AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #1 Skrevet 17. desember 2015 Jeg syntes det er helt sykt at folk regelrett tigger på Finn. De har alltid minst to barn, og far er som regel fraværende.Selvsagt.. alt kan skje. Man kan bli syk, skilt, arbeidsledig eller ufør - men teknisk sett så skal velferdsstaten Norge sørge for at man ikke skal gå under økonomisk? Er ikke dette tilfellet? Er julegaver en menneskerettighet?Men hva med forsikringer, bufferkontoer, barnebidrag, lån i familie, jobbe i helgene? Jeg mener, når du får barn så er det faktisk ditt ansvar. Hva med de stakkars ungene? Tror man de ønsker seg avisutklipp foreviget på internett hvor moren deres fullt offentlig tigger etter julegaver? Syntes heller ikke det er rett å dytte ungene foran seg på den måten for å skaffe empati.Jeg begynner jeg seriøst å lure på om folk tenker seg om før de får barn. Eller når de har to fra før av, med en vaklende økonomi, for så å bestemme seg for å få en tredje. Kan man ikke se for seg at noen scenarioer i livet faktisk kan gå dårlig? Er det ingen som planlegger?Er klar over at jeg kan høres kald og kynisk ut nå, men jeg for min del VET at jeg ikke kan få barn akkurat nå - fordi jeg har ikke økonomi til det. Jeg har bufferkonto og en rekke forsikringer, og ville aldri satt meg selv i en situasjon hvor jeg ble økonomisk avhengig av noen. Anonymkode: 76291...b2b 12
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #2 Skrevet 17. desember 2015 Er så enig! Synd at det ender opp med tigging (grunnet materialismen i Norge), men når det kommer til det å spytte ut unger, for så å bli alenemor... Akk! Greit, ting kan skje, men å planlegge litt er faktisk mulig... Om man selv er syk og det kun er mannen som jobber, ja, da får man ikke flere barn enn man vil kunne fø alene! Det er ikke en menneskerett å ha barn, hvor tre barn på en ufør mor er litt drøyt... Ok, kanskje flere blir uføretrygdet etter de får barn, men FLERE av de som skriver slike innlegg har vært syk i alle år, og har 3-4 unger... Stakkars barn Anonymkode: fbc66...8eb 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #3 Skrevet 17. desember 2015 Jeg er litt lei alle de som tigger på ulike kjøp og salg-grupper på facebook også. Det er mange hver dag nå som er på tiltak fra NAV, og som har flyttet til ny leilighet og trenger "alt", og om noen kan kjøre det til dem også. Og om man legger ut feks. klær til salgs kommer kommentarer som "kan du ikke gi det bort i stedet?". Fryktelig irriterende egentlig.. Anonymkode: f6a00...6c0 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #4 Skrevet 17. desember 2015 Dette er jeg enig i. Jeg leste for en stund siden en mor som på vei til Ullared tigget penger til seg og barna. Hun la ut kontonummer og ønsket penger til å handle for på turen og spurte om folk kunne vipse over til hennes konto.Jeg reagerte veldig på dette. Synes dette har blitt for mye av dette. Men hvem er det som hopper på dette og gir da`? Anonymkode: cdd8b...ad3 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #5 Skrevet 17. desember 2015 Det var en fyr som tilbydde en av disse damene å betale regninger mot sex. Da bar det rett til avisen. Vet ikke hva jeg synes om det. Jeg tror at om jeg hadde vært i så store problemer med gjeld så hadde jeg sikkert hatt sex mot betaling før jeg hadde lagt ut tiggeannonse ihvertfall. Anonymkode: 9ce16...e74 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #6 Skrevet 17. desember 2015 Det var en fyr som tilbydde en av disse damene å betale regninger mot sex. Da bar det rett til avisen. Vet ikke hva jeg synes om det. Jeg tror at om jeg hadde vært i så store problemer med gjeld så hadde jeg sikkert hatt sex mot betaling før jeg hadde lagt ut tiggeannonse ihvertfall. Anonymkode: 9ce16...e74Ja.. Hadde det vært ungene mine det var snakk om, og det ikke var mat på bordet- så ville jeg faktisk gått så drastisk til verks. Heller det enn å skyve ansvaret over på andre og forvente å få ting gratis, bare fordi man har dårlig råd. Jeg syntes det er helt sykt at folk forventer at andre skal ordne opp for seg! Anonymkode: 76291...b2b 4
PaperFlower Skrevet 17. desember 2015 #7 Skrevet 17. desember 2015 Jeg er egentlig litt enig i dette. Det er som nevnt tidligere ikke en rettighet å få julegaver. Det verste som kan skje ved at et barn ikke får julegaver er at andre barn (i klassen, f.eks.) finner det ut og kan være ekle mot barnet. Da må foreldre og eventuelt lærere være frempå og passe på så det ikke skjer. Kanskje kutte ut den runden med "hva fikk du til jul da?" som lærere så gjerne tar første skoledag på nyåret. (De gjorde iallefall det i "min tid".)Istedet for å på død og liv gi ting til barnet, kan man gå på en tur eller kose seg foran TVn. Tilbringe god gammeldags kvalitetstid sammen, og lære barnet at selv om h*n ikke får så mange julegaver i år, så skal de kose seg likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #8 Skrevet 17. desember 2015 Jeg syntes det er helt sykt at folk regelrett tigger på Finn. De har alltid minst to barn, og far er som regel fraværende.Selvsagt.. alt kan skje. Man kan bli syk, skilt, arbeidsledig eller ufør - men teknisk sett så skal velferdsstaten Norge sørge for at man ikke skal gå under økonomisk? Er ikke dette tilfellet? Er julegaver en menneskerettighet?Men hva med forsikringer, bufferkontoer, barnebidrag, lån i familie, jobbe i helgene? Jeg mener, når du får barn så er det faktisk ditt ansvar. Hva med de stakkars ungene? Tror man de ønsker seg avisutklipp foreviget på internett hvor moren deres fullt offentlig tigger etter julegaver? Syntes heller ikke det er rett å dytte ungene foran seg på den måten for å skaffe empati.Jeg begynner jeg seriøst å lure på om folk tenker seg om før de får barn. Eller når de har to fra før av, med en vaklende økonomi, for så å bestemme seg for å få en tredje. Kan man ikke se for seg at noen scenarioer i livet faktisk kan gå dårlig? Er det ingen som planlegger?Er klar over at jeg kan høres kald og kynisk ut nå, men jeg for min del VET at jeg ikke kan få barn akkurat nå - fordi jeg har ikke økonomi til det. Jeg har bufferkonto og en rekke forsikringer, og ville aldri satt meg selv i en situasjon hvor jeg ble økonomisk avhengig av noen. Anonymkode: 76291...b2bNederst i alle finnannonser finnes der med liten skrift og en annen farge, en plass å trykke som heter rapporter. Gjør du det på disse annonsene så blir de fjernet straks finn er på jobb og har muligheter til å fjerne. Synes dette er vår simple plikt, fordi tiggerannonsene ligger ofte på gis bort, og der er det regelbrudd å be om å få - tigge. Anonymkode: 61f4a...ac2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #9 Skrevet 19. desember 2015 Skulle ønske Oslo kommune hadde samme tiggerforbud! Blir sprø av alke tiggerne som blokkerer gatene hver dag! Anonymkode: 00af4...10e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå