ingridand Skrevet 16. desember 2015 #1 Skrevet 16. desember 2015 Hei! Jeg skal ha særemne med problemstillingen; Hvordan blir aktiv dødshjelp fremstilt i "Et helt halvt år" i forhold til media? (Og hvordan blir vi påvirket av det) I denne sammenhengen lurer jeg bare på; hva er deres syn på aktiv dødshjelp etter dere har lest boka? Er det slik at dere støtter de mer, fordi dere fikk ett innblikk i hvorfor folk vil ta sitt eget liv? Eller er det slik at dere er mer imot det nå fordi Will trengte egentlig ikke å ta livet sitt. Han begynte å få et bra liv etter Lou kom inn i bildet. Og videre har vi lest om hvor mye det har påvirket familien og folkene rundt han.... Håper det er noen "et helt halvt år" fans her inne som kan dele deres tanker :D
visp Skrevet 16. desember 2015 #2 Skrevet 16. desember 2015 Ikke det at jeg tenkte så mye på det da jeg leste boka men hadde samme holdning til aktiv dødshjelp før og etter; jeg har forståelse for at folk kan velge det. Jeg er ikke enig i at Will fikk et bedre liv etter at han traff Lou. Han hadde allerede bestemt seg og det at han blir forelsket oppi sin håpløse situasjon gjør jo at valget bare blir vondere og håpløsheten mye klarere- bare tenkt på alt han ikke kan som blir så veldig mye tydeligere når man har lyst til å utforske et annet menneske. Hadde jeg hatt et dødsønske og ikke visste om muligheten hadde jeg kanskje begynt å undersøke litt når de t.o.m nevner navnet på klinikken (om jeg ikke husker helt feil).
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #3 Skrevet 16. desember 2015 Gjør hjemme-leksene dine selv! Anonymkode: eb021...f6c 4
Gjest morhjertegod Skrevet 16. desember 2015 #4 Skrevet 16. desember 2015 Jeg har samme oppfatning av dødshjelp, før og etter boken. Nå blir det jo litt spes etter at jeg leste oppfølgeren, og vet at Will kunne få møtt datteren sin om han ikke hadde valgt døden. Men er jo bare fiksjon, så levde meg nok ikke helt inn i problemstillingen da jeg leste boken. Men i RL, så er jeg helt klart for frivillig dødshjelp, om man vet man skal dø, om man lider seg gjennom livet med smerter og livsgnist. Jeg så min mor lide seg gjennom 4 mnd, med sterke smerter, uten å få kontakt, mer død en levende, tenk så mye vi hadde spart henne for om det fantes aktiv dødshjelp.Men tilbake til boken og historien, flott at hans siste tid ga han litt lykke, men han var jo tydlig på at sykdommen ville bli verre og verre å takle.
Humla4 Skrevet 23. februar 2016 #5 Skrevet 23. februar 2016 Hei, eg skal skrive om Et helt halv år i særemne og lurer på korleis det gjekk med din oppgåve? Eg har sjølv tatt føre meg det med aktivdødshjelp og media. Eg håpar på raskt svar, har innlevering 03.03 og er ikkje begynt å skrive!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå