AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #1 Skrevet 16. desember 2015 Hva er deres tanker rundt dating og politisk standpunkt? En del mener at man ikke skal snakke om politikk (tidlig) i datingfasen, men er det egentlig lurt å unngå dette? Selvfølgelig, en som er ihuga Rødt-stemmer vil jo fort merke forskjellene med bare å snakke med en FrP'er om dagligdagse ting, f.eks, søndagsåpne butikker. Men en som stemmer AP fordi han mener at skatter og avgifter er gøy, samt denne drømmen om like muligheter for absolutt alle i hele verden vil kanskje ikke helt merke det tidlig at han dater ei som konsekvent stemmer Høyre eller FrP, rett og slett fordi han stemmer litt på måfå. Så, skal man diskutere dette tidlig? For mange er jo politikk viktig og man vil være sammen med en som har likt verdigrunnlag. Anonymkode: 68009...80d
Ananas. Skrevet 16. desember 2015 #2 Skrevet 16. desember 2015 En som ikke gidder å diskutere politikk med meg, gidder jeg ikke å date. Nei, det betyr ikke at jeg vil snakke politikk hele tiden, men det er så viktig for meg å kunne ha en oppegående samtale om politikk at jeg helst finner ut av om det er mulig tidlig i prosessen. 2
Gjest Margit Spat Skrevet 16. desember 2015 #3 Skrevet 16. desember 2015 Jeg kunne antakeligvis ikke datet en på verken ytterste høyre eller ytterste venstre fløy pga verdier og standpunkter jeg ikke trives så godt med. Men det kommer an på personen. Man merker jo relativt fort hva slags type man dater: om personen har en personlighet, et menneskesyn og et verdigrunnlag man kan trives med. Man trenger sjelden ta opp politisk ståsted som eget diskusjonstema for å merke noenlunde hvor vedkommende står. Noe må man jo snakke om, mener jeg... Mannen min og jeg har for øvrig ulike syn både politisk og religiøst, men vi har det helt fint likevel, og det har vi hatt i mange mange år nå Vi har langt flere felles verdier enn forskjeller, selv om vi stemmer ulikt. Før jeg traff mannen min hadde jeg et langvarig forhold til en mann med samme politiske og religiøse ståsted som meg selv: det fungerte ikke. Ikke pga politikk og religion, men pga personlighetsforskjeller. Det er mao mer enn verdigrunnlag som må stemme overens.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #4 Skrevet 16. desember 2015 Jeg syns det er vikig å snakke om ganske tidlig, kanskje allerede på første date. Ikke på en dønn seriøs quiz måte "hvilket parti stemmer du eller hva syns du om de og de sakene" men å snakke om verdier er jo veldig vesentlig når man blir kjent med noen og særlig i et partner valg. Man kan fint se hvor ca vannet ligger ved å ta opp relevante saker som for eksempel flyktningkrisen, korrupsjonssaker det nylig har stått i media om, nevne eller spørre om fremtidige håp for levemåten i sitt eget liv og samfunnet osv.Det er jo relativt vanlig å snakke om relevante nyheter også, så det blir ikke unormalt men heller normalt i mine øyne å komme inn på sånne temaer tidlig. Anonymkode: 31aae...c76 1
Nanami Skrevet 16. desember 2015 #5 Skrevet 16. desember 2015 Bare jeg som synes HI var skikkelig morsomt? Er ganske klart at det sitter en liten blå bak tastaturet. Jeg synes man uansett får vite verdier og sånt når man prater med den man dater. Man må jo ikke gå inn på de dypeste politiske diskusjonene med en gang. 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #6 Skrevet 16. desember 2015 Bare jeg som synes HI var skikkelig morsomt? Er ganske klart at det sitter en liten blå bak tastaturet. Jeg synes man uansett får vite verdier og sånt når man prater med den man dater. Man må jo ikke gå inn på de dypeste politiske diskusjonene med en gang. Jeg prøvde ikke å legge skjul på at jeg stemmer FrP nei TS. Anonymkode: 68009...80d
Nanami Skrevet 16. desember 2015 #7 Skrevet 16. desember 2015 Nå stemmer jeg AP - ikke fordi jeg liker skaftet og avgifter, og jeg har faktisk gode grunner for det ut over at jeg stemmer på måfå Men jeg har datet både FrP, Høyre og Rødt. Alt fungerer, det viktigste er ikke politisk ståsted sålenge det andre fungerer. 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #8 Skrevet 16. desember 2015 Nå stemmer jeg AP - ikke fordi jeg liker skaftet og avgifter, og jeg har faktisk gode grunner for det ut over at jeg stemmer på måfå Men jeg har datet både FrP, Høyre og Rødt. Alt fungerer, det viktigste er ikke politisk ståsted sålenge det andre fungerer. Hva i all verden skulle den grunnen være? Anonymkode: 82e1c...c68 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #9 Skrevet 16. desember 2015 Etter min erfaring har det kommet opp ganske naturlig. Så er det heller ikke uvanlig at de som tilhører samme sosiale krets også tilhører samme "stemmefløy".Jeg ser ingen problemer med å diskutere dette tidlig - fint å vite hvor vedkommende står. Diskusjoner rundt samfunn er en stor del av livet, og man må vite at man kan ha dem. Jeg har ingen problemer med at han har et ulikt syn enn meg på noen punkter, men han må ha en logikk bak det og en evne til å argumentere for seg. Da snakker jeg både om nasjonal og internasjonal politikk, jeg vil gjerne ha en med blikket noe vendt utover.Kunne ikke datet en APer eller SVer. Anonymkode: d314d...3dc 3
Nanami Skrevet 16. desember 2015 #10 Skrevet 16. desember 2015 Hva i all verden skulle den grunnen være?Anonymkode: 82e1c...c68Det har jeg ikke noe behov for å utdype til en fremmed på Internett
Gjest Mythic Skrevet 16. desember 2015 #11 Skrevet 16. desember 2015 Hva i all verden skulle den grunnen være?Anonymkode: 82e1c...c68Hvis man er så lite tolerant overfor andres meninger og standpunkter, så anbefaler jeg deg å utelukkende date de som stemmer det samme som deg. Skal man kunne ha en voksen politisk diskusjon, så er det lite fruktbart med sånne spørsmål som du stiller pompom. Hvis man er tolerant og har et åpent sinn, kan man faktisk både lære noe av de som ikke stemmer det samme som deg, og få utvidet horisonten sin.
Gjest Herr Heftig Skrevet 16. desember 2015 #12 Skrevet 16. desember 2015 Jeg kunne antakeligvis ikke datet en på verken ytterste høyre eller ytterste venstre fløy pga verdier og standpunkter jeg ikke trives så godt med. Men det kommer an på personen. Man merker jo relativt fort hva slags type man dater: om personen har en personlighet, et menneskesyn og et verdigrunnlag man kan trives med. Man trenger sjelden ta opp politisk ståsted som eget diskusjonstema for å merke noenlunde hvor vedkommende står. Noe må man jo snakke om, mener jeg... Mannen min og jeg har for øvrig ulike syn både politisk og religiøst, men vi har det helt fint likevel, og det har vi hatt i mange mange år nå Vi har langt flere felles verdier enn forskjeller, selv om vi stemmer ulikt. Før jeg traff mannen min hadde jeg et langvarig forhold til en mann med samme politiske og religiøse ståsted som meg selv: det fungerte ikke. Ikke pga politikk og religion, men pga personlighetsforskjeller. Det er mao mer enn verdigrunnlag som må stemme overens. Dette er jeg faktisk uenig i. Jeg har støtt på fryktelig mange som snakker om "ta vare på hverandre" og den slags om politikk, men som er ekstremt hensynsløse og egoistiske i det daglige. Folk som bryter lover og regler av ren og skjær egoisme. Type ta en smågodtbit mens man handler, eller blaste musikk i hagen så naboene risikerer å få hørselsskader. Eller folk som slenger seg ned i ene treseteren selv om det medfører at andre må klumpe seg sammen.
Gjest Linaria Skrevet 17. desember 2015 #13 Skrevet 17. desember 2015 For meg handler det mer om at vi begge kan diskutere det på en ordentlig måte, og se hverandres poenger selv om vi ikke er enige med hverandre. Det er lite som er så sexy som en mann som kan argumentere mot meg slik at jeg føler at han har et godt poeng, men ikke på en nedverdigende måte, og en mann som kan innrømme at han av og til tar feil og vil si at jeg har gode poenger. Jeg har hatt slike diskusjoner med folk og det har vært flott, men jeg har også hatt diskusjoner av typen "burde vi ikke prøve å unngå å dømme alle muslimer for det noen få har gjort?" "du vil bare bli gjengvoldtatt av muslimske terrorister, jævla hore", og sånt gidder jeg ikke.
Testosteron Skrevet 17. desember 2015 #14 Skrevet 17. desember 2015 Så, skal man diskutere dette tidlig? For mange er jo politikk viktig og man vil være sammen med en som har likt verdigrunnlag. Anonymkode: 68009...80dDet spiller ingen rolle for meg om hun har andre meninger enn meg om politikk. Jeg er da ikke så trangsynt at jeg ikke evner å respektere folk med andre meninger enn megDessuten er det så små forskjeller i norsk partipolitikk at man kan ha likt verdigrunnlag selv om man stemmer ulikt
Okapi Skrevet 17. desember 2015 #15 Skrevet 17. desember 2015 Hun trenger ikke være enig med meg hele veien (det hadde ærlig talt gjort meg litt mistenksom), og partilojalitet har jeg aldri vært særlig begeistret for, men det er jo en fordel at vi har noenlunde like ideer om hva som funker i samfunnet og hva som ikke gjør det. Jeg tror sånn sett det er lettere for meg å komme overens med en blodrødstrømpe enn med en anarkokapitalist, for å si det sånn.Nesten enda viktigere enn politisk retning er en vilje til å vurdere egne ståsteder og ikke minst egne løsninger. Ideologi er verktøy som handler om problemløsning, ikke mål i seg selv. Om man ikke er villig til å kontinuerlig revurdere ideologien etterhvert som man blir konfrontert med ny informasjon, slutter det å være problemløsning og begynner å minne mer om religion. Kjenner en del politiske aktive som jeg føler har gått i den fella der, og det rammer helt uavhengig av hvor de befinner seg på det politiske kompasset.
Gjest Franke Ann Skrevet 17. desember 2015 #16 Skrevet 17. desember 2015 Om begge er interessert i politikk, ser jeg ikke noe poeng i å la være å diskutere politikk bare fordi man er redde for å tråkke hverandre på tærne. Jeg har uansett ikke noe problem med at en dame mener noe annet enn meg, så lenge hun ikke går batshit crazy fordi jeg mener noe annet enn henne. Noen uenigheter ser jeg egentlig bare på som positivt. Det er tross alt kjedelig i lengden å bare preke til koret, og ikke få noen motstand. Men det er også nyanser her. Om man befinner seg på to helt forskjellige planeter hva angår generell mentalitet i livet, er det kanskje ikke liv laga.
Kenta Skrevet 18. desember 2015 #17 Skrevet 18. desember 2015 Synes ikke politisk standpunkt bør ha noe å si, så lenge man ikke er helt ekstrem Litt politiske diskusjoner om man er uenig er bare gøy! 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #18 Skrevet 18. desember 2015 Hva er deres tanker rundt dating og politisk standpunkt? En del mener at man ikke skal snakke om politikk (tidlig) i datingfasen, men er det egentlig lurt å unngå dette? Selvfølgelig, en som er ihuga Rødt-stemmer vil jo fort merke forskjellene med bare å snakke med en FrP'er om dagligdagse ting, f.eks, søndagsåpne butikker. Men en som stemmer AP fordi han mener at skatter og avgifter er gøy, samt denne drømmen om like muligheter for absolutt alle i hele verden vil kanskje ikke helt merke det tidlig at han dater ei som konsekvent stemmer Høyre eller FrP, rett og slett fordi han stemmer litt på måfå. Så, skal man diskutere dette tidlig? For mange er jo politikk viktig og man vil være sammen med en som har likt verdigrunnlag. Anonymkode: 68009...80dNei, dette bør IKKE diskuteres tidlig. Diskuter filosofi og verdier. Hvis dere har mye til felles der så er forskjeller i politisk parti irrelevante. Anonymkode: 9c394...391 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #19 Skrevet 18. desember 2015 En som ikke gidder å diskutere politikk med meg, gidder jeg ikke å date. Nei, det betyr ikke at jeg vil snakke politikk hele tiden, men det er så viktig for meg å kunne ha en oppegående samtale om politikk at jeg helst finner ut av om det er mulig tidlig i prosessen. Du har totalt misforstått hva politikk er. Politikk er viktig, men det er ikke noe man diskuterer tidlig. Helt unødvendig å la politiske uenigheter ødelegge for dere hvis dere kommer godt overens som mennesker. Da finner dere sikkert ut at det er tilfeldigheter og misforståelser som gjør at dere er uenige politisk. Hilsen eks-MDG-er som nå er lykkelig gift med en herlig FrP-velger. Anonymkode: 9c394...391 1
Ananas. Skrevet 18. desember 2015 #20 Skrevet 18. desember 2015 Du har totalt misforstått hva politikk er. Politikk er viktig, men det er ikke noe man diskuterer tidlig. Helt unødvendig å la politiske uenigheter ødelegge for dere hvis dere kommer godt overens som mennesker. Da finner dere sikkert ut at det er tilfeldigheter og misforståelser som gjør at dere er uenige politisk. Hilsen eks-MDG-er som nå er lykkelig gift med en herlig FrP-velger. Anonymkode: 9c394...391Hvordan mener du at jeg har "totalt misforstått hva politikk er"? Jeg har heller ikke sagt at jeg lar politiske uenigheter ødelegge, men at jeg ønsker å kunne ha en oppegående samtale med min eventuelle partner om politikk. At meningene er reflekterte er viktigere for meg enn nøyaktig hva meningene er. Jeg velger selv når jeg diskuterer politikk med en mann, det er mitt valg, at andre velger annerledes er helt i orden for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå