullet, og kattemor. 

Anonymkode: 97d9c...d51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alltid leit med nye eiere som ikke er som man tror, men når man velger å få et kull er det greit å ta med i regninga at nettopp noen av disse kan komme i retur, som alle seriøse oppdrettere av dyr gjør. Bli like oppgitt over dem som ikke har plass eller alternativ til å ta tilbake dyr de setter til verden, som dem som skaffer seg dyr uten å vite hva de sier ja til.

• Liker 8
Skrevet

Vurderer å ta kontakt med henne for å ta den tilbake for å spare den for å ende opp i nok et dårlig hjem. Men så var det det med ressurser til en til og plass. Kan ikke folk tenke litt over hva de går til, når de anskaffer seg en katt. Den lever i opptil tyve år. Ikke i noen måneder.

Skrevet

Kanskje de ble allergiske? Synes ikke du skal dømme uten å kjenne historien. Vi måtte også omplassere et dyr, etter en sykehusinnleggelse der en spesialist frarådet oss å ha noen form for pelsdyr eller fugl. 

• Liker 6
Skrevet

Dette er grunnen til at man ikke skal gi bort dyr. De særiøse er villige til å betale for det nye familiemedlemmet. 

Anonymkode: 3d42b...fe4

• Liker 4
Skrevet

Kanskje de ble allergiske? Synes ikke du skal dømme uten å kjenne historien. Vi måtte også omplassere et dyr, etter en sykehusinnleggelse der en spesialist frarådet oss å ha noen form for pelsdyr eller fugl. 

Som årsak skrev de at de vil gi katten til noen som kan gi de mer kos og oppmerksomhet enn det de har mulighet til. 

Skrevet

Dette er grunnen til at man ikke skal gi bort dyr. De særiøse er villige til å betale for det nye familiemedlemmet. 

Anonymkode: 3d42b...fe4

Har virkelig lært dette nå. Litt for sent.. Tenkte å ikke sette en pris på dyrene, fordi de er liv, men snakke og bli litt kjent med disse nye eierne for å forsikre meg om at de ble tatt godt vare på.

Skrevet

Sånn er det å være oppdretter! For det er det man er når man har dyr som får unger og gir dem videre. Og det er det nok mange som ikke tenker på.

Jeg ville nok ha bedt om å få tilbake katten og heller ha prøvd å omplasser den selv.

• Liker 4
Skrevet

Sånn er det å være oppdretter! For det er det man er når man har dyr som får unger og gir dem videre. Og det er det nok mange som ikke tenker på.

Jeg ville nok ha bedt om å få tilbake katten og heller ha prøvd å omplasser den selv.

Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for at det skal bli en åpen og ærlig samtale med henne. Skrive i sms at jeg har sett annonsen, og at jeg kan tilby meg å hjelpe henne?

Skrevet

Ja! Si at du har sett at hun annonserer katten hun fikk av deg for x måneder siden og du at tilbyr deg å overta katten. Ingen anklager eller ufinheter. Bare konstatering av fakta.

• Liker 1
Skrevet

Ja! Si at du har sett at hun annonserer katten hun fikk av deg for x måneder siden og du at tilbyr deg å overta katten. Ingen anklager eller ufinheter. Bare konstatering av fakta.

Nå er det uheldigvis sånn at jeg leier hos en som ikke tillater flere enn de kattene jeg har... Så jeg står dårlilg til sånn. Men vil gjøre alt jeg kan for å få til dette, redde den.

Skrevet

Min erfaring er at det er lurt å sette kastrering av katten som et krav (før katten får gå ut), da får man silt ut mange useriøse katteeiere. I tillegg til at man bør ta en sum når man omplasserer katten.

• Liker 1
Skrevet

Skal du holde på med avl av huskatt så bør du begynne å ta betalt. Dyr kan ikke være gratis, da blir det bruk og kast. Om du er ansvarlig tar du og gir kattungene den første vaksinen og chipper dem før du selger dem. I kontrakten kan du ha med oppfølging på vaksine og som Tvist over meg nevner, kastrering. Flere som selger rasekatt har også med at kjøper skal kontakte selger ved omplassering, og at selger er behjelpelig i prosessen. 

Vi trenger ikke flere ukastrerte og uvaksinerte huskatter som blir alene.

Anonymkode: 725a0...145

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at det er lurt å sette kastrering av katten som et krav (før katten får gå ut), da får man silt ut mange useriøse katteeiere. I tillegg til at man bør ta en sum når man omplasserer katten.

Den katten er chippet, vaksinert, ormebehandlet og sterilisert, så er ikke noe i veien med det. Likevel klarer de å dumpe katten sin etter kort tid...

Skrevet

Skal du holde på med avl av huskatt så bør du begynne å ta betalt. Dyr kan ikke være gratis, da blir det bruk og kast. Om du er ansvarlig tar du og gir kattungene den første vaksinen og chipper dem før du selger dem. I kontrakten kan du ha med oppfølging på vaksine og som Tvist over meg nevner, kastrering. Flere som selger rasekatt har også med at kjøper skal kontakte selger ved omplassering, og at selger er behjelpelig i prosessen. 

Vi trenger ikke flere ukastrerte og uvaksinerte huskatter som blir alene.

Anonymkode: 725a0...145

Holder ikke på med avl, våre katter er steriliserte og kastrerte, og katten som ble omplassert, er chippet, vaksinert og sterilisert. Likevel dumper de katten, og jeg har ikke fått beskjed. Takk for gode forslag. 

Skrevet

De dumper vel strengt tatt ikke katten når de prøver å omplassere den. Kanskje var de ikke klar over ansvaret de skaffet seg, kanskje har livssituasjonen endret seg så de ikke kan beholde den. Sånt skjer, og da er det bedre at de omplasserer den enn at den lever under dårlige forhold.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...