Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan velger dere hvor dere skal være på julaften? 

Her er mine foreldre skilt og samboer sine foreldre fortsatt gift. Er det mest rettferdig å være en julaften hos hans foreldre, så hos min mor, så hos min far, så hos hans foreldre osv.. Eller er det mest rettferdig at vi er en jul hos hans foreldre og en hos en av mine og deretter en jul hos hans foreldre igjen også en av mine? 

Vi har ett barn sammen så å splitte oss er helt uaktuelt. 

Anonymkode: a756a...7ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Blir nok dessverre mest rettferdig å være hos hans foreldre annenhvert år. Eller så kan dere invitere fra begge sider hjem til dere. 

Skrevet

Samme situasjon her bare at det er samboers foreldre som er skilt. Vi er kommet frem til at det er mest rettferdig å være hos mine foreldre annethvert år.

Skrevet

Vi er hos mine og hans foreldre annenhvert år, selvom begge våre foreldre er skilt er vi kun hos mamma og stefar og svigermor og mannen hennes. Hverken min mann eller jeg har kontakt med våre fedre. 

Skrevet

Hvorfor ikke lage deres egen julefeiring?

Anonymkode: dc307...f6a

• Liker 1
Skrevet

Hvordan velger dere hvor dere skal være på julaften? 

Her er mine foreldre skilt og samboer sine foreldre fortsatt gift. Er det mest rettferdig å være en julaften hos hans foreldre, så hos min mor, så hos min far, så hos hans foreldre osv.. Eller er det mest rettferdig at vi er en jul hos hans foreldre og en hos en av mine og deretter en jul hos hans foreldre igjen også en av mine? 

Vi har ett barn sammen så å splitte oss er helt uaktuelt. 

Jeg ville løst det slik, ja. En jul hos hans familie, neste hjemme hos oss selv, så min familie, så hjemme hos oss selv etc. Dersom de skilte bor langt fra hverandre får dere heller ta påske, sommer eller høst hos motsatt part. Bor de i nærheten av hverandre ville jeg ha besøkt den ene julaften, den andre 1. dag. Uvesentlig hvem når: jul er jul hele jula. Ønsker de begge feire just julaften med deg så får de feire sammen. Går jo flott det og. Bare å ta med nye partnere og barn så blir det folksomt og trivelig. :)

Anonymkode: a5c9e...20b

Skrevet

Vi er hjemme hvert år, så får de som vil komme til oss. Da blir det til at det blir min familie vi feirer med hvert år, for svigers gidder ikke flytte på seg. Helt greit egentlig. ;)

Anonymkode: 0d3f5...b34

• Liker 2
Skrevet

Jeg ønsker å feire med min familie annethvert år. Syns ikke at jeg skal bli frarøvet det fordi mannens foreldre er skilt. I slike tilfeller er det kanskje lurt å feire hjemme og invitere selv.

Anonymkode: bf647...2ef

Skrevet

Tenker at man i utgangspunktet skal forsøke å få til jul annet hver år hos min eller mannens familie. Så fremt at feks min mor og stefar går overens med min manns familie så er det vel ikke noe problem å feire jul i vårt hjem sammen. Tror ikke det blir så lett å få til annet hvert år alltid da man har andre søsken og svigerinner/svogre å ta hensyn til også. Tenker litt at det får bli som det blir, men så klart veldig leit om man ikke får feire jul feks med egen mor på mange år. 

Anonymkode: 428e7...42a

Skrevet

Jeg er ikke så "julete" av meg, men annenhver jul er barna hos meg og da er det full pakke....  Når de ikke er hos meg later jeg som jeg må jobbe, og så koser jeg meg alene i heimen :)  (Må late som jeg jobber, ellers hadde jeg blitt nedrent av invitasjoner  fra søsken, andre slektninger og venner som ikke kan forstå at jeg synes jul er mest mas)

Skrevet

Det ble egentlig bare luftet at vi kanskje skulle ha julen, noe min mor ble veldig glad for, og da ble det sånn. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Her har det vært lille julaften med svigermor og stedøtre for mannens del i alle år, så det har vi holdt fast ved :) Så har julaften vært hos foreldrene mine eller søstra mi :) I år blir siste gang den løsningen blir benyttet for da skal det være julefeiring hos oss :) Så får vi se hvordan vi løser det fremover :) Håper jeg slipper å "gi opp" julefeiring med søsken ettersom vi får barn etc, men vet det ikke kommer til å gå hvert år :) 

Skrevet
Den 16.12.2015 at 21.06, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å feire med min familie annethvert år. Syns ikke at jeg skal bli frarøvet det fordi mannens foreldre er skilt.

Anonymkode: bf647...2ef

Men det er greit at han skal straffes for at hans foreldre er skilt? Synes man skal gjøre det rettferdig, og feire med hver enkelt familie på rundgang. 

Evt. arrangere egen jul, ja.

Anonymkode: 1f82a...be0

• Liker 6
Gjest Klaveret
Skrevet

Jeg feirer jul hjemme med mann og barn hvert eneste år. Jeg synes det blir for mye stress med gaver og div om vi skal feire borte. Vi pleier ikke invitere noen på julaften heller - det gjør vi de andre dagene. 

Skrevet

Det året det er dine foreldres "tur" kan du jo likevel ha en koselig julemiddag med både moren din, og faren din? Altså to middager, på forskjellige dager? Slik gjør vi det. For ca. en uke siden feiret vi "jul" en kveld med pappa, og på julaften i år er vi med mamma. 

Anonymkode: 7bffb...697

Skrevet

Her er begge sine foreldre skilt, og begge har hatt mest kontakt med sin mor av ulike grunner. Dermed har vi praktisert annethvert år hos min mor, og hos hans mor. Nå de siste årene har samboer og svigerfar fått et bedre forhold, og samboer har ønsket å feire enten jul eller nyttår der. Vi har fortsatt praktisert annethvert år hos hans og min familie, men byttet litt på de årene vi har vært hos hans familie. Altså ett år hos min mor, så hos svigermor, hos min mor året etter, hos svigerfar etter det igjen, min mor igjen, etc.

Neste år skal vi være her på hans hjemsted, siden vi skal til min familie i år. Jeg venter et etterlengtet barn, og vi snakket litt om å feire julen i vårt eget hus til neste jul. Nå stifter vi jo tross alt egen familie, det hadde vært fint å kunne starte egne tradisjoner sammen.

Anonymkode: 839fc...77f

Skrevet

TS: Ser det er litt ulik praksis. Har tenkt mye på å begynne å feire jul hjemme. Men ser ikke at det skal løse så mye. Da mine foreldre ikke kan være sammen. Ingen av de passer sammen med svigers heller. Så da måtte man bett de hvert tredje år likevel. Vi fordeler oss alltid etter julaften, da er vi hos alle sammen. Godt det er ett år til neste jul! 

Skrevet

Jeg tenker at det mest rettferdige er annethvert år hos hver familie, selv om det innebærer at det blir lengre intervaller for den skilte familien. For oss er det ingen skilsmisser som kompliserer ting, så vi har så langt vært hos hans og mine foreldre annenhver jul. 

Skrevet

Her er det også noen merkelige familiekonstellasjoner, så vi feirer hjemme. Foreldre besøkes heller en av de andre dagene i julen.

Anonymkode: dc307...f6a

Skrevet

Vi har inte haft någon rutin.

några år har vi åkt till Norge, och något år har vi varit hemma i Sverige. En gång har Svigers varit här på jul, och nu var min mor + sambo här två år i rad. I år är det vara vi. Min far firar vi inte alls med, har aldrig gjort, han bor på andra sidan landet och har gift sig in i en större familj så de får fira där.

vi har bestämt oss för att inte resa på julen. Orkar inte stressat, trafiken, all packning utan är hellre hemma och tar det med ro. Dessutom jobbar mm man över julhelgerna ibland även på julafton och då vill vi vara hemma.

gör som ni vill, livet ändrar sig med barn, nya partners, hus och lägenheter. Turas om men sätt inga regler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...