Gå til innhold

Anbefal meg en god krimbok jeg kan lese i julen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst å finne en bok jeg synes er like bra som Snømannen og Menn som hater kvinner.

Er på jakt etter bra krim med mye spenning. Noen som har tips? :)

Anonymkode: 2617f...420

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1222 Anne Holt :)
Jeg er pilgrim Terry Hayes
Kalendermordene RJ Ellory

Kepler serien :)

Skrevet

Harlan Coben skriver veldig spennende bøker. De har et amerikansk preg, men det skjer i hvert fall mye.

Kepler kan også anbefales, sammen med bøkene av Jussi Adler-Olsen. 

Dan Brown og Tom Egeland skriver også bøker der det skjer mye, men det er ikke tradisjonell krim akkurat. 

Jeg vil også anbefale krimbøkene(egentlig alle bøkene) til Gert Nygårdshaug, jeg pleier å sluke bøkene hans.

• Liker 1
Skrevet

Seriene til Jussi Adler-Olsen, Camilla Läckberg og Lars Kepler anbefales på det sterkeste!

• Liker 1
Skrevet

De gamle, norske klassikerne er kjekke ,og noe man bør ha vært gjennom om man liker krim, ikke er de så lange, heller :)

F.eks:

• Stein Riverton: Jernvognen,
  • Andre Bjerke: Nattmennesket, De dødes tjern (best om du ikke har sett filmen), Døde menn går i land, Skjult Mønster, Enhjørningen. Knut Nærum sine "parodier" på et par av disse bøkene er også fornøyelige (Døde menn går på ski og De dødes båt)
  • Liker 1
Skrevet

Bøkene om Poirot og Ms Marple er supert i julen

Anonymkode: cb547...1e2

• Liker 3
Skrevet

Bøkene til for eksempel Anne Holt, Jo Nesbø og lignende er som regel elendig skrevet.
 Jeg mener at bøker med historier fra virkeligheten er mye mer spennende.

Rolf J. Widerøe - Kuppet.
 Rolf J. Widerøe - Dødsranet.
 Kjetil Stensvik Østli - Politi og røver.
 Eirik Jensen - På innsiden.

Anonymkode: 17e8a...b2e

• Liker 1
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg elsker krimbøker og de siste jeg leste var Sebastian Bergman-serien til Michael Hjorth og Hans Rosenfeldt.

Det er utgitt fire bøker i serien til nå, men bok nummer fem er heldigvis klar. En fantastisk bra serie.
Kan også anbefale Kepler og jeg har også sansen for norske Lars Mytting som har skrevet flere gode bøker. 

Gjest annelisetrine
Skrevet

Alle bøkene til Lars Kepler! 

Beste krimbøkene jeg noensinne har lest, og jeg har lest mange! Helt umulig å legge fra seg, de er så utrolig spennende. Har heller aldri til nå klart å gjette hva som skjer/hvem som er skyldig i det de prøver å finne ut av, og blir alltid like overrasket når det kommer på slutten. De henger på en måte litt sammen ettersom det er en hovedperson som går igjen i alle bøkene + noen flere karakterer, men går fint å lese hvilken som helst av dem også hvis du bare vil lese én av bøkene. (men du burde lese hele serien!!)

Skrevet

Som bibliotekar kan jeg virkelig anbefale "Skarlagenssalen" av H.K Fauskanger (pseudonym). Den er kjempespennende og litt retro i uttrykket; tenk Bernhard Borge eller John Dickson Carr og det lukkede roms mysterium. Boken handler om et veddemål om å overnatte i et hjemsøkt rom på en gammel prestegård og er satt til slutten på 1800-tallet. Her er naive studenter, et berømt medium, en mordgåte, en forsvinning og en svartebokprest ved navn Ulstadius Ugge. Språket er utmerket og stemningen er akkurat passe skummel. Anbefales på det varmeste! :)

Skrevet

Liza marklund er kjempe bra! 

Dan brown og Tom egeland  hvis du liker arkeologisk krim! 

Anonymkode: 33b4c...a62

• Liker 1
Skrevet

Foreslår også serien til Jussi Adler-Olsen. Leste Journal 64 for noen mnd siden, og den var kjempebra og spennende! 

Skrevet

Jussi Adler-Olsen, Lars Kepler og Thomas Enger har gode serier.

Anonymkode: 76992...643

Skrevet

Kanskje krim-bøkene til Yrsa Sigurdardottir da.
 Hvis du ikke er så spesielt interessert i historier fra virkeligheten...

Anonymkode: 17e8a...b2e

Skrevet
Den 18.12.2015 at 20.29, Dorey skrev:

Som bibliotekar kan jeg virkelig anbefale "Skarlagenssalen" av H.K Fauskanger (pseudonym). Den er kjempespennende og litt retro i uttrykket; tenk Bernhard Borge eller John Dickson Carr og det lukkede roms mysterium. Boken handler om et veddemål om å overnatte i et hjemsøkt rom på en gammel prestegård og er satt til slutten på 1800-tallet. Her er naive studenter, et berømt medium, en mordgåte, en forsvinning og en svartebokprest ved navn Ulstadius Ugge. Språket er utmerket og stemningen er akkurat passe skummel. Anbefales på det varmeste! :)

Morsomt at du skulle anbefale den. Jeg hadde tenkt til å anbefale Skrinet av samme forfatter. Jeg har ikke lest noen andre av bøkene hans, men jeg liker veldig godt hvordan han skriver. Jeg tror Skarlagenssalen er ganske annerledes enn Skrinet da.

Men hvis du er glad i Sherlock Holmes kan Skrinet virkelig anbefales. Det er en referanse i en av de klassiske bøkene om at Holmes og Watson tilbringer sommeren 1895 i Norge, så denne boka tar for seg hva de gjorde i Norge denne sommeren. Utrolig spennende!

Skrevet
Den 12/16/2015 at 22.32, Ennasus skrev:

1222 Anne Holt :)
Jeg er pilgrim Terry Hayes
Kalendermordene RJ Ellory

Kepler serien :)

Den overgikk all forventning. 

Skrevet

Anbefaler alle bøkene til Jussi Adler Olsen og bøkene til John Grisham.

Skrevet
1 time siden, Persephone skrev:

Morsomt at du skulle anbefale den. Jeg hadde tenkt til å anbefale Skrinet av samme forfatter. Jeg har ikke lest noen andre av bøkene hans, men jeg liker veldig godt hvordan han skriver. Jeg tror Skarlagenssalen er ganske annerledes enn Skrinet da.

Men hvis du er glad i Sherlock Holmes kan Skrinet virkelig anbefales. Det er en referanse i en av de klassiske bøkene om at Holmes og Watson tilbringer sommeren 1895 i Norge, så denne boka tar for seg hva de gjorde i Norge denne sommeren. Utrolig spennende!

Så kult! Jeg har ikke fått lest "Skrinet" enda, men den er på lista mi :) Tror jeg skal starte på den når jeg har lest ut den jeg holder på med nå (Konge i snø av Tove Nilsen). Synes Fauskanger har en vveldig artig skrivestil :)

Skrevet
1 time siden, Dorey skrev:

Så kult! Jeg har ikke fått lest "Skrinet" enda, men den er på lista mi :) Tror jeg skal starte på den når jeg har lest ut den jeg holder på med nå (Konge i snø av Tove Nilsen). Synes Fauskanger har en vveldig artig skrivestil :)

Ja, han er veldig flink. Jeg fant ham gjennom siden han har skrevet om språkene til Tolkien, og da jeg fant ut at han hadde skrevet en krim basert på Sherlock Holmes måtte jeg jo prøve meg på den. Gleder meg til å lese de andre bøkene hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...