Gå til innhold

Guttepusen skal kastreres tirsdag. Hva kan jeg forvente meg? Forberedelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har en hyper-super-aktiv guttepus som nå er klar for kastrering. Han er 7 måneder. Og det passer best nå i jula siden vi er mye hjemme med ham. Jeg har fri helt til ut på nyåret. Så vi har fått time for kastrering tirsdag 22/12. 

Jeg vet at kastering på guttepuser er enklere enn på jentepuser, men lurer likevel på om det er noe jeg må tenke på? Jeg skal selvfølgelig spørre veterinæren på tirsdag når vi drar dit, men ønsker likevel litt tips og råd fra dere. 

Guttepusen er som sagt hyper-super-aktiv. Kun i kosemodus når han er veldig trøtt. Resten av tiden spretter han rundt som en gal. Er det noen fare for at han kan rive opp sting eller noe fordi han er så aktiv? 

Anonymkode: 30e11...ac3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sydde ikke noen av mine hannkatter da de ble kastrert, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Det kan hende de vil han skal gå med krage etterpå for å unngå at han slikker på såret, da er det kanskje lurt å være obs på at han faktisk klarer å spise og drikke med den på, det klarte nemlig ikke mine. Ellers får du jo all viktig informasjon hos veterninæren, de skal ikke spise med en gang etterpå, kan hende de kaster opp og er litt pjusk, og jeg fikk beskjed om å holde ham på et passe varmt sted fordi de visst kan ha litt problemer med å regulere kroppsvamen rett etter narkosen.

Stort sett går kastrering av hannkatter ganske greit, mine var litt mer rolige enn vanlig etterpå, men dagen etter var alt tilbake til normalen.

Anonymkode: 1dd83...94b

Gjest Heeipådeg
Skrevet

Hei:)

Så bra at dere skal kastrere pus:)

Jeg har hannkatter, som er kastrert, men ikke gjort noe spesielt i forkant eller etterpå:) .  kommer an på hvordan pus reagerer på narkose, noen kvikner fort av den andre kan bli ''fyllesjuke'' . Men dem er som regel redusert en dag eller 2. 

Vent med å ha mat /vann tilgjenglig til han er våken nok😊. Om du har mat høyt oppe bør du kanskje sette den lavere (pga narkosen hehe)

Og at det ikke er for varmt eller kaldt eller når han sover, bedre at det er litt for kaldt, ettersom kattene har litt høyere tempratur en oss:). 

Og om du er over igjennom snitt glad i pus, vær klar over at det er litt trist når dem legger han i narkose... jeg har nesten snudd i døra med mine katter hehe, selv om jeg vet dem er i gode hender.

Lykke til:)

Skrevet

Da jeg fikk kasterrt min guttepus for 15 år siden var det helt  uten komplikasjoner.  Ingen sting og ingen krage :-)  Han var i fin form etter kort tid.  Vi fikk sterilisert vår katt på jobben for 2 år siden også, og selv da ble det opplyst om at det ikke var nødvendig med krage eller at hun ble spesielt ivaretatt utover å bli holdt inne noen dager.  Og det er jo et større inngrep.  Så det går nok helt greit og du trenger ikke å bekymre deg :-)

Skrevet

Følg NØYE med på såret. Det er visst sjelden, men katten kan få en infeksjon, og da må det behandles av dyrelege. Følgmed på om såret er unormalt hovent eller betent. 

Da jeg kastrerte hankatten min i høst fikk han en infeksjon. Da jeg fortalte om såret til de rundt meg, viste bildet av det, så var det eneste jeg fikk høre at det var så "sjeldent" og at "jeg burde se de an". 

Endte med at jeg gikk til dyrelege likevel, og det er jeg glad for. Resten av ballene hans datt av (bokstavelig talt) og det var ikke fint å se på.

Anonymkode: 820db...fdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...