AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #1 Skrevet 16. desember 2015 Er det akseptert blant denne kolleger? Det må jo tilrettelegges endel, min jobb er ikke en kontorjobb som bare kan settes "på vent" når jeg ikke er der. Anonymkode: 95da0...38f
GammelKaktus Skrevet 16. desember 2015 #2 Skrevet 16. desember 2015 Når man har rett til ammefri så har man rett. Uansett hva dine kollegaer måtte mene om det. Jeg hadde ikke hatt noe problem med det. Kan fint ta i et ekstra tak en liten stund, skulle bare mangle. 11
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #3 Skrevet 16. desember 2015 Jeg har ingen problemer med å trø til litt ekstra på tampen av dagen om en kollega skal gå en time tidligere pga ammefri (er hjelpepleier på sykehjem, så det er hektisk til tider). Om mor får til å amme også etter hun er tilbake i jobb er det flott! Har derimot store problemer med kolleger som går en time tidligere hver dag, med betaling, for å gi en flaske med mme, for de har jo "ammefri". Den flaska kan strengt tatt far gi barnet.ja, jeg har selv barn og har heller ikke ammet mine barn. Men jeg benyttet meg heller ikke av ammefri når jeg ikke ammet, som flere på min arbeidsplass har gjort, og fortsatt gjør. Ammefri er til for at mødre skal kunne opprettholde amming også etter permisjonen. Ikke for at late mennesker skal få en time fri hver dag med lønn. Kunne ikke falle meg inn å la mine kolleger springe beina av seg hver dag for å få gjort alt som skal gjøres. Kommunen har ikke økonomi til å sette inn en xtra person hver dag, og å få inn en person for å jobbe fra 14-15 hver dag går ikke, det er det ingen som er villig til. Så da blir resten av arbeidsstokken nødt til å jobbe fortere. Og å jobbe dobbelt opp en time hver dag er slitsomt for alle i lengden, uansett hvor mye vi planlegger arbeidet, i den grad man kan planlegge i jobb med mennesker.Men hvis den timen kan gi mor og barn den gleden av at hun kan fortsette å amme et par måneder xtra gjør jeg det gjerne. Men ikke når folk utnytter systemet, noe jeg mener det er om det gis mne i den betalte timen. Så ja, ammrmefri er greit for meg. Så lenge du har tenkt å amme, ikke gi mme på flaske. Anonymkode: eeff7...512 18
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #4 Skrevet 16. desember 2015 Selvsagt er det helt kurant å benytte seg av ammefri! Har derimot store problemer med kolleger som går en time tidligere hver dag, med betaling, for å gi en flaske med mme, for de har jo "ammefri". Den flaska kan strengt tatt far gi barnet.Anonymkode: eeff7...512Dette, derimot, hadde jeg blitt mektig irritert over! Eller som en tidligere kollega av meg som hadde ammefri til ungen var 2, dét er å misbruke systemet, altså. Anonymkode: f4f5d...00a 3
Sushi Skrevet 16. desember 2015 #5 Skrevet 16. desember 2015 Jeg møtte i alle fall forståelse, selv om jeg var den første i avdelinga som noen gang hadde tatt ammefri. Noen av de barnløse, mannlige kollegene mine syntes kanskje det var litt rart, men de hadde vett til å holde kjeft. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #6 Skrevet 16. desember 2015 Jeg jobber på en typisk kvinnearbeidsplass, og det er akseptert, dersom du ammer så klart. Har opplevd mye rart i de årene jeg har vært der, f.eks ammefri til ungen var nesten to selv om mor helt tydelig sa at hun ikke ammet, sjefen orker ikke blir anklagd for trakassering om hun satt ned foten. Eller hun som forlangte mer ammefri i helgevaktene enn hverdagsvaktene, ammingen tar ikke lengre tid om det er lørdag. Hos oss er det vanligste å begynne en time senere om morgenen, og det er greit. Men bruker du ammingen som unnskyldning for å ikke kunne gjøre noe, trenger power nap ila dagen eller fri når du ikke ammer så blir det sett ned på ja. Sjefen tar ikke tak i det, men vi andre snakker om det, og himler med øynene bak ryggen din. Anonymkode: b9971...603 5
ViljaH Skrevet 16. desember 2015 #7 Skrevet 16. desember 2015 Ammefri er regulert av arbeidsmiljøloven. Ammende kvinner får betalt fri til barnet er 1 år. 1
MapleSirup Skrevet 17. desember 2015 #8 Skrevet 17. desember 2015 Ammefri er et gode man så absolutt skal benytte seg av dersom det er for å amme! Alt annet er misbruk.Jeg synes det er søtt når Pappaen kommer på jobben med babyen så mor kan amme.Det er noe fint over det 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #9 Skrevet 17. desember 2015 Det er ikke akseptert og ikke lov hvis man ikke ammer. Hos oss skal det ingen spesiell tilrettelegging til (kontorjobber), allikevel må man levere skriftlig erklæring fra lege/helsesøster på at man ammer, og en plan for hvordan det skal gjennomføres (komme sent, gå tidlig eller lengre lunsj). Flere har benyttet seg av det akkurat når man er tilbake etter permisjon i noen få måneder, og jeg har ikke hatt grunn til å tro at noen jukser med det. Hvis dere vet at folk jukser, skjønner jeg ikke at arbeidsgiver ikke strammer mer inn, det er selvfølgelig helt uakseptabelt. Jeg har ingen problemer med å trø til litt ekstra på tampen av dagen om en kollega skal gå en time tidligere pga ammefri (er hjelpepleier på sykehjem, så det er hektisk til tider). Om mor får til å amme også etter hun er tilbake i jobb er det flott! Har derimot store problemer med kolleger som går en time tidligere hver dag, med betaling, for å gi en flaske med mme, for de har jo "ammefri". Den flaska kan strengt tatt far gi barnet.ja, jeg har selv barn og har heller ikke ammet mine barn. Men jeg benyttet meg heller ikke av ammefri når jeg ikke ammet, som flere på min arbeidsplass har gjort, og fortsatt gjør. Ammefri er til for at mødre skal kunne opprettholde amming også etter permisjonen. Ikke for at late mennesker skal få en time fri hver dag med lønn. Kunne ikke falle meg inn å la mine kolleger springe beina av seg hver dag for å få gjort alt som skal gjøres. Kommunen har ikke økonomi til å sette inn en xtra person hver dag, og å få inn en person for å jobbe fra 14-15 hver dag går ikke, det er det ingen som er villig til. Så da blir resten av arbeidsstokken nødt til å jobbe fortere. Og å jobbe dobbelt opp en time hver dag er slitsomt for alle i lengden, uansett hvor mye vi planlegger arbeidet, i den grad man kan planlegge i jobb med mennesker.Men hvis den timen kan gi mor og barn den gleden av at hun kan fortsette å amme et par måneder xtra gjør jeg det gjerne. Men ikke når folk utnytter systemet, noe jeg mener det er om det gis mne i den betalte timen. Så ja, ammrmefri er greit for meg. Så lenge du har tenkt å amme, ikke gi mme på flaske.Anonymkode: eeff7...512 Anonymkode: a4aab...e8f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #10 Skrevet 17. desember 2015 Ammefri er regulert av arbeidsmiljøloven. Ammende kvinner får betalt fri til barnet er 1 år.Dette. Jeg kommer selv til å ta ammefri med den beste samvittighet. Anonymkode: 6227d...e43 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #11 Skrevet 17. desember 2015 Det er ikke lovregulert at man får betalt ammefri. Man har rett på ammefri, men ikke betalt. Anonymkode: 3e821...729
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #12 Skrevet 17. desember 2015 Det er ikke lovregulert at man får betalt ammefri. Man har rett på ammefri, men ikke betalt. Anonymkode: 3e821...729Feil. Msn har krav på betalt ammefri til barnet er 1 år. Anonymkode: 7fd26...a34 2
Favole Skrevet 17. desember 2015 #13 Skrevet 17. desember 2015 Dersom man ammer bør man selvfølgelig benytte seg av retten til ammefri. Ser ikke problemet med det, selv om jobben ikke kan vente og faller på noen andre den tiden man er borte.
stan Skrevet 17. desember 2015 #14 Skrevet 17. desember 2015 Dette er en rett barnet har, ikke mor. Så lenge barnet ammes skal mor og arbeidsgiver legge til rette for dette. 4
MapleSirup Skrevet 17. desember 2015 #15 Skrevet 17. desember 2015 Jeg synes all argumentasjon i retning av "kun hvis det faktisk ammes" her blir så overflødig.Overskriften er ikke: "Synes du trygdebedrageri er ok?" eller lignende...Ammefri er til amming på lik linje med at sykemelding er til sykdom.. 9
Celtic Heart Skrevet 17. desember 2015 #16 Skrevet 17. desember 2015 Helt greit at man benytter den retten. Samtidig er jeg veldig glad for at den loven ikke gjelder på min arbeidsplass da vi kun er to på jobb som skal betjene hele arbeidsplassen.
smilo Skrevet 17. desember 2015 #17 Skrevet 17. desember 2015 Helt greit at man benytter den retten. Samtidig er jeg veldig glad for at den loven ikke gjelder på min arbeidsplass da vi kun er to på jobb som skal betjene hele arbeidsplassen. Loven gjelder nok alle arbeidsplasser. 17
Rosalie Skrevet 17. desember 2015 #18 Skrevet 17. desember 2015 Selvsagt er det helt kurant å benytte seg av ammefri! Dette, derimot, hadde jeg blitt mektig irritert over! Eller som en tidligere kollega av meg som hadde ammefri til ungen var 2, dét er å misbruke systemet, altså. Anonymkode: f4f5d...00aMan har kun krav på ammefri dersom man faktisk ammer. Fra Arbeidsmiljøloven:§ 12-8.Ammefri(1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.(2) Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer.Jeg jobber på en arbeidsplass hvor ingen gjør jobben din, så ammefri går ikke utover kolleger. Men der det gjør det, tenker jeg at den som har krav på ammefri må vise litt fleksibilitet slik at det går minst utover kollegene. 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #19 Skrevet 17. desember 2015 Man har kun krav på ammefri dersom man faktisk ammer. Fra Arbeidsmiljøloven:Jeg jobber på en arbeidsplass hvor ingen gjør jobben din, så ammefri går ikke utover kolleger. Men der det gjør det, tenker jeg at den som har krav på ammefri må vise litt fleksibilitet slik at det går minst utover kollegene.Å joda, hun ammet hun. Men siden det strengt tatt ikke er nødvendig å amme en to-åring, så synes jeg folk kan gjøre det på fritiden, altså. Anonymkode: f4f5d...00a 1
Celtic Heart Skrevet 17. desember 2015 #20 Skrevet 17. desember 2015 Loven gjelder nok alle arbeidsplasser. kun på arbeidsplasser med over 7 timers arbeidstid. Står klart og tydelig i ledd 2vi jobber maks 6,5 timers vakter 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå