Gå til innhold

Oppga akkurat kredittkortinfo på telefon fra USA. Dumt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg handler det som er bestillingsvare fra en nettbutikk basert i USA (som kun sender til USA, så jeg benytter JetCarrier).

Jeg sendte først et spørsmål på mail, og etter litt frem og tilbake på mail sa de at det var best om jeg bestilte med deres "rep" slik at de kunne pushe en bekreftelse på bestillingen gjennom til sin leverandør raskere. Fylte derfor ut et skjema med bestillingsinfo pr mail, og de ringte meg opp etter en halvtime for å ta kredittkortinfoen pr telefon. Det var kun standard info som man ville oppgitt i en bestilling ellers (kredittkortnr, utløpsdato og CVC)... men likevel.

Har noen opplevde det samme med amerikanske (nett)butikker, at kredittkortinfo skal gis ut muntlig på telefon?

Jeg sitter igjen med en litt guffen følelse, "alle" vet jo at man ikke skal gi ut kredittkortinfo på telefon... Samtidig virker de jo gjennomprofesjonelle, det kom bekreftelse på at ordren var registrert hos nettbutikken direkte etter samtalen. De er kanskje litt mer "hands on" i amerikanske butikker enn den helautomatiske tilnærmingen til norsk og internasjonale nettbutikker?

Anonymkode: f0546...616

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg handler det som er bestillingsvare fra en nettbutikk basert i USA (som kun sender til USA, så jeg benytter JetCarrier).

Jeg sendte først et spørsmål på mail, og etter litt frem og tilbake på mail sa de at det var best om jeg bestilte med deres "rep" slik at de kunne pushe en bekreftelse på bestillingen gjennom til sin leverandør raskere. Fylte derfor ut et skjema med bestillingsinfo pr mail, og de ringte meg opp etter en halvtime for å ta kredittkortinfoen pr telefon. Det var kun standard info som man ville oppgitt i en bestilling ellers (kredittkortnr, utløpsdato og CVC)... men likevel.

Har noen opplevde det samme med amerikanske (nett)butikker, at kredittkortinfo skal gis ut muntlig på telefon?

Jeg sitter igjen med en litt guffen følelse, "alle" vet jo at man ikke skal gi ut kredittkortinfo på telefon... Samtidig virker de jo gjennomprofesjonelle, det kom bekreftelse på at ordren var registrert hos nettbutikken direkte etter samtalen. De er kanskje litt mer "hands on" i amerikanske butikker enn den helautomatiske tilnærmingen til norsk og internasjonale nettbutikker?

Er dette en safe nettbutikk?

Hva heter den?

Anonymkode: 9114e...6a8

Skrevet

House of Brides. Det var ikke en brudekjole, men "alt" de selger i den bransjen er bestillingsvarer.

De virker seriøse basert på det jeg kan finne om dem på nett, men syns hele transaksjonen var veldig uvant og merkelig. Jeg har handlet mye på nett tidligere, men stort sett via Ebay eller fra internasjonale aktører. Det er kanskje sånn de gjør det i USA?

TS

Skrevet

Tror dette går bra. Er ikke helt uvanlig at amerikanske nettbutikker gjør det på denne måten overfor internasjonale kunder. 

• Liker 2
Skrevet

Aldri ALDRI oppgi kortinformasjonen til noen og spesielt ikke over telefon

Anonymkode: 6aca6...11c

• Liker 1
Skrevet

Jeg ga nettopp min info over tlf til en ved kundeservice i SAS som endret sete, og la til bagasje for meg. Det var jeg som ringte da, så det er jo en ganske annen sak.

Når man blir oppringt kan jo de som ringer gi seg ut for å være hvem som helst.

Anonymkode: 49b32...e73

Skrevet

Hvordan mener du da vi skal kunne handle via telefon eller nett / kombinasjon av disse mulighetene? 

Normalt handler vi med kredittkort ved rjernkjøp. Da har vi sikkerhet i at kredittkortselskapet kan hjelpe oss om vi kommerni knipe. Skal man handle, må man oppgi kortets nummer på fremsiden, utløpsdato og år, samt koden på baksiden. Det man ikke oppgir er kontonummeret kortet er knyttet til, pin kode! eller andre opplysninger. 

Ringer du et reiseselskap i Norge for å bestille en charterreise og det er mindre enn 30 dager til reisen starter, så er dette enestemåten å få betalt på. Altså,å oppgi kortnummer, utløpsdato og år, samt CVC koden. 

Å bruke andre kort enn kredittkort er risik ved denne typen handel. 

Anonymkode: 6be0a...ca4

• Liker 2
Skrevet

Jeg ga nettopp min info over tlf til en ved kundeservice i SAS som endret sete, og la til bagasje for meg. Det var jeg som ringte da, så det er jo en ganske annen sak.

Når man blir oppringt kan jo de som ringer gi seg ut for å være hvem som helst.

Anonymkode: 49b32...e73

Du vet heller ikke om han noterte dette ned gor å så misbruke det senere. Så nei, det blir samme sak. 

Skrevet

Du vet heller ikke om han noterte dette ned gor å så misbruke det senere. Så nei, det blir samme sak. 

Å misbruke informasjon man får i embets medføre medfører faktisk at man mister jobben i tillegg til å bli straffeforfulgt. Ville du risikert det? Hvor mange ganger for dagen tror dere ikke disse personene får denne typen info? Kunden har også faktisk et ansvar for å følge med på hva som går ut av kontoen og å varsle banken straks noe unormalt blir oppdaget. 

Greit å være skeptisk, men unødvendig å bli helt paranoid.

• Liker 1
Skrevet

Å misbruke informasjon man får i embets medføre medfører faktisk at man mister jobben i tillegg til å bli straffeforfulgt. Ville du risikert det? Hvor mange ganger for dagen tror dere ikke disse personene får denne typen info? Kunden har også faktisk et ansvar for å følge med på hva som går ut av kontoen og å varsle banken straks noe unormalt blir oppdaget. 

Greit å være skeptisk, men unødvendig å bli helt paranoid.

Med tanke på hvor mange ansatte som stjeler fra arbeidsplassen og kollegaer, er illojale og har lav arbeidsmoral; ja man skal aldri stole på noen, selv ikke politiet, med kortinformasjon. 

Hvis du opgir at kortet er gyldig fram til 2019 så er det forsatt mulig å misbruke det hvis den ansatte sier opp jobben. Enkelte personer som stjeler gir fint blanke om jobben ryker, de kan forsatt shoppe og reise til dubai gratis. 

Skrevet

Med tanke på hvor mange ansatte som stjeler fra arbeidsplassen og kollegaer, er illojale og har lav arbeidsmoral; ja man skal aldri stole på noen, selv ikke politiet, med kortinformasjon. 

Hvis du opgir at kortet er gyldig fram til 2019 så er det forsatt mulig å misbruke det hvis den ansatte sier opp jobben. Enkelte personer som stjeler gir fint blanke om jobben ryker, de kan forsatt shoppe og reise til dubai gratis. 

Man sperrer jo selvfølgelig kortet og får nytt om det har blitt misbrukt.

Skrevet

Man sperrer jo selvfølgelig kortet og får nytt om det har blitt misbrukt.

selvfølgelig gjør man det, men gir du en noen informasjonen kan han sitte på det fram til utløpsdatoen eller til det er sperret.

Skrevet

Dette kan forekomme også ved kjøp fra norske nettbutikker da de gjerne har en funksjon for at butikken selv kan legge inn kortinformasjon der hvor kunden sliter med å få betalt på nett. Forutsatt at du

- handler på en seriøs nettbutikk til å starte med

- selv har startet kjøpsforsøket med nettbutikken, og du vet at din bestilling er vanskelig å få gjennomført kjøpet på nett, og dere i samtalen har tilfredsstillende dialog rundt dette

- alltid betaler med et rent kredittkort på nett (obs, ikke debetkort med tilknyttet kredittkortfunksjonalitet)

- følger opp kredittkortregningen din og ser at det ikke forekommer "ukjente trekk"

så bør dette være helt problemfritt. Vanlig netthandels-vett med andre ord.

Anonymkode: 46027...360

• Liker 2
Skrevet

Hvilken verden lever du i? Blir et kort misbrukt en gang så sperres kortet og kunden får automatisk nytt. Det er og en grunn til at kort fornyes med 2 til 3 års mellomrom, for å vanskeliggjøre misbruk! 

fint om folk er realitetets orientert om teori og praksis før de svarer i øst og vest. 

Skrevet

Hvilken verden lever du i? Blir et kort misbrukt en gang så sperres kortet og kunden får automatisk nytt. Det er og en grunn til at kort fornyes med 2 til 3 års mellomrom, for å vanskeliggjøre misbruk! 

fint om folk er realitetets orientert om teori og praksis før de svarer i øst og vest. 

JEEZ, er det så vanskelig. Får jeg kortinfoen din kan jeg velge å misbruke det i dag, hvilken som helst dag før utløpsdatoen ELLER frem til det blir sperret. Såpass bør du vite. 

Skrevet

JEEZ, er det så vanskelig. Får jeg kortinfoen din kan jeg velge å misbruke det i dag, hvilken som helst dag før utløpsdatoen ELLER frem til det blir sperret. Såpass bør du vite. 

Men det er ikke nødvendig å være så mistenksom... 

Jeg bruker alltid kredittkort (mastercard) og ikke visa (bankkort) på utenlandske nettbutikker. Da har du litt tid på deg og hvis du ikke mottar varen, kan du be banken om å stoppe betalingen.

Etter å ha brukt det på en amerikansk nettbutikk ble jeg oppringt av banken min. De hadde sett at jeg hadde brukt mastercard i usa samtidig som jeg hadde brukt bankkort i norge. Da sperret de masterkortet og ringte meg for å sjekke om det kunne være riktig. Så det er systemer i banken som overvåker misbruk og sperrer kortet umiddelbart.

Anonymkode: 2dfd9...c9f

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er pn kode man ikke skal oppgi til noen. Og selvsagt skal man være nøye på hvilke butikker man oppgir kortnr, CVC og utløpsdato til også. Jeg antar at en seriøs nettbutikk har rutiner for å ta hånd om ansatte som svindler eller forsøker å svindle kundene. Det hører med til å være seriøs.

Vet dere at ethvert brukersted med bankkortterminal kan gå inn å endre beløpet på transaksjonen? Dette kan gjøres for å rette feil. Det ville jo vært fullstendig idiotisk av bartenderen å endre fra en pils kr 100 til kr 5.000 og stikke kr 4.900 i lommen. Han KAN gjøre det, men han vil også bli tatt dersom kunden er oppmerksom og stedet har helt normale kontrollrutiner.

Skrevet
Den 17.12.2015 at 22.07, AnonymBruker skrev:

Enig i at dette er en uting, men noen ganger kommer du ikke unna. Mange hoteller som spør om dette når du ringer og booker rom på tlf.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...