Gå til innhold

Hjemmelaget likør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har laget likør  for å kunne gi bort i julegave. 

Har laget denne: http://www.p4.no/story.aspx?id=436804

så idag hadde den fått stått tiden sin og litt til. Vi har renset den for frukt kjøtt og annet grums.  Så kom vi til der vi skulle måle alkohol prosenten i likøren. Da flyter alkoholmåleren og viser null  på meteret :o det er jo 2liter ren 40% sprit med alt det andre, det går ikke ann at den plutselig har blitt alkoholfri da?? Mulig jeg bare er dum, men er det noen som har en god forklaring? Jeg har smakt og syns den er sterkt..

Anonymkode: 07a1d...2e2

Skrevet (endret)

Jeg trodde ikke alkoholmåler kunne benyttes når spriten har sukker i seg? Jeg hadde gått etter smaken- smaker det alkohol så er det alkohol.

Jeg måtte sjekke det ut: for at måleren skal virke må man destillere væsken for å frigjøre for sukker og annet og det er vel ikke interessant i hjemmelaget likør?

Endret av visp
  • Liker 1
Skrevet

Ts her!

tusen hjertelig takk for svar, nå redda du jula visp ❤️

Anonymkode: 07a1d...2e2

Skrevet

Hva fikk deg til å tro du måtte ha alkoholmåler for å sjekke prosenten? Tror du mottageren av gaven hadde klaget om den var for lav:) Smaker det godt så går det bra:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde ikke alkoholmåler kunne benyttes når spriten har sukker i seg? Jeg hadde gått etter smaken- smaker det alkohol så er det alkohol.

Jeg måtte sjekke det ut: for at måleren skal virke må man destillere væsken for å frigjøre for sukker og annet og det er vel ikke interessant i hjemmelaget likør?

Riktig. Alkoholmåleren takler ikke sukkeret. Kun spriten uten tilsetninger. ☺

Skrevet

Riktig. Alkoholmåleren takler ikke sukkeret. Kun spriten uten tilsetninger. ☺

Ja, den måler vel tettheten, mengde vann i forhold til sprit er det som sier hvor sterk spriten er.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...