AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #1 Skrevet 17. desember 2015 Er det riktig at jeg som foresatt må betale for husleie og livsopphold hvis sønnen min på 18 år velger å flytte? Han går siste året på videregående. I flg NAV så må jeg betale ham 8800 kroner i underholdningsbidrag. Hvis dette stemmer så blir jeg jo tvunget til å selge boligen min slik at han skal få leid seg hybel! Kan dette virkelig være riktig? Det er jo han som velger å flytte. Anonymkode: a336e...c2e 1
ThePearl Skrevet 17. desember 2015 #2 Skrevet 17. desember 2015 Han kan da få borteboerstipend? Nå vet ikke jeg hvor langt unna han flytter. Har aldri hørt om at foreldrene må betale barna sine når de flytter ut. Han er myndig og kan fint betale leie selv når han velger å flytte. 5
boblevann Skrevet 17. desember 2015 #3 Skrevet 17. desember 2015 Du har fortsatt betale hvis han går på vgs (skole eller lærling). Så da må du betale ja. Hva du må selge/gjøre for å kunne betale bryr ikke nav seg om. Uansett hvilke stipend han får har du forsørgeransvar til han er ferdig med vgs. 5
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 17. desember 2015 #4 Skrevet 17. desember 2015 Er det riktig at jeg som foresatt må betale for husleie og livsopphold hvis sønnen min på 18 år velger å flytte? Han går siste året på videregående. I flg NAV så må jeg betale ham 8800 kroner i underholdningsbidrag. Hvis dette stemmer så blir jeg jo tvunget til å selge boligen min slik at han skal få leid seg hybel! Kan dette virkelig være riktig? Det er jo han som velger å flytte.Anonymkode: a336e...c2eJa, det stemmer, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #5 Skrevet 17. desember 2015 Du har fortsatt betale hvis han går på vgs (skole eller lærling). Så da må du betale ja. Hva du må selge/gjøre for å kunne betale bryr ikke nav seg om. Uansett hvilke stipend han får har du forsørgeransvar til han er ferdig med vgs.Fint det... Må selge boligen for at sønnen skal få leid seg hybel. Kan ikke akkurat tvinge ham til å bo på gutterommet til han er ferdig på skolen. Så da får velferdsnorge et problem med en enslig mor som får dårlig økonomi. Tar fra mor, mor får økonomiske problemer, nav må gi til mor.. Hvor er logikken? Ja, jeg skal betale for sønnen min så lenge han bor hjemme, men også når han selv velger å flytte ut? Jøye meg! Anonymkode: a336e...c2e 9
RompeRusk Skrevet 17. desember 2015 #6 Skrevet 17. desember 2015 8800 er jo mer enn en voksen student får hos lånekassen... sykt 20
Gjest O.G. Skrevet 17. desember 2015 #7 Skrevet 17. desember 2015 (endret) Summen blir delt på foreldrene. At det er mer enn bare teit å be foreldrene om penger når man har selv valgt å flytte ut blir et annet spørsmål. Endret 17. desember 2015 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #8 Skrevet 17. desember 2015 Summen blir delt på foreldrene. Han har ingen far. Han døde for fire år siden. Anonymkode: a336e...c2e
Pinkee Skrevet 17. desember 2015 #9 Skrevet 17. desember 2015 Men, hvis han ønsker å bo borte for å gå vgs, er det ikke da et alternativ ed borteboerstipend? Eller er det blitt borte? Eller, er det at han vil flytte for å ikke ha noe med deg å gjøre?Mener at han i en slik situasjon som du skisserer, så skal farens bidrag dekkes av staten. Men, er ikke sikker, var bare noe jeg hørte engang. Sjekk det opp, for halvparten koster han jo om han bor hjemme og.
Gjest O.G. Skrevet 17. desember 2015 #10 Skrevet 17. desember 2015 Han har ingen far. Han døde for fire år siden. Anonymkode: a336e...c2eOk.
Gjest Skrevet 17. desember 2015 #11 Skrevet 17. desember 2015 Fint det... Må selge boligen for at sønnen skal få leid seg hybel. Kan ikke akkurat tvinge ham til å bo på gutterommet til han er ferdig på skolen. Så da får velferdsnorge et problem med en enslig mor som får dårlig økonomi. Tar fra mor, mor får økonomiske problemer, nav må gi til mor.. Hvor er logikken? Ja, jeg skal betale for sønnen min så lenge han bor hjemme, men også når han selv velger å flytte ut? Jøye meg!Anonymkode: a336e...c2eNei, du kan ikke tvinge han til å bo hjemme, men han kan heller ikke tvinge deg til å betale for at han skal flytte! Med mindre det er spesielle tilfeller regner NAV med at foreldre betaler frem til man er ferdig med videregående. Jeg forstår at han sikkert ikke synes det er noe greit å måtte bo hjemme, om han ikke ønsker det (da jeg selv flyttet ut når jeg var 17,5 år og det var absolutt ikke en dag for tidlig - NAV dekte dette). Men her må han jo faktisk bare forstå at når NAV ikke kan hjelpe, kan han ikke regne med at du skal dekke husleie og lignende for han. Da får han tjene egne penger da, og ikke regne med at du skal sitte med dobbel husleie, da du strengt talt må betale der du selv bor også.
drikkerbrushverdag Skrevet 17. desember 2015 #12 Skrevet 17. desember 2015 8800 er jo mer enn en voksen student får hos lånekassen... syktDet er jo ikke sånn at bo- og matutgifter blir mindre på en 18-åring enn en 19-åring. En 18-åring er også voksen, det er jo nettopp der problemet ligger. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #13 Skrevet 17. desember 2015 Er det riktig at jeg som foresatt må betale for husleie og livsopphold hvis sønnen min på 18 år velger å flytte? Han går siste året på videregående. I flg NAV så må jeg betale ham 8800 kroner i underholdningsbidrag. Hvis dette stemmer så blir jeg jo tvunget til å selge boligen min slik at han skal få leid seg hybel! Kan dette virkelig være riktig? Det er jo han som velger å flytte.Anonymkode: a336e...c2eDet er mange i samme situasjon!Jeg har en venninne som må forsørge sine to voksne barn. Det ene "barnet" er 23 år, og går fremdeles på vgs på grunn av sykdom, har ingen rett på støtte fra NAV eller lånekassen, og må forsørges av foreldrene.Det andre "barnet" er året eldre, har fullført utdannelse, men får ikke jobb, og har ingen økonomiske rettigheter fra NAV fordi han har noen få tusen på sparekonto.Det er fortvilt både for de unge voksne som gjerne vil stå på egne bein, men som blir tvunget til å bli forsørget av foreldrene, og for foreldrene som sliter på grunn av nedbemanning på arbeidsplassene deres. Anonymkode: bb104...c0f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #14 Skrevet 17. desember 2015 Det er dessverre slik at foreldre har forsørgerplikt til barna er ferdig med videregående. Jeg synes det er tankevekkende, at hadde dette hjertesukket kommet fra en bidragspliktig far, hadde han fått så hatten satt av mange her inne.Prinsippet er det samme, men her er det en mor som må betale fordi sønnen vil flytte.Til ts, det eneste du kan gjøre er å forklare sønnen din at du ikke har råd, og håpe han forstår det og velger å bo hjemme litt lenger. Anonymkode: 00fad...105 3
Gjest Skrevet 17. desember 2015 #15 Skrevet 17. desember 2015 8800 er jo mer enn en voksen student får hos lånekassen... syktVirkelig? Jeg vet ikke hvordan slike satser er, men det er jo ufattelig lite? Mest med tanke på om noen studerer og faktisk ikke har mulighet for å jobbe ved siden av. Det er vel et fåtall som klarer seg på mindre enn 8800 kroner i måneden for leilighet og utgifter til bolig, mat og husholdningsartikler, samt eventuelle forsikringer. Må si jeg er glad jeg ikke må leve på lånekassa, for under 8800 hadde ikke holdt til stort her i huset. Med tanke på strøm, felleskostnader på leiligheten min, forsikring og det jeg sparer - hadde 8800 akkurat holdt til DET, og ikke mat og annet jeg trenger.Men det er vel ikke uten grunn at mange studenter må jobbe ræva av seg uten om studiene. Jeg tror jeg må se litt på disse satsene, for dette var skremmende!
HanneAa Skrevet 17. desember 2015 #16 Skrevet 17. desember 2015 Kan han ikke søke om stipend og lån fra lånekassen, som mange andre studenter?! 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #17 Skrevet 17. desember 2015 Kan han ikke søke om stipend og lån fra lånekassen, som mange andre studenter?! Jeg er ikke trådstarter, men det er ikke så enkelt.Det er store restriksjoner på stipend og lån til skoleelever, fordi foreldrene har forsørgerplikttil og med året "barna" er 24 år så lenge de går på vgs. Anonymkode: bb104...c0f
RompeRusk Skrevet 17. desember 2015 #18 Skrevet 17. desember 2015 Det er jo ikke sånn at bo- og matutgifter blir mindre på en 18-åring enn en 19-åring. En 18-åring er også voksen, det er jo nettopp der problemet ligger. Hvordan er det relevant? Det er sykt at en 18 åring kan kreve mer av ens egne foreldre enn man får av lånekassen når hen selv velger å flytte ut. 7
Gjest O.G. Skrevet 17. desember 2015 #19 Skrevet 17. desember 2015 (endret) Det er dessverre slik at foreldre har forsørgerplikt til barna er ferdig med videregående. Jeg synes det er tankevekkende, at hadde dette hjertesukket kommet fra en bidragspliktig far, hadde han fått så hatten satt av mange her inne.Prinsippet er det samme, men her er det en mor som må betale fordi sønnen vil flytte.Til ts, det eneste du kan gjøre er å forklare sønnen din at du ikke har råd, og håpe han forstår det og velger å bo hjemme litt lenger.Anonymkode: 00fad...105Det kommer an på ja. Bor og eter barnet gratis hos mor mens det går på videregående, så er det veldig greit at far dekker klær og lommepenger via bidrag (2500-4000kr mnd). Noe helt annet er det at voksne barn som velger å flytte hjemmefra skal med loven i hånd kunne avkreve foreldrene bidrag, av den enle grunn at når folk flytter for seg selv får de fø seg selv. Endret 17. desember 2015 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #20 Skrevet 17. desember 2015 Jeg fikk borteboendestipend den gangen jeg flyttet på hybel. Måtte ha en jobb etter skolen for å klare meg. Hadde aldri hatt samvittighet av å krevd penger av mamma eller pappa. I stede for å gå gjennom NAV, kan dere ikke lage en avtale mellom dere to da? At du gir han rundt 2000 i mnd? Om det forsatt ikke går rundt, så får han enten finne seg en jobb eller flytte hjem igjen. Anonymkode: 4fa14...4e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå