Gå til innhold

Hva gjør man med en slitsom svigermor

Gamla :)

Anbefalte innlegg

Jeg syns svigermor er snill og hjelpsom,  men jeg blir veldig sliten når jeg er sammen med ho, hver gang ho prater så skriker ho. Det blir jeg veldig sliten av.

Når ho overnatta her så ba ho meg vekke henne kl 0600 da måtte jeg opp kl ti på seks. Første ho spør om når jeg vekker henne er: har du laget kaffe? Jeg syns det er slitsomt. Er det noen der ute som har noen råd til meg? Vi skal til de juleaften, gruer meg til det når ho skriker når ho prater. Hvis jeg sier: du trenger ikke å skrike vi er jo her så blir ho sur. Hva skal jeg gjøre? Jeg blir stressa og klarer ikke sove om natten pga henne. Håper på noen råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer fra nord, og som om den nordnorske dialekta ikke var høyrøstet nok, så kommer jeg fra en familie som snakker ganske høyt. Min samboer fant dette rimelig irriterende etter en stund og begynte å si "Inne-stemme" til meg. I begynnelsen ble jeg snurt, men nå senker jeg heller nivået. Vet ikke hvorfor det er sånn. Noen ganger blir jeg kanskje litt vel ivrig.

Hvorfor hun gjør deg så stressa at du ikke får sove forstår jeg ikke. Hun snakker høyt? Og dermed sliter du med nattesøvnen? Er begrensninger for hvor viktig svigermor egentlig er.

Anonymkode: fb492...8b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dump henne...? 

det jeg blir stressa av er at hun maser om kaffe så fort jeg slår opp øya og at jeg må opp  kl ti på seks om morningen for å vekke ho seks også står ho og gaper nedi gangen.  Det blir jeg sliten av 

Det er ikke bare at ho skriker, men begynner å mase kl seks på morningen om kaffe og hele tiden skal rydde i tinga våre. Men jeg skal srike tilbake neste gang, hjelper ikke be om å bruke innestemme da blir ho sur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare at ho skriker, men begynner å mase kl seks på morningen om kaffe og hele tiden skal rydde i tinga våre. Men jeg skal srike tilbake neste gang, hjelper ikke be om å bruke innestemme da blir ho sur 

Så du tror ikke hun blir sur hvis du skriker tilbake? Du høres ikke spesielt smart ut.

Anonymkode: f037e...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SykkelJenny

Kanskje hun har dårlig hørsel?

Jeg kan ikke forstå at en høy stemme og kaffe kl 6 om morgenen skal være noe problem om man ikke bor sammen konstant. 

Og hvorfor gir dette deg problemer med søvnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. "Har du laget kaffe?" var kanskje ikke en heldig formulering når man er gjest og attpåtil får personlig vekking grytidlig. Særlig med den rope-stemmen. 

Hører hun dårlig? Har hun Asperger? Er det andre ting som kan være grunnen til ropinga?

Ville funnet ut av det før jeg evt ville sagt at hun kunne prate til deg på en ordentlig måte. Vanlige mennesker ville sagt "God morgen, er det i orden om jeg setter på litt kaffe?" og evt vist at de satte pris på å få overnatte.

Anonymkode: 9d0f7...fe7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg får dårlig søvn er at jeg er stressa,og ikke får sove. Ho har vært her i 5 netter. Jeg har sagt fra til gubben at jeg trenger hvile og det var greit. Men jeg gruer meg til å feire jul med ho. 5 timer off hvordan skal jeg takle det? Slitsomt med den gapinga. Ho vekket gubben etter nattevakt når ho sto å gapet nedi gangen. Burde jo ta hensyn når gubben sover etter nattevakt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun har dårlig hørsel?

Jeg kan ikke forstå at en høy stemme og kaffe kl 6 om morgenen skal være noe problem om man ikke bor sammen konstant. 

Og hvorfor gir dette deg problemer med søvnen?

Jeg hadde tørna totalt om noen hadde plapra med skrikestemme rundt meg kl 06. Morgenkaffen er hellig - og den må inntas i tilnærma stillhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, det er mannens mor. Han får prate med henne. Det at hun vekker han etter nattevakt er jo en glimrende grunn til å ta det opp. 

Han vet vel om dette er noe nytt, eller om hun alltid har vært sånn. Han kan også snakke mer direkte til henne enn du vil være i stand til. 

Om hun alltid har vært sånn, så blir det vanskelig å gjøre noen endringer. Men helt kurrant å si at det er vanskelig å ha henne på overnatting når hun er så høglytt at han ikke kan sove ut etter nattevakt. 

Han kan også si at du TS synes det er ubehagelig med såpass høg stemme innendørs.

At hun rydder i tingene deres får han bare gi henne beskjed om at IKKE er i orden. 

Hvis den høge stemmen er av ny dato, så må han snakke med henne om å komme seg til legen.

Om mannen din ikke er villig til å ta praten så må du bare si at da må du få begrense kontakten. Du blir alt for sliten av henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SykkelJenny

Jeg hadde tørna totalt om noen hadde plapra med skrikestemme rundt meg kl 06. Morgenkaffen er hellig - og den må inntas i tilnærma stillhet.

Men du klarer det sikkert unntaksvis. De fleste mennesker klarer å innordne seg selvom det noen få ganger må gjøres unntak fra det daglige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns svigermor er snill og hjelpsom,  men jeg blir veldig sliten når jeg er sammen med ho, hver gang ho prater så skriker ho. Det blir jeg veldig sliten av.

Når ho overnatta her så ba ho meg vekke henne kl 0600 da måtte jeg opp kl ti på seks. Første ho spør om når jeg vekker henne er: har du laget kaffe? Jeg syns det er slitsomt. Er det noen der ute som har noen råd til meg? Vi skal til de juleaften, gruer meg til det når ho skriker når ho prater. Hvis jeg sier: du trenger ikke å skrike vi er jo her så blir ho sur. Hva skal jeg gjøre? Jeg blir stressa og klarer ikke sove om natten pga henne. Håper på noen råd. 

kanskje litt lav terskel for å miste nattesøvnen...?!

Anonymkode: 37b0a...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å rett og slett være litt raus? Hvis jeg forstår deg rett skal du bare være der i fem timer på julaften - da ville jeg tenkt at "jaja, hun er en skikkelig raring, men hun er jo snill og det er moren til samboeren min. Jeg later som ingenting og ler av det til en god venninne i etterkant". Jeg tenker at når det ikke er noe mer alvorlig enn dette går det an å svelge en kamel eller to for den gode gamle husfredens skyld ... 

Anonymkode: b8123...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke reist til henne på julaften,men vært hjemme hos meg selv.Julen skal være rolig,ikke et galehus.Hvis hun kommer til dere og absolutt skal stå opp kl.06 er det bare å gi beskjed at hun får bruke vekkerklokke til å selv komme seg opp,og ikke bråke og romstere rundt i huset.Kjøp deg ørepropper så du får sove i fred og gi beskjed at du ikke kommer til å stå opp før kl.08-09.Lås soveromsdøren om nødvendig.Si "innestemme" hver gang hun skriker når hun snakker.

Anonymkode: 12075...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...