AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #1 Skrevet 17. desember 2015 hva skal til for å sende det? Har du noengang gjort det? Inne på kg her leser man jo stadig vekk skrekkhistorier om nabokjerringa som sendte anonym bekymringsmelding uten grunn... Anonymkode: d127e...de8
Epleskall Skrevet 17. desember 2015 #2 Skrevet 17. desember 2015 Som privatperson kan du sende anonym bekymringsmelding til Barneverntjenesten dersom du er bekymret for et barn. Det er altså nok at du har informasjon som kan tilsi at et barn har det vanskelig. Det er opp til barnevernet å vurdere informasjonen, eventuelt sette denne i sammenheng med annen informasjon de har fått eller som de velger å innhente. Jeg har aldri meldt anonymt, kun med fullt navn. Men du kan melde muntlig (ringe inn og forklare saken) eller skriftlig, og velge å være anonym. Selv om det finnes påstander i media (og her på KG) om at folk melder til BV bare man ser skjevt på barnet sitt, så er dessverre tilfellet at for få melder ifra til barnevernet. Det være seg privatpersoner, helsepersonell og barnehage/skole. Er du bekymret for et barns oppvekstbetingelser eller sikkerhet, så si ifra til noen som kan undersøke saken. 7
ops2 Skrevet 17. desember 2015 #3 Skrevet 17. desember 2015 http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Foreldrepar-foler-seg-uthengt-av-barnevernet-3786293.htmlJeg mistenker at den sterke reaksjonen er bygd på at barnevernet i Sandnes har kjørt knallhardt ut mot alkoholbruken hos foreldre. De har latt eksperter uttale seg om at så lite som to alkoholenheter kan skremme barna. Siden det ikke fantes noe grunnlag for omsorgssvikt, så må de slenge på "vurdere om det er nødvendig å nyte alkohol til maten". Her snakker vi om et par glass rødvin til maten...Mange foreldre som bør føle seg mistenkeliggjort.Barnevernet i Sandnes er mye omtalt. Ikke positivt.http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Barnevernet-diktet-opp-sitater-fra-mote-med-skolen-3829049.htmlhttp://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Advokater---Feilsiteringer-skjer-ofte-3829089.htmlJeg er klar over at det er betalingsartikler, men de 1-2 setningene som kan leses er ganske opplysende. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #4 Skrevet 17. desember 2015 http://www.krad.no/forebygging/barnevern/bekymringsmelding Anonymkode: 732ba...2c7
Norbertine Skrevet 18. desember 2015 #5 Skrevet 18. desember 2015 Tråden er ryddet for avsporinger.Alice i Eventyrland, mod
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #6 Skrevet 19. desember 2015 Jeg har sendt bekymringsmelding en gang. Da så jeg en liten gutt bli slått og skreket til på offentlig plass. Så ut som det var moren- vet ikke. De var utenlandske så forstod ingenting av hva som ble sagt. Fulgte med de en stund og fikk snappa opp adressen de gikk til. Sendte inn en bekymringsmelding, så håper jeg de tok det videre! Anonymkode: 5216e...245 1
Kanutte Skrevet 19. desember 2015 #7 Skrevet 19. desember 2015 Jeg har ikke hatt behov for å melde bekymring privat, men har gjort det mange ganger i jobb. Da har jeg ikke meldt anonym. Jeg har også ringt barnevernsvakten i en helt akutt sak og ville ikke nølt med å ringe igjen. 1
waco Skrevet 19. desember 2015 #8 Skrevet 19. desember 2015 Jeg har sendt bekymringsmelding en gang. Da så jeg en liten gutt bli slått og skreket til på offentlig plass. Så ut som det var moren- vet ikke. De var utenlandske så forstod ingenting av hva som ble sagt. Fulgte med de en stund og fikk snappa opp adressen de gikk til. Sendte inn en bekymringsmelding, så håper jeg de tok det videre!Anonymkode: 5216e...245Anonymt da eller?
GammelKaktus Skrevet 19. desember 2015 #9 Skrevet 19. desember 2015 Jeg har heldigvis aldri måttet sende en bekymringsmelding på noen, verken på privaten eller på jobb. Hvis jeg hadde havnet i en situasjon der det var så graverende at en bekymringsmelding hadde vært nødvendig så hadde jeg sendt den inn med fullt navn. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #10 Skrevet 19. desember 2015 Som privatperson kan du sende anonym bekymringsmelding til Barneverntjenesten dersom du er bekymret for et barn. Det er altså nok at du har informasjon som kan tilsi at et barn har det vanskelig. Det er opp til barnevernet å vurdere informasjonen, eventuelt sette denne i sammenheng med annen informasjon de har fått eller som de velger å innhente. Jeg har aldri meldt anonymt, kun med fullt navn. Men du kan melde muntlig (ringe inn og forklare saken) eller skriftlig, og velge å være anonym. Selv om det finnes påstander i media (og her på KG) om at folk melder til BV bare man ser skjevt på barnet sitt, så er dessverre tilfellet at for få melder ifra til barnevernet. Det være seg privatpersoner, helsepersonell og barnehage/skole. Er du bekymret for et barns oppvekstbetingelser eller sikkerhet, så si ifra til noen som kan undersøke saken. Viktig å være klar over at foreldrene får lese meldingen og at det er du som har meldt når du melder. Derfor ønsker mange å melde anonymt. Anonymkode: 26b37...8ae
Epleskall Skrevet 20. desember 2015 #11 Skrevet 20. desember 2015 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Viktig å være klar over at foreldrene får lese meldingen og at det er du som har meldt når du melder. Derfor ønsker mange å melde anonymt. Anonymkode: 26b37...8ae Ja, det er helt forståelig at mange ønsker å melde anonymt, og jeg tenker det er viktig at denne muligheten finnes. Ellers ville nok mange latt være, til tross for gyldige bekymringer. Og samtidig er det veldig viktig at foreldrenes rettigheter ivaretas, og de har naturligvis innsyn i saker som angår dem selv og deres barn.
waco Skrevet 20. desember 2015 #12 Skrevet 20. desember 2015 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Viktig å være klar over at foreldrene får lese meldingen og at det er du som har meldt når du melder. Derfor ønsker mange å melde anonymt. Anonymkode: 26b37...8ae Eeeh, du som angiver må vel da kunne fortelle hvem du er?
waco Skrevet 20. desember 2015 #13 Skrevet 20. desember 2015 2 timer siden, Epleskall skrev: Ja, det er helt forståelig at mange ønsker å melde anonymt, og jeg tenker det er viktig at denne muligheten finnes. Ellers ville nok mange latt være, til tross for gyldige bekymringer. Og samtidig er det veldig viktig at foreldrenes rettigheter ivaretas, og de har naturligvis innsyn i saker som angår dem selv og deres barn. For feige mennesker er det forståelig at en vil være anonym. Jeg liker ikke mennesker som angir mennesker uten å vedkjenne seg hvem man er. Årsaken er at slik angiveri ofte bli misbrukt og det er vanskelig å fremlegge sin uskyld når man ikke vet hvem som forfølger deg. Du da, - hvorfor liker du å angi mennesker anonymt? Er det fordi det er lettere dersom du tilfeldigvis skulle møte på dem senere i livet? Da kan du til og med trøste de samme menneskene du også angav! Aha, det var lurt. Nå forstår jeg bedre hvorfor du liker muligheten til å angi mennesker anonymt. 1
Epleskall Skrevet 20. desember 2015 #14 Skrevet 20. desember 2015 4 minutter siden, waco skrev: For feige mennesker er det forståelig at en vil være anonym. Jeg liker ikke mennesker som angir mennesker uten å vedkjenne seg hvem man er. Årsaken er at slik angiveri ofte bli misbrukt og det er vanskelig å fremlegge sin uskyld når man ikke vet hvem som forfølger deg. Du da, - hvorfor liker du å angi mennesker anonymt? Er det fordi det er lettere dersom du tilfeldigvis skulle møte på dem senere i livet? Da kan du til og med trøste de samme menneskene du også angav! Aha, det var lurt. Nå forstår jeg bedre hvorfor du liker muligheten til å angi mennesker anonymt. I alle dager. Les hva jeg skrev i mitt forrige innlegg. Jeg har aldri meldt uten å oppgi fullt navn. Alvorlig talt.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #15 Skrevet 20. desember 2015 10 minutter siden, waco skrev: Eeeh, du som angiver må vel da kunne fortelle hvem du er? Du elsker å lage kvalme og gjør deg dummere enn nødvendig. Er det så viktig for deg å misforstå med vilje? Anonymkode: bc699...917 1
waco Skrevet 20. desember 2015 #16 Skrevet 20. desember 2015 (endret) 18 minutter siden, Epleskall skrev: I alle dager. Les hva jeg skrev i mitt forrige innlegg. Jeg har aldri meldt uten å oppgi fullt navn. Alvorlig talt. Å unnskyld da. Jeg beklager jeg. Så dumt av meg å ikke være hundre prosent enig i at det å varsle anonymt er en bra ting. Du er jo kjempeglad for at "denne muligheten til å varsle anonymt finnes" og du er jo så veldig enig i at "det er forståelig at mange ønsker å melde anonymt". Her forklarer jeg deg at det er en dårlig egenskap å anmelde mennesker anonymt, og alt du påpeker er at "du ikke har meldt anonymt"?? Jammen hvorfor forherliger du muligheten til å melde anonymt og hvorfor synes du at den muligheten til å varsle hemmelig er en sånn flott og fint? Jeg synes det er trist at det er lov å melde anonymt, men det er fordi jeg liker åpenhet og det at man skal stå til ansvar for sine egne handlinger. Menmen jeg får vel bare respektere at vi er uenige der. Endret 20. desember 2015 av waco 1
Epleskall Skrevet 20. desember 2015 #17 Skrevet 20. desember 2015 45 minutter siden, waco skrev:Å unnskyld da. Jeg beklager jeg. Så dumt av meg å ikke være hundre prosent enig i at det å varsle anonymt er en bra ting. NerDu er jo kjempeglad for at "denne muligheten til å varsle anonymt finnes" og du er jo så veldig enig i at "det er forståelig at mange ønsker å melde anonymt". Her forklarer jeg deg at det er en dårlig egenskap å anmelde mennesker anonymt, og alt du påpeker er at "du ikke har meldt anonymt"?? Jammen hvorfor forherliger du muligheten til å melde anonymt og hvorfor synes du at den muligheten til å varsle hemmelig er en sånn flott og fint? Jeg synes det er trist at det er lov å melde anonymt, men det er fordi jeg liker åpenhet og det at man skal stå til ansvar for sine egne handlinger. Menmen jeg får vel bare respektere at vi er uenige der. Jeg skal se vekk fra at du vrir om ordene mine og prøve å svare saklig på ditt innlegg til meg. Jeg mener det er en viktig mulighet å kunne melde anonymt, for som jeg skrev allerede; hvis ikke hadde sannsynligvis mange latt være, til tross for gyldige bekymringer for barnet. Jeg mener, i motsetning til deg, at bekymringsmeldinger for barn ikke handler om å "angi" eller å "forfølge", men om å beskytte barn som lider under elendige oppvekstbetingelser. Du har imidlertid rett i at noen misbruker slike meldinger for å sverte andre eller hevne seg, og det hadde vi sluppet dersom vi hadde fjernet muligheten til å melde anonymt. Samtidig hadde vi da også mistet de som ikke tør å melde om at barn har det forferdelig vanskelig i sitt hjem, fordi de selv er redde for hva som kan bli følgene for dem. Det er dessverre mange ustabile mennesker der ute som ikke bør ha omsorgen for barn, og de samme menneskene vil man heller ikke ha "etter seg" dersom det blir kjent at vedkommende har vært i kontakt med barnevernet. Så ja. Jeg mener det er viktig å kunne melde anonymt. Ja, vi risikerer at noen blir urettmessig meldt inn, men det er for meg en risiko som er bedre å ta, enn å risikere at forsvarsløse barn ikke blir beskyttet av mennesker som ser hva de sliter med, men som ikke tør å si ifra fordi det kan få så enorme konsekvenser for også de som melder. Håper svaret mitt var klart, for jeg kommer ikke til å diskutere dette mer med deg.
waco Skrevet 20. desember 2015 #18 Skrevet 20. desember 2015 12 minutter siden, Epleskall skrev: Jeg skal se vekk fra at du vrir om ordene mine og prøve å svare saklig på ditt innlegg til meg. Jeg mener det er en viktig mulighet å kunne melde anonymt, for som jeg skrev allerede; hvis ikke hadde sannsynligvis mange latt være, til tross for gyldige bekymringer for barnet. Jeg mener, i motsetning til deg, at bekymringsmeldinger for barn ikke handler om å "angi" eller å "forfølge", men om å beskytte barn som lider under elendige oppvekstbetingelser. Du har imidlertid rett i at noen misbruker slike meldinger for å sverte andre eller hevne seg, og det hadde vi sluppet dersom vi hadde fjernet muligheten til å melde anonymt. Samtidig hadde vi da også mistet de som ikke tør å melde om at barn har det forferdelig vanskelig i sitt hjem, fordi de selv er redde for hva som kan bli følgene for dem. Det er dessverre mange ustabile mennesker der ute som ikke bør ha omsorgen for barn, og de samme menneskene vil man heller ikke ha "etter seg" dersom det blir kjent at vedkommende har vært i kontakt med barnevernet. Så ja. Jeg mener det er viktig å kunne melde anonymt. Ja, vi risikerer at noen blir urettmessig meldt inn, men det er for meg en risiko som er bedre å ta, enn å risikere at forsvarsløse barn ikke blir beskyttet av mennesker som ser hva de sliter med, men som ikke tør å si ifra fordi det kan få så enorme konsekvenser for også de som melder. Håper svaret mitt var klart, for jeg kommer ikke til å diskutere dette mer med deg. Er det i andre områder enn bare i barnevernet du synes det er sånn flott og fint at det er lov å melde anonymt? For eksempel jeg har lyst til å klage på skatten din anonymt - bør jeg kunne gjøre de? Hva om jeg gjetter på at du er ustabil og jeg vil ikke ha en "sånn som deg etter meg", - bør jeg da fritt kunne forsøke å skade deg? Jeg har lyst til å melde deg til sjefen uten å fortelle hvem jeg er. Årsaken er at du "ikke har det lett", mangler "tillit til omgivelsene dine" og er litt "syk av at mennesker forsøker å skade deg anonymt" Bør jeg da kunne gjøre det? Hva gjør det egentlig med rettsikkerhet til mennesker at hvem som helst dårlig menneske som ønsker å gjøre andre vondt, - fritt kan gjøre skade helt uten konsekvenser? Ser du et barn som har det vondt så melder du ifra, - ferdig! Ikke være den dårlige naboen som ringer barnevernet om naboene sine, - og etterpå sitter og trøster de samme folka! Den slags ondskap behøver vi ikke dette samfunnet - og derfor vil jeg heller ikke tilrettelegge for det. Om du liker å sladre på mennesker som ikke har det bra - med å være anonym, ja da er du etter min mening et ustabilt og dårlig menneske, - - ja jeg vet at du legitimerer det å varsle anonymt med at "folk er så ustabile", jeg vil ikke bli "forfulgt" og jeg "vil ikke ha noen etter meg" og at man er "redde for følgende". Våkn opp! Har du noe å fortelle så gjør du det under fult navn, Kanskje du til og med blir en helt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå