Gå til innhold

Skal man virkelig miste egenmeldingsrett etter ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fast ansatt i kommunen, 100% stilling. 

For noen uker siden skadet jeg meg på trening og ble sykemeldt. Etter sykemeldingen jobbet jeg 2 dager (torsdag og fredag) før jeg hadde en ukes ferie (siste ferieuke i år, avtalt i sommer). Etter ferien jobbet jeg mandag-fredag, og skulle også ha jobbet helga, men fikk omgangssyke natt til lørdag slik at jeg ikke kunne dra på jobb lørdag og søndag. Etter å ha regnet ut dager fant jeg ut at det var 16 kalenderdager mellom sykemelding og egenmelding. Hørte ikke mer før i går, da fikk jeg mail fra kommunen om at de to egemeldingsdagene ikke var gyldig fordi det var mindre enn 16 dager siden sykemelding. Jeg talte på nytt, men det stemte. Egenmeldinga var dag 17 og 18 etter sykemeldinga var utløpt. Sendte svar og sa at det var 16 dager mellom og at jeg trodde dette skulle være i orden. Men svaret var at det var akkurat 16 dager, og siden jeg hadde avviklet ferie i mellomtiden gjaldt ikke egenmelding, da de trakk fra feriedagene.... 

Er det virkelig slik at man skal miste sykepengerettighetene etter å ha avviklet "tvungen" ferie? Jeg kan vel for fanden ikke time og tilrettelegge NÅR jeg blir syk?? Og ferie skal vel ikke ta fra meg retten til å bruke egenmelding?? At jeg tilfeldigvis hadde en ferieuke midt mellom skal vel ikke strafe seg? Er klar over at man ikke kan bruke egenmld første arbeidsdag etter ferie, men her var jeg altså syk etter å ha jobbet 5 dager etter ferien. Men de mener altså at jeg må skaffe sykemelding for å få lønn. Dette er mange uker siden, og jeg har ikke for vane å springe ned dørene hos legen. Ihvertfall ikke for en "simpel" omgangssyke når jeg har brukt 1 egenmeld siste året... (IA-bedrift, forrige egenmeld var en dag i februar). Og når det var 16 hele kalenderdager siden sykemeld sier det seg selv at jeg ikke dro på legevakta lørdag morgen for å få sykemelding når jeg kunne bruke egenmeld. Tilbakedatering er jo såklart umulig da jeg ikke har vært i kontakt med legen.

Er det virkelig rett? Skal ferieavvikling spise av 16-dagersperioden mellom sykemelding og egenmelding? Har godtatt muntlig at de bare trekker den dagen på neste lønn, men føler det skurrer her, at det ikke stemmer... Jeg er fast ansatt, og har jobbet i 5 år på samme arbeidsplass.. Har kommunen rett her? Det er forøvrig ikke pengene det står på her men prinsippet. Kommunen har mange hundre ansatte, og jeg er neppe den første som opplever dette..

Er det noen som vet hvilke lover jeg kan se på for å finne ut om det virkelig stemmer?

Anonymkode: 2e618...8f5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det stemmer. Ferie trekkes fra.

Anonymkode: 26416...940

• Liker 2
Skrevet

Mener at det stemmer ja. Men det er jo ikke slik at du har mistet egenmeldingsretten av å ta ferie, slik du fremstiller det - men rett og slett at ferien ikke teller inn i de 16 dagene du må ha gjenopptatt arbeider for å få nye rettigheter. 

Anonymkode: 5262b...aee

• Liker 3
Skrevet

Er klar over at man ikke kan bruke egenmld første arbeidsdag etter ferie

Anonymkode: 2e618...8f5

Dette var ikke jeg klar over. Aldri blitt praktisert der jeg jobber. Men hvor står den regelen, og hvor lenge må man jobbe etter ferie for å kunne ta egenmelding? Gjelder det samme etter avspasering?

Anonymkode: 5f980...dcc

• Liker 1
Skrevet

Dette var ikke jeg klar over. Aldri blitt praktisert der jeg jobber. Men hvor står den regelen, og hvor lenge må man jobbe etter ferie for å kunne ta egenmelding? Gjelder det samme etter avspasering?

Sånne ting skal vel stå beskrevet i personalhåndboken deres. 

Anonymkode: 4c61d...52b

Skrevet

Sånne ting skal vel stå beskrevet i personalhåndboken deres. 

Anonymkode: 4c61d...52b

Okei, fant bare dette, så regner med det er greit

Her er det derimot viktig å merke seg at ferie og avspasering ikke regnes som et avbrudd fra arbeidsforholdet. Det betyr at dersom du blir syk rett i etterkant av ferie eller avspasering, så kan det dokumenteres med egenmelding på vanlig måte.

• Liker 1
Skrevet

Folketrygdloven, kanskje? Isåfall må du bare begynne å bla i forskriftene. 

Anonymkode: 934e5...746

Skrevet

Okei, fant bare dette, så regner med det er greit

Her er det derimot viktig å merke seg at ferie og avspasering ikke regnes som et avbrudd fra arbeidsforholdet. Det betyr at dersom du blir syk rett i etterkant av ferie eller avspasering, så kan det dokumenteres med egenmelding på vanlig måte.

Men her var du jo syk FØR og etter. Det er i tillegg arbeidgivser som avgjør om egenmelding er bra nok dokumentasjon på fravær

Skrevet

Men her var du jo syk FØR og etter. Det er i tillegg arbeidgivser som avgjør om egenmelding er bra nok dokumentasjon på fravær

Jeg? Jeg har ikke vært syk, men lurte på kilde til at man ikke kan bruke egenmelding etter ferie. Det har jeg aldri hørt om.

Skrevet

Jeg? Jeg har ikke vært syk, men lurte på kilde til at man ikke kan bruke egenmelding etter ferie. Det har jeg aldri hørt om.

Se i Folketrygdloven. Som sagt så er det arbeidsgiver som avgjør, som AB sier. 

Skrevet

Se i Folketrygdloven. Som sagt så er det arbeidsgiver som avgjør, som AB sier. 

Står ingenting om sykdom etter ferie der.

Skrevet

Står ingenting om sykdom etter ferie der.

Hvis du kjører deg fast til å kun se etter ferie så nei, da skjønner jeg at du sliter med å forstå. 

Skrevet

Hvis du kjører deg fast til å kun se etter ferie så nei, da skjønner jeg at du sliter med å forstå. 

Kjører meg fast? Sliter? Jeg utfordret TS sitt utsagn om at hun vet man ikke kan bruke egenmeldingsdager etter en ferie. Du ba meg se i Folketrygdloven, og der finnes altså ingen slik regel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...