AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #1 Skrevet 16. desember 2015 Overskriften leste jeg i en avis forleden.Navreformen ble vedtatt og gjennomført, tross store protester, den gang det skjedde.Resultatet vet vi....noe som ikke fungerer.Ja jeg sier ja...splitt opp nav, la det bli som før. Ha arbeidskontor, sosialkontor, trygdekontor for seg selv.Jeg har vært tilknyttet nav en periode pga sykdom, og det har vært et sant mareritt.Her om dagen ringte jeg dit. Når jeg fikk svar, så spør jeg om å få mitt lokalkontor, da han der kjenner meg,og min sak. Nei, de kan gi beskjed så har de x antall timer å ringe meg tilbake.Så spør personen hva det gjaldt, jeg fremlegger det. ( det var en feil) Så begynner hun: Da er det vel slik, da regner de vel, det er nok rett. Jeg spør om hun har greie på det, eller om hun sitter å gjetter. Jeg skal sette deg overe til forvaltningen sier hun da. Når jeg får et nytt menneske på tråden, så forstår heller ikke hun dette, og ber meg ringe til xxavdelingen. Kan du ikke sette meg over? Nei, du må ringe på nytt igjen. Da skal jeg atter en ganng sitte i kø pga det er mange som ringer......det var den sakenFor tre uker siden var det samme. Jeg tror jeg snakket med ti forskjellige personer, og de evnet ikke å se feilen. Den ene presterte å fortelle meg at det var rett, ti sekunder etter hun svarte i tlf. Hva baserer du det på? Du har jo ikke sett på saken engang....satte neg over til ny person. Og sånn går tlfdagene.Det sitter folk der som ikke er kompetent til jobben de er satt til å utføre.I dag fikk jeg en person på forvaltningen på tlf...en som sitter med akkurat slike saker som jeg har. Og han sier at det er ikke alle som har den kunnskapen om slike saker som dette, derfor blir det feil. Mitt spørsmål blir da...og ennå setter dere slike folk til denne jobben?Man må følge med selv, og stakkars folk som ikke klarer det. Så vet vi grunnen til navreformen. Det skulle bli lettere å fp folk i jobb. Eks samarbeide med trygd,sosilal. På de årene som har gåttt, så har det ikke komt flere av de i jobb.Når skal noen ta til vettet igjen? Hvorfor tviholde på noe som ikke fungerer? Anonymkode: 08440...987
Angelheart2 Skrevet 16. desember 2015 #2 Skrevet 16. desember 2015 Fungerte det så bra før, da?Alle sier at det ikke fungerer slik det er nå og at man må gjøre det om slik at det blir slik det var før. Men hele poenget med NAV-reformen var jo at det IKKE fungerte slik det var før.Jo, det er klart, om du KUN besøkte aetat en gang fordi du var arbeidssøker så kan du vel ha fått inntrykk av at det fungerte veldig bra, men fakta er at veldig mange NAV-brukere i dag benytter seg av tjenester fra både arbeid, sosial og trygd. For å slippe å måtte forholde seg til flere kontor, flere saksbehandlere og lengre saksgang fordi informasjon måtte sendes mellom de tre kontorene, valgte man da altså å slå sammen.Så kan man kanskje si at det er rom for stor forbedring enda, men at løsningen er å gå tilbake til en enda dårligere løsning....det tror jeg ikke. Arbeidsledigheten i Norge har jo ikke akkurat gått opp de siste årene, sett under ett. Saksbehandlingstiden på de aller fleste trygdesaker har gått ned. Vet ikke helt hva man mener har blitt så mye dårligere, jeg. 2
Kontormus Skrevet 16. desember 2015 #3 Skrevet 16. desember 2015 Vel, ideen var vel at alle ansatte i NAV skulle kunne noe om alt, i motsetning til før der noen kunne alt innenfor sitt område. Mye prestisje og store investeringer har vel stått i veien for at først nå, 11 år senere, at styrende myndigheter kan gå med på at NAV har gått to skritt bakover, og bare ett steg fram. I stedenfor ett steg tilbake, og to fram. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #4 Skrevet 16. desember 2015 Jeg mener det motsatte: behold nav, men underlegges det enhetlig styring staten. Det er styringsmandatet som er problemet , der det ligger 3 ulike hensyn og strategier til grunn; legg det under staten, for det er statens overordnede ansvar.(Kommunene kommer til å sutre over det økonomiske; la dem for en gang skyld sutre uten at de får viljen sin. Anonymkode: 89f40...89c 1
Rosalie Skrevet 16. desember 2015 #5 Skrevet 16. desember 2015 Jeg mener det motsatte: behold nav, men underlegges det enhetlig styring staten. Det er styringsmandatet som er problemet , der det ligger 3 ulike hensyn og strategier til grunn; legg det under staten, for det er statens overordnede ansvar.(Kommunene kommer til å sutre over det økonomiske; la dem for en gang skyld sutre uten at de får viljen sin. Anonymkode: 89f40...89cEnig. For tanken er jo god - at man skal ha èn saksbehandler fra man blir arbeidsledig, via sykepenger, AAP og til uførepensjon. Problemet er at det ikke har vært politikk for å ha ekspertgrupper innen de ulike fagfeltene, som saksbehandlerne kunne rådføre seg med. Man har disse fagenhetene på forvaltningsnivå, men det mangler vel fortsatt på første-/andrelinjenivå, så vidt meg bekjent. At man ved opprettelsen av NAV sullet bort utrolig mye ressurser ved å ikke la noen fortsette å få jobbe med det de faktisk kunne best, må man jo bare le av... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå