AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #1 Skrevet 17. desember 2015 Hei !for drøye 2 uker siden solgte jeg min datamaskin til en person via finn.no denne personen bor i samme by som meg og han sa at han ikke hadde penger til å betale nå men at jeg får pengene om to uker. dette sa jeg var greit og vi skrev en kjøpskontrakt (signert av begge) på dette. nå har det gått to dager over fristen og pengene har ennå ikke kommet, men han kommer med en ny unnskylding hver dag på facebook. jeg lurer bare på. hvilke rettigheter har jeg? kan jeg kreve å få pengene mine eller kan jeg kun kreve å få datamaskinen tilbake?Hilsen frustrert mann Anonymkode: 5135e...490
ajarRun Skrevet 17. desember 2015 #2 Skrevet 17. desember 2015 Du kan kreve å få pengene dine. Men fyren har jo sikkert ikke penger. Hvorfor sendte du ikke på oppkrav? Jeg tviler på at du får hverken pc eller penger. 2
hjortrud Skrevet 17. desember 2015 #3 Skrevet 17. desember 2015 kan virke slik ja ! leverte pcen til han selv. han betalte meg til og med 250kr for å kjøre han fra A til B når vi møttes. og vi har jevnlig kontakt på facebook. virker som en helt normal type. vet til og med hvor han bor. så å få tilbake pcen skal ikke være noe problem. men jeg kan kreve å få pengene/ en kompensasjon for tapt tid?
Gjest Blondie65 Skrevet 17. desember 2015 #4 Skrevet 17. desember 2015 I teorien har du en gyldig kontrakt på et bindende kjøp. Han burde betale, og har ikke gyldig grunn til å heve kjøpet.I praksis har du ingen andre tvsngsmidler enn å dra for å hente PC'en. Han vet at beløpet er for lite til at det er noe poeng for deg å gå til retten. Og helt ærlig synes jeg du her har vært veldig naiv. Du skule aldri gitt fra deg PC uten å få penger for den. Du har liksom hoppet over alle mulige foranstaltninger for å unngå svindel. Og er blitt lurt. Veldig synd, og det kan godt være at dette blir en dyr lærepenge for deg. Krev PC tilbake øyeblikkelig.
hjortrud Skrevet 17. desember 2015 #5 Skrevet 17. desember 2015 ja, kan godt være jeg har blitt lurt.. men jeg følte også risikoen var lav, med tanke på at vi har mange felles venner, jeg har møtt ham, vi er venner på facebook, jeg vet hvor han bor. det eneste tapet for meg her har vært å ikke ha pcen som jeg aldri brukte. så jeg har nok av info til å gå til politiet med om det skulle være nødvendig. karamellen for meg hvis vi gjore det slik var at han skulle betale meg 1350kr ekstra hvis han fikk utsatt betalingen i 15 dager. det siste jeg hørte fra han i går var: Han skal få sluttpakke på jobben, men bedriften han jobber for har ikke valgt å utbetale den før i januar pga han får skattesmell hvis den blir utbetalt nå i desember. så han skulle opp å snakke me dem i dag, å si at han må ha lønn nå enten halve nå å halve i januar. for han sier han nesten ikke har penger selv. jeg tror faktisk selv han forteller sannheten her. så vi får vente å se senere i dag hva bedriften hans sier om lønna. tenker jeg setter frist til mandag, har jeg ikke pengene til mandag så kommer jeg å hente pcen.
Illuminatum Skrevet 17. desember 2015 #6 Skrevet 17. desember 2015 ja, kan godt være jeg har blitt lurt.. men jeg følte også risikoen var lav, med tanke på at vi har mange felles venner, jeg har møtt ham, vi er venner på facebook, jeg vet hvor han bor. det eneste tapet for meg her har vært å ikke ha pcen som jeg aldri brukte. så jeg har nok av info til å gå til politiet med om det skulle være nødvendig. karamellen for meg hvis vi gjore det slik var at han skulle betale meg 1350kr ekstra hvis han fikk utsatt betalingen i 15 dager. det siste jeg hørte fra han i går var: Han skal få sluttpakke på jobben, men bedriften han jobber for har ikke valgt å utbetale den før i januar pga han får skattesmell hvis den blir utbetalt nå i desember. så han skulle opp å snakke me dem i dag, å si at han må ha lønn nå enten halve nå å halve i januar. for han sier han nesten ikke har penger selv. jeg tror faktisk selv han forteller sannheten her. så vi får vente å se senere i dag hva bedriften hans sier om lønna. tenker jeg setter frist til mandag, har jeg ikke pengene til mandag så kommer jeg å hente pcen.Politisak er det ikke. Får du ikke pengene er det forliksråd som er stedet. 1
Astrum Skrevet 19. desember 2015 #7 Skrevet 19. desember 2015 Som nevnt tidligere i denne tråden, har du i utgangspunktet krav på naturaloppfyllelse etter kjøpsloven § 23 -- dvs. kreve at kjøper gjør opp for seg. Imidlertid er det ikke riktig at du ikke har andre tvangsmidler enn å hente PC-en. Har du tid (den kumulative saksbehandlingen kan ta mange måneder), kan du også klage saken inn for Forbrukertvistutvalget via Forbrukerrådet. Får du medhold i kravet ditt (slik jeg forstår faktum, er den juridiske problemstillingen relativt ukomplisert, gitt din dokumentasjonsevne), kan vedtaket deres tvangsfullbyrdes ved namsmannen. Du vil også kunne kreve forsinkelsesrenter fra den dato det er blitt avtalt at kjøper skal betale etter forsinkelsesrenteloven, jf. kjl. § 71.Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå